• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tycker inte riktigt jag får till det med band till min Panthére:
Svart är snyggt med känns tantigt och stelt
Det bruna är bra färg men känns lite cowboy
1768A4C0-3930-49B1-AA7C-64713BB1E689.jpeg
2DCE4742-6763-431D-B5C4-81EC41AE3764.jpeg

Någon som ser vilket band min Panthére ska ha för att hamn någonstans däremellan?
Det är inte färgerna i sig som är problemet utan själva formen/utseendet på banden. Det bruna är alldeles för grovt och det svarta är lite tråkigt. Det fina med att hitta rätt band här är att det finns många bilder på band till liknande Caretiers. Nästan alla klassiska Cartiers har ju samma färgskala som din. Skulle säga mörkblått eller naturfärgat. Mörkblått är neutralt och väldigt fint till safiren och visarna. Naturfärgat och speciellt svinläder klart retro och än mer avslappnat/nedklätt. Tunna ostoppade band med kantsöm tycker jag är bäst. På Cartier gillar jag även när det finns en tvärgående söm parallellt med bandstiften. Fredrik på forumet har tex gjort ett par mycket fina band.

Mörkade sömmarna på cowboybandet för att få det lite mindre western, blev sådär med skokräm:blackeye:
Tack för input! Kommer att bli någon beställning inom kort :)
Färgkombinationen är snygg. Är det inte sömmarna som ger lite western vibbar?

Rekommenderar att höra med några av forumets läderslöjdare? Personligen håller jag jankoxxx och FredrikSwe högt när det kommer till bandslöjdande. Har ett köpt ett par stycken från dom. Panthere har väl dessutom 15mm mellan bandhornen så kanske underlättar att specialbeställa? :)

Jag tror att det bruna bandet behöver en söm med samma färg som lädret. Det borde tona ner cowboy-känslan.

Ett annat alternativ är mörkblått. Samma där med sömmen. Tror på samma färg som lädret.

Avsaknaden av söm/tråd ger det svarta mer tantigt uttryck och för grov tråd på det bruna enligt mig. Annars håller jag med övriga om färgkombinationen

Jag håller också med att det nog mest är sömmarna på det bruna bandet som ger lite cowboy-känsla. Jag tycker personligen att ett brunt band (kanske i lite mer "formellt" material?) utan kontrasterande sömmar hade gjort stor skillnad för helhetsintrycket. Den svarta tycker jag inte är tantig alls, utan riktigt snygg.

Det är inte färgerna i sig som är problemet utan själva formen/utseendet på banden. Det bruna är alldeles för grovt och det svarta är lite tråkigt. Det fina med att hitta rätt band här är att det finns många bilder på band till liknande Caretiers. Nästan alla klassiska Cartiers har ju samma färgskala som din. Skulle säga mörkblått eller naturfärgat. Mörkblått är neutralt och väldigt fint till safiren och visarna. Naturfärgat och speciellt svinläder klart retro och än mer avslappnat/nedklätt. Tunna ostoppade band med kantsöm tycker jag är bäst. På Cartier gillar jag även när det finns en tvärgående söm parallellt med bandstiften. Fredrik på forumet har tex gjort ett par mycket fina band.
Nu får det blåa sitta på. Så länge.
4AC82D21-7482-4C60-B3E5-BF1B46F9456B.jpeg

Imorgon smäller det troligtvis! Velar mellan Ballon Bleu eller en Santos midsize, så detta lär väl avgöras imorgon. Drabbades dock av den irriterande insikten att en klocka jag köpt pre-owned på Nymans (och tänkt byta in i samband med köpet) tycks sakna servicekvitto (servad 2021), så med lite otur blir det en fördröjd affär för min del. :/

Den är kul men har svårt för skinnbandet på dessa. Sedan är det märkligt att man inte får till proportionerna här. Cartiertexten är alldeles för stor.

Kanske inte bandet i sig själv utan infästningen som gör att den ser mer harmoniskt ut på länk. Men irl är det inget man märker. Och jag tycker att ett annat band i blått eller grönt hade lyft klockan ännu mer.

Apropå texten på tavlan så är det faktiskt en väldigt klassisk proportion där ”Cartier” sträcker sig från kl 11 till kl 1. Det är klart ett fetare tryck som kanske förstärker intrycket.

Grejen med klockan (åtminstone för mig) är att boetten/glaset/tavlan upplevs verkligen som en helhet. Älskar också att backlocket har samma geometri som glaset, dvs att uret är symmetrisk också i den axeln.

