• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hej!

Skriver nu mitt första inlägg här på forumet efter en tids smygsurfande. Jag bryter tystnaden då jag behöver hjälp i min jakt på en present till min sambo. Vi ska bli föräldrar och jag vill köpa henne något för att föreviga detta (själva barnet förevigar det såklart tillräckligt, men ändå). Eftersom jag inte vågar köpa henne några smycken eller annat så tänkte jag därför köpa en klocka och sedan låta gravera in födelsedatumet på baksidan. Hon är själv inte intresserad utav klockor på samma vis som mig själv och er andra, men hon har alltid gillat designen och historien bakom Cartiers klockor.

Vad hade ni rekommenderat för klocka i en prisklass runt 15–20.000kr? Jag vet, snäv budget för Cartier men den är vad den är. De enda ”kraven” är att klockan ska vara rektangulär alt. kvadratisk samt ett quartz urverk. Det sistnämnda är tyvärr lite tråkigt men det ska passa henne och hennes sätt att använda en klocka. Vrida upp den, dyr service eller annat som tar tid (no pun intended) skulle tyvärr medföra att den inte används. Gärna klocka på länk om möjligt.

Vad tror ni om den här hos Luxury Watches? Är länken för sliten och gör det att det blir ett för stort störningsmoment varje gång man bär den? Priset känns lågt men kanske inte lågt nogför en bra affär ändå?

Är det rimligt att ens tro att jag kan få något som är värt att köpa för dom pengarna? Om ni tror det är helt kört med tanke på budget så är alternativ nr.2 en ny lite billigare klocka, ex en Longines Dolce Vita, men det känns spontant inte lika kul som en vintage Cartier.

Tack på förhand!

Hej!

Skriver nu mitt första inlägg här på forumet efter en tids smygsurfande. Jag bryter tystnaden då jag behöver hjälp i min jakt på en present till min sambo. Vi ska bli föräldrar och jag vill köpa henne något för att föreviga detta (själva barnet förevigar det såklart tillräckligt, men ändå). Eftersom jag inte vågar köpa henne några smycken eller annat så tänkte jag därför köpa en klocka och sedan låta gravera in födelsedatumet på baksidan. Hon är själv inte intresserad utav klockor på samma vis som mig själv och er andra, men hon har alltid gillat designen och historien bakom Cartiers klockor.

Vad hade ni rekommenderat för klocka i en prisklass runt 15–20.000kr? Jag vet, snäv budget för Cartier men den är vad den är. De enda ”kraven” är att klockan ska vara rektangulär alt. kvadratisk samt ett quartz urverk. Det sistnämnda är tyvärr lite tråkigt men det ska passa henne och hennes sätt att använda en klocka. Vrida upp den, dyr service eller annat som tar tid (no pun intended) skulle tyvärr medföra att den inte används. Gärna klocka på länk om möjligt.

Vad tror ni om den här hos Luxury Watches? Är länken för sliten och gör det att det blir ett för stort störningsmoment varje gång man bär den? Priset känns lågt men kanske inte lågt nogför en bra affär ändå?

Är det rimligt att ens tro att jag kan få något som är värt att köpa för dom pengarna? Om ni tror det är helt kört med tanke på budget så är alternativ nr.2 en ny lite billigare klocka, ex en Longines Dolce Vita, men det känns spontant inte lika kul som en vintage Cartier.

Tack på förhand!
Är lite över budget men en sprillans ny tank är nog bättre. Just begagnade ting som främlingar brukat är det inte alla som tycker om, speciellt de som inte nördar runt om klockor.

Senast ändrad:
Hej!

Tack på förhand!

Kollat beggad Tank Francaise? Borde gå att hitta en runt 20 skulle jag tro.

Hej!

Tack på förhand!
Hårt polerad och riktigt trött länk.

Hej!

Tack på förhand!
En Francaise tror jag ryms inom budget, och om det inte behöver vara länk så finns ju Tank must de.
Franc.jpeg

En Tank Solo small kanske också går att finna inom budjet, finns ju med länk också.

En Francaise tror jag ryms inom budget, och om det inte behöver vara länk så finns ju Tank must de.
Franc.jpeg

En Tank Solo small kanske också går att finna inom budjet, finns ju med länk också.
Bra mycket mer klocka för pengarna jämfört med det trötta exemplaret från Luxury Watches.

Tjena folket, har spanat in denna Tank under några dagar för att se vad priset landar på. Har varit frestad med att lägga ett bud men denna gång finns tyvärr andra saker som pengarna måste prioriteras till. Hursomhelst tänkte jag passa på att tipsa om denna riktigt fina klocka till någon som just nu besitter de likvida medlen så att säga:D

https://www.pantbanken.se/auktioner...20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0

Var själv i kontakt med Cartier Sthlm för att checka så klockan sålt hos dom vilket den hade. :)

Franc.jpeg

Det var ett bra alternativ. Jag såg även den här alternativet nedan som en säljare i Monaco hade, då slipper man även tull & moms som tillkommer från Japan om jag tänker rätt? Summa sumarum är att det kanske är värt att spara lite till och öka budgeten ändå. Tack!

Hårt polerad och riktigt trött länk.

Bra mycket mer klocka för pengarna jämfört med det trötta exemplaret från Luxury Watches.

