• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Smakar det så kostar det helt enkelt! 😁 Sjukt fin!

Bara toppen. Har 12 Delugs-band inräknat frugans, och har aldrig haft några problem med kvalitén. Mitt äldsta är ett Buttero som använts ganska flitigt i 2,5 år. Fått fin patina men ser ut som nytt invändigt. Zermatt-lädret som används i fodret/mot huden är magiskt!
Tycker du Delugs är likvärdiga med Molequin kvalitetsmässigt?

Senast ändrad:
Hej!

Någon av er som har erfarenhet av 23x30mm versionen av tanken? Skulle uppskatta lite wrist-shots!

Från dagens frukost. Detta är senaste Tank Must Small. Mäter till och med något mindre än de klassiska dimensionerna, tror den är 29,5*22 mm.

IMG_0255(Edited).jpg IMG_0256(Edited).jpg

Tycker du Delugs är likvärdiga med Molequin kvalitetsmässigt?

Ska vara ärlig med att jag aldrig hanterat ett Molequin-band, men dom små skillnaderna banden emellan är nog mer en smaksak än en kvalitetsfråga. Delugs gömmer quick releasen bättre än Molequin, men Molequin gör banden något tunnare runt själva bandstiftet. Kanske snyggt på en Tank, men lämnar stora glipor på större klockor. Jag gillar t ex inte alls hur Molequin ser ut på en Speedy eller Sub.

Delugs has ett fäststygn synligt vid barnhornen vilket jag personligen gillar, medan Molequin på nått gömmer det. Garanterat mer hållbart med det synliga stygnet, men smaksak rent estetiskt. I praktiken är läderlim så bra att stygn inte ens behövs längre (se Delugs stitchless t ex)

När det kommer till valet av läder är Molequin inte transparenta med vilka läder dom använder tyvärr (gissar att det mesta är från Haas), medan Delugs skriver precis vad som är i både topp och foder.

Har också kikat på båda och nyfiken på hur det jämförs. Gillar att Delugs har för olika modeller. Däremot trist att de inte verkar kunna lösa problemet med Santos-Dumont banden.
@TheSpeedyShutter hur upplevde du Delugs ijmf med Tankens orginalläder?

Delugs är ganska mycket mjukare än OEM, men för att vara OEM är ju det präglade must-lädret ganska mjukt ändå får jag säga. Lite mer läder runt bandstiftet på Delugs, så banden sitter aningen klämda mot boetten, men det gäller mest Cordovan och Saffiano som är lite grova. Epsom sitter rätt perfekt i min mening.

Ska vara ärlig med att jag aldrig hanterat ett Molequin-band, men dom små skillnaderna banden emellan är nog mer en smaksak än en kvalitetsfråga. Delugs gömmer quick releasen bättre än Molequin, men Molequin gör banden något tunnare runt själva bandstiftet. Kanske snyggt på en Tank, men lämnar stora glipor på större klockor. Jag gillar t ex inte alls hur Molequin ser ut på en Speedy eller Sub.

Delugs has ett fäststygn synligt vid barnhornen vilket jag personligen gillar, medan Molequin på nått gömmer det. Garanterat mer hållbart med det synliga stygnet, men smaksak rent estetiskt. I praktiken är läderlim så bra att stygn inte ens behövs längre (se Delugs stitchless t ex)

När det kommer till valet av läder är Molequin inte transparenta med vilka läder dom använder tyvärr (gissar att det mesta är från Haas), medan Delugs skriver precis vad som är i både topp och foder.

Delugs är ganska mycket mjukare än OEM, men för att vara OEM är ju det präglade must-lädret ganska mjukt ändå får jag säga. Lite mer läder runt bandstiftet på Delugs, så banden sitter aningen klämda mot boetten, men det gäller mest Cordovan och Saffiano som är lite grova. Epsom sitter rätt perfekt i min mening.
Grymt tack! Har inte testat något men gillar designen på dlugs bättre.

Däremot ser förvaringen speciellt George Kramer samarbetet för klockförvaringen grym ut.

Grymt tack! Har inte testat något men gillar designen på dlugs bättre.

Däremot ser förvaringen speciellt George Kramer samarbetet för klockförvaringen grym ut.
Ja Molequin gör sjukt fina, och ganska dyra förvaringslösningar! Delugs varianter är ju inte heller gratis. Jag fick en rulle av Bosphorus som jag måste erkänna är riktigt bra också, även om jag kanske inte älskar deras "image"..

DSC02825 (2).jpg DSC02851 (1).jpg

Kan eventuellt lyckats beställa klockan jag länkade ovan. Vad tror ni, har man gjort ett fynd eller gått på en mina?
Känns lite fishy. Dåliga bilder, texten beskriver en förgylld klocka med manuellt verk, bilderna ser ut som de föreställer en 18 k klocka. Är så suddiga så det är svårt att tyda texten på boetten.

Fått köpet bekräftat av säljaren?

Känns lite fishy. Dåliga bilder, texten beskriver en förgylld klocka med manuellt verk, bilderna ser ut som de föreställer en 18 k klocka. Är så suddiga så det är svårt att tyda texten på boetten.

Blev en bestämning, får se vad som dyker upp om några dagar. I värsta fall får man väl försöka att utnyttja C24 depositionstjänst.

Blev en bestämning, får se vad som dyker upp om några dagar. I värsta fall får man väl försöka att utnyttja C24 depositionstjänst.
Men du har betalat då vill säga? Jag klickade på köp typ samtidigt som du la ut den här men väntar på bekräftelse från säljaren, så det kommer ju inte bli något.

För tillfället så är jag lite besviken på Cartiers butik i Stockholm. 20 december lämnade jag in min Santos för att förlänga länken. Sedan dess har jag varit i kontakt med dem vid tre olika tillfällen och frågat om den är klar för avhämtning. Idag 23 februari så är den fortfarande inte klar. Och så kan det förstås bli om de har mycket att göra. Men bristen på information från Cartier är det som gör mig mest besviken. Svarar inte på mail, ringer inte åter även om de säger att de ska göra det. Tråkigt, har alltid fått bra service där tidigare. Jag vill ha min Santos! saknar den :(

För tillfället så är jag lite besviken på Cartiers butik i Stockholm. 20 december lämnade jag in min Santos för att förlänga länken. Sedan dess har jag varit i kontakt med dem vid tre olika tillfällen och frågat om den är klar för avhämtning. Idag 23 februari så är den fortfarande inte klar. Och så kan det förstås bli om de har mycket att göra. Men bristen på information från Cartier är det som gör mig mest besviken. Svarar inte på mail, ringer inte åter även om de säger att de ska göra det. Tråkigt, har alltid fått bra service där tidigare. Jag vill ha min Santos! saknar den :(
Förlänga länken genom att beställa ny(a) länkbit(ar) hoppas jag? Annars är det riktigt illa :)

Tillbaka
Topp