• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Kolegans fru har precis handdiskat sin Octagon, länken började bli riktigt grisig... Jag föreslog att jag skulle ta med min UL tvätt och hjälpa henne. Men nu blev jag lite osäker på om man kan avlägsna länken på vanligt vis? Den har ju borrade luggar, men på undersidan ser man inga glipor för att sätta tillbaka den om man tagit loss den. Någon som kan ge lite tips?
Nu har jag aldrig gjort detta på en Octagon med på bild ser det ut som att det är samma lösning som på min Santos, dvs att man pressar ut stiften för att avlägsna länken.
Skärmavbild 2021-07-08 kl. 20.31.59.png

Nu har jag aldrig gjort detta på en Octagon med på bild ser det ut som att det är samma lösning som på min Santos, dvs att man pressar ut stiften för att avlägsna länken.
Skärmavbild 2021-07-08 kl. 20.31.59.png
som att pressa ett vanligt länkstift med hylsa alltså? Ligger det en hylsa i endlänken eller är det ett sånt stift som är delat? Det bör alltså funka med ett vanligt länkverktyg?

som att pressa ett vanligt länkstift med hylsa alltså? Ligger det en hylsa i endlänken eller är det ett sånt stift som är delat? Det bör alltså funka med ett vanligt länkverktyg?

Det är lättare att pressa ut. Att pressa in sedan ska man vara försiktig med - lätt att skada boetten runt hålet. Hade nog avstått om det inte var ett måste...

Solida utan "fjäder" eller vad man ska kalla det om jag minns rätt, och det är som evki säger, lätta att få ut svårare att sätta tillbaka.

I vanlig ordning när jag inhandlat klocka av ett varumärke för första gången introducerar jag mig i dess KS-tråd. Tank Solo köpt av Erdna här på forumet.

Har även en fråga: Har ni några tips på var jag kan hitta band passande till tankens hålfria deployment clasp? Har sett att Hirsch har men tänker mer kring 300-600kr prisklassen för ett kalv eller mockaband.
2B4CDBAC-6F7D-493D-A31C-C30C127CE38B.jpeg

Nu har jag blivit biten av Cartier Tank och kan inte förstå att jag inte ägt någon fören nu. Men med en klocka kommer ju direkt behovet av en till. Saknar en klocka i guld och LC är makalöst vacker. Den modell som finns nu verkar endast vara i strl 33.7 x 25.5 mm samt mindre 22 x 29mm. Samma storlek som nya Must. Då 22 x 29 var lite oproportionerligt och inte satt bra på handleden( kan ju tycka någon mm hit eller dit inte har så stor betydelse men det har det) så återstår den större av de två. Vad jag förstått med ett JLC verk i sig och handjagare är bara en fördel. Kvarts går bort då det har datum och förstör lite av symmetrin i tavlan. Men dessa betingar ju ett ganska högt pris, 140 list och tappar ju onekligen en del i andrahandsvärde. Men denna klassiker är ju svår att bortse ifrån och med dess betydelse i historien. Begagnat är ett alternativ men dåligt insatt i den marknaden på modellen. Är det någon här inne som köpt LC ny och tycker ni det är värt det( högst personlig åsikt jag vet) eller är det vansinne och bättre kika efter bättre begagnat?

Även läst lite olika om Cartier gällande rabatt, med en klocka för 140 vore ju kul om man fick några procent på. Spretar lite på chrono24, från 95 i USA till 110-120 i Europa. Men i den prisklassen så är varje procent rätt dyrbar speciellt då den tappar i andrahandsvärde. Någon här med nyligen erfarenhet av att kunna få ner det priset hos AD? Handlar gärna från AD men om det är stumt nej på få ner priset så känns det kanske inte riktigt värt det och bättre kika begagnat. Men också något visst med äga nytt även om det många gånger ur ett pris perspektiv är idiotiskt om vi inte pratar Rolex sportmodeller mm😁 Vad vill jag med denna lite långa och kanske röriga text? Ja egentligen höra era åsikter om nya manuella LC och vad ni anser om modellen.
Trevlig helg alla!

Tänkte bara stämma in i kören av de senaste hyllningarna av Cartier butiken i Stockholm. Var där idag och fick ett mycket trevligt och hjälpsamt bemötande. Stark rekommendation på att besöka dem för allt Cartier relaterat.
Håller med, o stämmer in i hyllningskören. Var där senast förra veckan, o även om den vändan endast handlade om parfymer så fick jag ett bemötande som var utöver det vanliga!

Gällande limiteringen av färgglada Must så skriver Cramer såhär

61B357F9-DF52-4CF3-AE00-9497C9749ED7.png
Såg också det där och tänkte lägga ut det här. De känns lite luriga, Cartier, i detta fall. De säger ju att produktionen är limiterad men inte antalet, vad betyder det egentligen? Jo, indirekt att antalet också är begränsat, haha. Speciellt om det är som Cramer skriver, att de nu har uppnått den begränsade produktionen.

Brukar Cartier göra så här?

Såg också det där och tänkte lägga ut det här. De känns lite luriga, Cartier, i detta fall. De säger ju att produktionen är limiterad men inte antalet, vad betyder det egentligen? Jo, indirekt att antalet också är begränsat, haha. Speciellt om det är som Cramer skriver, att de nu har uppnått den begränsade produktionen.

A9D4EABD-B9EB-4F39-A7F2-8E5535C9C2ED.jpeg
På en fråga om den röda.

Fast det går ju emot vad Cartier säger i mail (se tidigare inlägg).
Fast dom skrev väl bara att den var tillgänglig i butik och inte skulle bli discontinued snart?

Ja dom är lite mystiska. One-shot har jag hört också antal gånger, vad det nu innebär. Som jag förstått det så fick boutiquen in ett begränsat antal i varje färg och sen skulle det vara slut här på hemmaplan.

Så den kanske upphör då när den säljer slut i övriga världen i höst? Får väl vänta och se.

Tillbaka
Topp