• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hej och välkommen :) Cartier är helt rätt! Har du testat den på länk? Personligen tycker jag inte länken funkar på Solo, eller de flesta modeller av Tank.
Jag skulle säga att en Tank kan likväl vara batteri som manuell som automat - helt beroende vad du är ute efter. En Solo
är ju ingen samlarklocka på det viset eller en modell med ett tekniskt eller historiskt spännande urverk så frågan är egentligen vad du trivs med. Batteri-Solon har ju ingen sekundvisare så
du slipper tickandet åtminstone. Har själv ägt en batteri-Solo och var helnöjd med den! Ser inget skäl att ha köpt automatvarianten om inte affären i sig var bättre. :)

Hej, jag har testat den på länk och gillade den väldigt mycket men var osäker på Kvarts eller Automatiskt urverk. Min tanke är att använda klockan i vardagen. Kanon får tacka för din input

Testa båda på din arm! Automaten har sekundvisare och datum, men framförallt är den tjockare. Nu har jag bara testat automat på läder och tror dessutom den är lite större på längd och bredd med, men gillade batteridrivna bättre.

E951FD4D-9840-41D7-A2B4-9A403DF0540A.jpeg

C5885766-23AE-40F0-B810-62A07B650F5D.jpeg

720B78BE-9F86-4142-8E1A-4FA864945614.jpeg

Hej, tackar för input. Men testade båda på länk och fick samma känsla som du har gällande storlek och tjocklek.

Hej, skulle behöva lite hjälp. Är i köptankar för min första "riktiga" klocka och har spanat in en Cartier Tank Solo på länk. Min fråga är vad man bör välja, kvartsverk eller automatiskt verk och varför ?

Jag valde en automatisk. Främst för att jag föredrar mekaniskt framför batteri och att datum är rätt smidigt på en vardagsklocka. Jag skulle råda dig att prova de olika alternativen du överväger innan du slår till. Det är rätt stor skillnad i storlek.

Här är några gamla mobilbilder på min (jag har relativt smala handleder). Den har fått rätt mkt handledstid som allroundklocka. Det ät sitter ett robust ETA 2892 i den så den tål det mesta så länge man håller den borta från vatten. De nya som säljs nu tror jag (men är inte säker, så dubbelkolla själv om det är viktigt för dig) börjar släppas med Cartiers egna motsvarighet.

2C70EB91-5032-458C-9BCA-0614B79611F4.jpeg
4EE8DE47-F267-4D50-B6AD-73249B47484B.jpeg
D7334789-1E5B-4E4E-B7D8-62D7D8EED0CC.jpeg
D04EE246-BBFB-41D8-839D-069438C36E72.jpeg

Jag valde en automatisk. Främst för att jag föredrar mekaniskt framför batteri och att datum är rätt smidigt på en vardagsklocka. Jag skulle råda dig att prova de olika alternativen du överväger innan du slår till. Det är rätt stor skillnad i storlek.

Här är några gamla mobilbilder på min (jag har relativt smala handleder). Den har fått rätt mkt handledstid som allroundklocka. Det ät sitter ett robust ETA 2892 i den så den tål det mesta så länge man håller den borta från vatten. De nya som säljs nu tror jag (men är inte säker, så dubbelkolla själv om det är viktigt för dig) börjar släppas med Cartiers egna motsvarighet.

2C70EB91-5032-458C-9BCA-0614B79611F4.jpeg
4EE8DE47-F267-4D50-B6AD-73249B47484B.jpeg
D7334789-1E5B-4E4E-B7D8-62D7D8EED0CC.jpeg
D04EE246-BBFB-41D8-839D-069438C36E72.jpeg
Är det en Large eller XL du har på dig?

Någon som sitter på en lista på alla referenser på Tank Solo Large på läder?