Kanske inte bandet i sig själv utan infästningen som gör att den ser mer harmoniskt ut på länk. Men irl är det inget man märker. Och jag tycker att ett annat band i blått eller grönt hade lyft klockan ännu mer.

Apropå texten på tavlan så är det faktiskt en väldigt klassisk proportion där ”Cartier” sträcker sig från kl 11 till kl 1. Det är klart ett fetare tryck som kanske förstärker intrycket.

Grejen med klockan (åtminstone för mig) är att boetten/glaset/tavlan upplevs verkligen som en helhet. Älskar också att backlocket har samma geometri som glaset, dvs att uret är symmetrisk också i den axeln.
Håller inte alls med om att Cartiertexten har en klassisk proportion, men man behöver ju inte heller vara överens hela tiden.

Jag hade också läst det och var riktigt nervös innan jag började använda den på riktigt. Kan tänka mig att guldet gör den mer känslig också. Inget oväntat men ändå ovant!

Jag har tänkt ha den i daglig rotation men kanske lite mer finklocka. Ingen sandlåda eller slitgöra. Det får paneraien eller seiko stå för.

Appropå repor på Santos de Cartier (o lite kul info i allmänhet) så läste jag just detta från en kille på watchuseek forumet:
"Turns out, their all-steel models use regular 316L (EN 1.4435), while the two-tone steel and gold versions use 316LVM (EN 1.4441 "implant grade" or "medical grade" stainless steel)."
Han fick den infon från Cartiers pressavdelning efter att frågat dem då de tidigare sagt att TT versionen använde ett "higher end steel" och att folk påpekat att TT stålet ser "varmare" ut än hel-ståls versionen.

Spec för stålen (för den nördige):

Appropå repor på Santos de Cartier (o lite kul info i allmänhet) så läste jag just detta från en kille på watchuseek forumet:
"Turns out, their all-steel models use regular 316L (EN 1.4435), while the two-tone steel and gold versions use 316LVM (EN 1.4441 "implant grade" or "medical grade" stainless steel)."
Han fick den infon från Cartiers pressavdelning efter att frågat dem då de tidigare sagt att TT versionen använde ett "higher end steel" och att folk påpekat att TT stålet ser "varmare" ut än hel-ståls versionen.

Spec för stålen (för den nördige):
Intressant att de har valt den kombinationen. Någon aning om varför de valt ett hårdare stål för TT varianten?

Intressant att de har valt den kombinationen. Någon aning om varför de valt ett hårdare stål för TT varianten?
Nej inte den blekaste, verkade inte vara helt lätt att få fram infon från Cartier om vilka stål så kan tänka mig att det är nära omöjligt att få dem att berätta varför... :)

Men skulle jag gissa på något så skulle jag tro att det är ett helt o hållet estetiskt val, någon på deras design-avdelning tyckte att den liiite varmare tonen i 316LVM matchade bättre tillsammans med guld bezel o skruvar.

Snodd bild där ngn jämför all-steel med TT:
1629877298224.png

Nej inte den blekaste, verkade inte vara helt lätt att få fram infon från Cartier om vilka stål så kan tänka mig att det är nära omöjligt att få dem att berätta varför... :)

Men skulle jag gissa på något så skulle jag tro att det är ett helt o hållet estetiskt val, någon på deras design-avdelning tyckte att den liiite varmare tonen i 316LVM matchade bättre tillsammans med guld bezel o skruvar.

Snodd bild där ngn jämför all-steel med TT:
1629877298224.png
Kul ändå att den infon kommit fram. Det är sannerligen en snygg kombo

Kul ändå att den infon kommit fram. Det är sannerligen en snygg kombo
Ja verkligen, lite spännande att de släpper ut den infon på "vid sidan av" och inte skriver ut sådana fakta om klockorna på sin hemsida. Det skulle ju kunna ses som en USP för TT versionen av några klocknördar. Likså har de släppt på mail att klockan klarar 1200 Gauss och att "the escapement and the anchor are anti-magnetic" och "hairspring is made of nivaflex". Oxå sånt som klocknördar egentligen vill kunna läsa på deras hemsida.

Samma sak när jag skrev och frågade dem om 1847-2 MC vs 1847 MC, tog ett skapligt tag för dem att leta fram den infon istället för att ha den publicerad på hemsidan.