Ja efter att ha läst svaren och funderat lite under dagen så tycker jag att ni har rätt i att det helt enkelt är bäst att strunta i den. Det är aldrig kul att sitta och ånga sig efter man köpt något, i synnerhet inte när man ska ge bort den som en present som förhoppningsvis ska bäras en större del utav livet. Antingen väntar jag lite, sparar och köper en ny/nyare lite dyrare eller så köper jag en lite billigare klocka ny istället. Jag får nog ta ett steg tillbaka och avvakta i jakten tills jag bestämt mig på den punkten.

Tack för alla svaren.

Det var ett bra alternativ. Jag såg även den här alternativet nedan som en säljare i Monaco hade, då slipper man även tull & moms som tillkommer från Japan om jag tänker rätt? Summa sumarum är att det kanske är värt att spara lite till och öka budgeten ändå. Tack!

Stämmer, man får lägga på 25% i moms. Håll lite utkik på chrono24 så får du bättre koll på prisbild, gissar att det inte är omöjligt att hitta en närmare 20 efter lite prut. Se till att du har koll på storleken bara, Tank solo utan datum finns både i small och large.

Snyggt. Sugen på den där själv. Fler bilder om du har lust :)
Ett gäng bilder😊 Tycker den är otroligt mångsidig och gör sig lika bra till jeans och t-shirt som till mer uppklätt. Tycker alltid klockor ser större ut än de egentligen är på foton man tar själv på nära håll. Men sitter väldigt bra och den mindre S hade blivit alldeles för liten. Den var alldeles för smal på handleden( ångrar jag inte tog ett kort när jag provade den) Tror large funkar för de allra flesta, jag har ju själv väldigt smala handleder. Hehe min sub med maxi caset är helt gigantisk i jämförelse 😁
99285A1E-ACA9-4EA1-9B86-9BC613EE77C7.png
893694CE-190E-4D36-89D0-270C0B2B6A1A.png
09DF272E-07D4-4214-9F4F-BB907A4AEDEA.png
B3D45551-448F-4A16-B714-D864207D34BF.png
BDA08DCB-8F62-42C2-AB67-F8112F11B9D4.png
4AA18B0D-D744-4244-878D-9C1E9AA80B01.png
E60949A8-A0DF-45D0-8130-C3AB52565E42.jpeg

Ett gäng bilder😊 Tycker den är otroligt mångsidig och gör sig lika bra till jeans och t-shirt som till mer uppklätt. Tycker alltid klockor ser större ut än de egentligen är på foton man tar själv på nära håll. Men sitter väldigt bra och den mindre S hade blivit alldeles för liten. Den var alldeles för smal på handleden( ångrar jag inte tog ett kort när jag provade den) Tror large funkar för de allra flesta, jag har ju själv väldigt smala handleder. Hehe min sub med maxi caset är helt gigantisk i jämförelse 😁
99285A1E-ACA9-4EA1-9B86-9BC613EE77C7.png
893694CE-190E-4D36-89D0-270C0B2B6A1A.png
09DF272E-07D4-4214-9F4F-BB907A4AEDEA.png
B3D45551-448F-4A16-B714-D864207D34BF.png
BDA08DCB-8F62-42C2-AB67-F8112F11B9D4.png
4AA18B0D-D744-4244-878D-9C1E9AA80B01.png
E60949A8-A0DF-45D0-8130-C3AB52565E42.jpeg
Hur känns bandet? Är det tydligt att det är gjort av äppelskrutt och inte läder?

Vill minnas att jag sett att Tank Solos läder även var något präglat och plastaktigt av kass kvalitet. Visst, budgetvariant jämfört med LC, men högre standard tycker jag ändå man kan förvänta sig av Cartier på den punkten.
Ja, hårt lackade läderband är inte speciellt trevligt. Om man inte behöver högblankt av någon anledning skall man fly lackade band så långt man bara kan.

Vill minnas att jag sett att Tank Solos läder även var något präglat och plastaktigt av kass kvalitet. Visst, budgetvariant jämfört med LC, men högre standard tycker jag ändå man kan förvänta sig av Cartier på den punkten.
Nu vet jag ju inte hur Tank Solos läder var, men tycker inte det känns särskilt plastaktigt och nöjd med det. Sen är det ju klart att men en LC så vore det ju märkligt om man för det priset inte hade fått ett bättre band. Men vore ju kul att veta om det är någon större skillnad på Solo och Musts band? Det senare har ju ardillon spännet också. Tyvärr aldrig testat eller sett solos band.

Om någon letar en present till sin bättre hälft (min avyttrar sina klocktillgångar).
Panthere Ruban med kvartsverk och utan krona - tiden ställs med en tryckknapp på baksidan. Måste ta fler bilder för annonsen men slänger en heads up här i tråden. Helt skamlöst :)

_6161810.JPG
_6161811.JPG

Senast ändrad:
Kolegans fru har precis handdiskat sin Octagon, länken började bli riktigt grisig... Jag föreslog att jag skulle ta med min UL tvätt och hjälpa henne. Men nu blev jag lite osäker på om man kan avlägsna länken på vanligt vis? Den har ju borrade luggar, men på undersidan ser man inga glipor för att sätta tillbaka den om man tagit loss den. Någon som kan ge lite tips?

Tillbaka
Topp