Jag har kunnat härleda fram dessa, utan att riktigt förstå under vilka år de gällde:
2715,
W5200003 - fr.o.m. 2010(?)
WSTA0028 - fr.o.m. 2017(?)

ouch!
Har du pris på TT och stål?
The Cartier Santos for 2018 will be available around April 2018, with prices starting at $6,850 in the Large size ($6,250 in the Medium size). The steel and gold model's price is $10,400 in the Large size ($9,100 in Medium), the all pink gold model with the two straps is $20,400 in the Large size ($17,900 in Medium), and the all yellow gold or pink model on the bracelet as well as the strap is $43,200 in the Large size ($39,500 in Medium size

https://www.ablogtowatch.com/cartier-santos-watches-2018-hit-with-buyers/2/

Aldrig klämt på en.

Vid närmare eftertanke har jag nog bara klämt på en ”vanlig” 29x29.
Aha, ok. Är en i mitt tycke bättre variant än de nya verkar vara. Kan iaf vara en ide att kolla även dem, ser ut att ha förhållandevis längre bandhorn än de nya. Tycker det är lite mer harmoni där. Sedan tycker jag även den är lite för rund och stor, men de kantiga automatiska 29 x 29 är ju inte för alla.

Aha, ok. Är en i mitt tycke bättre variant än de nya verkar vara. Kan iaf vara en ide att kolla även dem, ser ut att ha förhållandevis längre bandhorn än de nya. Tycker det är lite mer harmoni där. Sedan tycker jag även den är lite för rund och stor, men de kantiga automatiska 29 x 29 är ju inte för alla.
Galbee XL mäter ungefär 45,5x35 (eller 45x32? Google säger olika antar att det beror på med/utan krona?)
Nya Santos Medium mäter 42x35 och Large 47,5x40

Så nya medium blir alltså lite kortare och tjockare än Galbee XL.
Kommer ihåg att @Wi hade en XL och den var nog i fetaste laget för mig (han har lite större handleder) men det var ju ett par år sen.

Gillar formspråket på de äldre 29x29 bättre men sist jag klämde på @Fabian’s så tyckte jag att den kändes lite väl liten. Då hade jag iofs burit 42mm Panerai i ett par månader. Men tycker att den bär mindre än min DD och då blir det lite väl smått.

Blir hur som väldigt intressant att klämma på den nya Santos medium när den kommer till AD

Galbee XL mäter ungefär 45,5x35 (eller 45x32? Google säger olika antar att det beror på med/utan krona?)
Nya Santos Medium mäter 42x35 och Large 47,5x40

Så nya medium blir alltså lite kortare och tjockare än Galbee XL.
Kommer ihåg att @Wi hade en XL och den var nog i fetaste laget för mig (han har lite större handleder) men det var ju ett par år sen.

Gillar formspråket på de äldre 29x29 bättre men sist jag klämde på @Fabian’s så tyckte jag att den kändes lite väl liten. Då hade jag iofs burit 42mm Panerai i ett par månader. Men tycker att den bär mindre än min DD och då blir det lite väl smått.

Blir hur som väldigt intressant att klämma på den nya Santos medium när den kommer till AD

Jo, @Aurum känner till den. Han köpte den av mig.

Tycker XL satt utmärkt på mig som har drygt 18cm omkrets, men 29x29 är nog ändå mer ”rätt” för modellen.

Är väldigt nyfiken på nya medium. Kortare och tjockare blir nog rätt snyggt. Iaf på min handled.
BD881DBF-0255-4EFB-A89F-11EB3D17857F.jpeg

Jo, @Aurum känner till den. Han köpte den av mig.

Tycker XL satt utmärkt på mig som har drygt 18cm omkrets, men 29x29 är nog ändå mer ”rätt” för modellen.

Är väldigt nyfiken på nya medium. Kortare och tjockare blir nog rätt snyggt. Iaf på min handled.
BD881DBF-0255-4EFB-A89F-11EB3D17857F.jpeg
Precis! Tror dock den nya får för stor tavla, vi får helt enkelt se!

• Like
Reactions: Wi
Tillbaka
Topp