• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jo jag såg det. Fick information från AD igår att den blåa, gröna, röda är begränsad upplaga, stämmer det verkligen? Hittar ingenstans att de är det.
Fick mail idag från Cartier att blå, grön, röd var limiterade och kommer inte komma in nya klockor. Däremot så kommer de strax släppa nya modeller var hennes svar. Jäkligt kryptiskt.

Vi trivs bra - Tonneau och jag. Bandbredden stör mig inte alls. Funderar dock på viklås...
11D8739E-CBBE-49EA-B1C0-05169AF68A7A.jpeg

/B

Sambon var på mig om att det går tungt att och att hennes Tank låser dåligt, äsch sa jag, du får väl ta i lite…. 👻

Sen visar hon mig att en av ”pinnarna” till låset sticker ut på ena sidan, den sidan som inte låser sig helt.

Hur är dessa ”pinnar” monterade? Ser inte ut som att de är skruvade, mer pressade?

Edit: var otydlig tidigare, det är inte låset, det är stiftet som håller claspen och länken samman.

5069690C-B3F0-4BDF-8A0F-671A80A0E9DF.jpeg
1B10E2BE-79BE-4097-8E5C-2E5C477A2F08.jpeg

Senast ändrad:
Verkligen kryptiskt, can’t wait! Svart kanske är en av de nya?
Kan ju tycka Cartier överlag är lite röriga. När jag pratade med butiken i Sthlm så var de färgglada inte limiterade och väntades in slutet på oktober början på november. Men nu ett mail på engelska där hon skriver de har utgått och finns inte på lager mer. Men att nya modeller är på väg. Jaha, också must eller någon helt annan klocka? Fasen jag ville ju ha den blå. Svart får man hoppas kommer 😊 Men känns bara lite tröttsamt, först är det inte limiterade modeller men sen är det det. Eller är det inte det? För kommer nytt men ingen vet vad och inte butikerna själva.

Kan ju tycka Cartier överlag är lite röriga. När jag pratade med butiken i Sthlm så var de färgglada inte limiterade och väntades in slutet på oktober början på november. Men nu ett mail på engelska där hon skriver de har utgått och finns inte på lager mer. Men att nya modeller är på väg. Jaha, också must eller någon helt annan klocka? Fasen jag ville ju ha den blå. Svart får man hoppas kommer 😊 Men känns bara lite tröttsamt, först är det inte limiterade modeller men sen är det det. Eller är det inte det? För kommer nytt men ingen vet vad och inte butikerna själva.
Håller med och det verkar vara liknande signaler från övriga Europa när man läser på forum. När jag pratade med min kontakt på Smålandsgatan fick jag uppfattningen att det stora intresset gjort att man ändrat sin marketing plan och hur respektive batch ska ut på marknaden.

Tydligen bidrog succén med färgglada Must att man pausar dessa och istället skickar ut den klassiska kvarts tanken för att testa marknaden. Solarbeat hade tydligen tidigt ett högt intresse men här ville Cartier börja i liten skala för att sedan utvärdera, så fick jag det förklarat. Sedan visste de inte hur Cartier centralt kommer tolka och reagera på efterfrågan och det finns en risk att högt intresse inte innebär fler leveranser, kanske tvärtom. Kanske får vi samma trend som hos många andra anrika klocktillverkare, med lista och väntetid som börjar bli överdrivet långa.

Sambon var på mig om att det går tungt att och att hennes Tank låser dåligt, äsch sa jag, du får väl ta i lite…. 👻

Sen visar hon mig att en av ”pinnarna” till låset sticker ut på ena sidan, den sidan som inte låser sig helt.

Hur är dessa ”pinnar” monterade? Ser inte ut som att de är skruvade, mer pressade?

5069690C-B3F0-4BDF-8A0F-671A80A0E9DF.jpeg
1B10E2BE-79BE-4097-8E5C-2E5C477A2F08.jpeg

Om detta är en stift så ska den inte sticka ut. Har aldrig haft en modern Tank på länk men tror inte att detta är en fjädrad stift som håller låset på plats.

Om detta är en stift så ska den inte sticka ut. Har aldrig haft en modern Tank på länk men tror inte att detta är en fjädrad stift som håller låset på plats.
Ganska säker på att det inte ska sticka ut, det gör inte det på andra sidan.

Antingen så försöker jag pressa stiftet själv eller så får hon gå förbi någon urmakare som får titta på det.

Edit: var otydlig i mitt tidigare inlägg, det är inte låset, det är stiftet som håller claspen och länken samman.

Njaaa, inget överpris men att betala iaf 3x marknadspris är lite märkligt.

Jag är nu övertygad om att det finns folk där ute som köper på auktion och utgår ifrån utropet. Håller för övrigt med dig. Galet att betala 90k för den. Sedan gick platinadumonten väldigt billigt dock är jag tveksam till att det är rätt tavla till den. Baksidan ser ut att vara tidigare än CPCP. Sista bilden är på en CPCP Santos Dumont.

Screen Shot 2021-10-18 at 22.13.19.png
0002-04_v351.jpg
Screen Shot 2021-10-18 at 22.22.08.png

Senast ändrad:
Jag är nu övertygad om att det finns folk där ute som köper på auktion och utgår ifrån utropet. Håller för övrigt med dig. Galet att betala 90k för den. Sedan gick platinadumonten väldigt billigt dock är jag tveksam till att det är rätt tavla till den. Baksidan ser ut att vara tidigare än CPCP. Sista bilden är på en CPCP Santos Dumont.

Screen Shot 2021-10-18 at 22.13.19.png
0002-04_v351.jpg
Screen Shot 2021-10-18 at 22.22.08.png
Boetten ser inte tipp top ut heller. Glasringen är t ex ganska rund med tydliga kratrar vid hålen.

Tog sin lilla tid men nu sitter punk-tanken på en ödla och har det gött. Inte helt enkelt ett vika in lädret i bygellåset, fick ”gräva ur” lite 😍
BDE83AAB-09DE-4675-B1FE-02AD77FDD473.jpeg
14192B9B-AABB-4C9B-9C4C-69ABC962B15C.jpeg

Edit: adderade en bild där man ser de små Cartierlogorna i den lilla rektangeln inuti urtavlan (+ de lite för många men vackra blå visarna)

Bilagor

• D8A32902-0753-4F5E-8C7E-E5F41545EF99.jpeg
    D8A32902-0753-4F5E-8C7E-E5F41545EF99.jpeg
    336.3 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Njaaa, inget överpris men att betala iaf 3x marknadspris är lite märkligt.
Gäller väl nästan generellt för de där auktionerna. Har aldrig fattat riktigt vad det är som driver. För priserna som pjäserna säljs för är ju knappast marknadspris. Har ju varit diskussioner om penningtvätt och så, men vetetusan. Märkligt är det iaf.. ovanliga Cartiers är såklart inget man lätt köper av handlare men även mycket vanliga klockor säljs ju långt över vad man kan köpa klockan för hos valfri stor erkänd handlare.

Sorry men luktar det inte fishy?

9C12BE3E-C032-4056-A666-2BA232526625.jpeg

skulle Cartier kladda så på tavlan? Eller har ngn målat själv och sedan vid inlämning drar ngn story om att han tror ditten och datten.
Tycker generellt att vintage Cartier är rätt svårt med allt från Franken till diverse konstiga kreationer. Är också tveksam men med tanke på Warhol, Studio 54, wall street och övrig 80-tals dekadens känns det inte för långsökt.

Tillbaka
Topp