Ja verkligen, lite spännande att de släpper ut den infon på "vid sidan av" och inte skriver ut sådana fakta om klockorna på sin hemsida. Det skulle ju kunna ses som en USP för TT versionen av några klocknördar. Likså har de släppt på mail att klockan klarar 1200 Gauss och att "the escapement and the anchor are anti-magnetic" och "hairspring is made of nivaflex". Oxå sånt som klocknördar egentligen vill kunna läsa på deras hemsida.

Samma sak när jag skrev och frågade dem om 1847-2 MC vs 1847 MC, tog ett skapligt tag för dem att leta fram den infon istället för att ha den publicerad på hemsidan.
Jag tycker det är bra. Måste man ha dylika tekniska specifikationer finns det andra märken; Cartier ska vara vara bra och friktionsfritt.

Jag tycker det är bra. Måste man ha dylika tekniska specifikationer finns det andra märken; Cartier ska vara vara bra och friktionsfritt.
Och "bra och friktionsfritt" blir det inte om man får mer info menar du? Folk i den här tråden snöar ju in på rundningen av bandhorn och skarpa kanter på glasringen och vilken länk som är korrekt o.s.v. så varför skulle man inte intressera sig för klockans mekaniska egenskaper?

Jag säger inte att de måste bassunera ut det och skryta med det men infon borde kunna finnas för de som är intresserade. När klockan lanserades så reviewades den av typ alla klock-magasin på nätet (typ hodinkee, a blog to watch o.s.v.) och jag tror alla nämnde att klockan hade anti-magnetiska egenskaper men ingen kunde specifikt säga vad eller hur mycket.

Och "bra och friktionsfritt" blir det inte om man får mer info menar du? Folk i den här tråden snöar ju in på rundningen av bandhorn och skarpa kanter på glasringen och vilken länk som är korrekt o.s.v. så varför skulle man inte intressera sig för klockans mekaniska egenskaper?

Jag säger inte att de måste bassunera ut det och skryta med det men infon borde kunna finnas för de som är intresserade. När klockan lanserades så reviewades den av typ alla klock-magasin på nätet (typ hodinkee, a blog to watch o.s.v.) och jag tror alla nämnde att klockan hade anti-magnetiska egenskaper men ingen kunde specifikt säga vad eller hur mycket.
Vi är undantagen. Vi talar om Schweiz tredje största tillverkare och jag lovar dig att frugan snarare skulle bli avtänd av dylik information när hon sist klickade hem något från Cartiers hemsida. Nörderiet blir starkare av att behöva gräva fram ”hemligheter” själv, typkunden blir inte avskräckt av att behöva en PhD i hållfasthet för att förstå vad klockan är. Är som när Rolls Royce i decennier vägrade publicera antalet hästkrafter i motorn, istället skrev de bara ”sufficient”.

Och de klockmagasin nämnde har ju en total oförmåga att skriva något annat än puff-prices som mest upprepar det märket har publicerat. Det kan inte vara en nyhet 2021.

Tjabba kunniga! Sugen på gammelsantos igen och har hittat ett objekt. Tycker den ser ok ut men blir lite osäker på några saker så skulle önska feedback. Har haft flera santos genom åren men alla har haft sina olikheter så känns vanskligt att ibland veta vad som är riktigt eller inte och är själv ingen expert. Bifogar 3 halvdåliga bilder, men det verkar vara det bästa kvalitet säljaren kan bistå med.

Det som gör mig osäker är 1. Serienumret ser lite halvwobbly ut och de flesta jag klockor jag sett där serienumret fortfarande är synligt brukar ha en font/storlek som gör att serienumrets bredd överstiger ”automatique”, här är det tvärtom. 2. Den santos jag tidigare haft och som haft samma typ av länk har haft serienummer stansat på länkbitarna närmast endlänk, här ser det slätt ut(såvida det inte polerats nå jävulskt) eller finns det legit länkar som ska sakna detta?

Tack på förhand

Bilagor

• 283710D3-796B-49A5-B47C-07F93EA85F89.png
    283710D3-796B-49A5-B47C-07F93EA85F89.png
    267.7 KB · Visningar: 16
  • 2AB94FC6-E13F-493B-A641-DEF15A69C99A.jpeg
    2AB94FC6-E13F-493B-A641-DEF15A69C99A.jpeg
    109.7 KB · Visningar: 17
  • 3B9F85CB-D4BC-4989-A651-5247840E7AB3.png
    3B9F85CB-D4BC-4989-A651-5247840E7AB3.png
    450 KB · Visningar: 20
Tillbaka