• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Väldigt nära att slå på en Tank Must nu. Frågan som finns i huvudet just nu är ifall jag ska köra på länk eller band. Kör jag på länk tänker jag köpa till ett band på direkten. Vill mest ha länken ”ifall att”, tänk om jag ångrar mig om ett tag. Sen är frågan om jag ens kommer bära länken.

Ska man vara ”safe” och köra på länk?
Den gör sig inte bra alls på länk, tycker jag. Tank ska vara på läder! Mesh är okej, men köp den på läder så slipper du ha en dyr länk som aldrig kommer användas.

Väldigt nära att slå på en Tank Must nu. Frågan som finns i huvudet just nu är ifall jag ska köra på länk eller band. Kör jag på länk tänker jag köpa till ett band på direkten. Vill mest ha länken ”ifall att”, tänk om jag ångrar mig om ett tag. Sen är frågan om jag ens kommer bära länken.

Ska man vara ”safe” och köra på länk?
Beror väl på vad du har för andra klockor och vid vilka tillfällen du tänkt ha Tanken. Gillar du länken så ska du såklart ta den, men gör du det bara ”ifall att” så är det ingen mening enligt mig. Med lädret så får du ju Cartiers C-spänne som du kan flytta över till nya band

Beror väl på vad du har för andra klockor och vid vilka tillfällen du tänkt ha Tanken. Gillar du länken så ska du såklart ta den, men gör du det bara ”ifall att” så är det ingen mening enligt mig. Med lädret så får du ju Cartiers C-spänne som du kan flytta över till nya band
Do it for the clasp!
6AAB697B-C458-4F62-8BC6-FE87DC3B4295.jpeg

Köper jag den på länk så kommer jag köpa till ett band + originalspänne. Ångrar jag mig angående länken senare så kostar den 11k att köpa till…

Är det bara jag som får känslan att Tank Must med färgerna har tappat sin hype totalt? De har känts väldigt svår matchade från dag 1 även om jag själv också ville hitta en bra kombo som passar mig.

Jag trodde de skulle sälja rätt dåligt och blev förvånad när folk började haussa dem, men nu känns det som att folk börjar inse att de inte var så kul egentligen.

Köpte en tank till frugan 2020 då NK hade 10% på klockavdelningen. Den fanns inte inne utan beställdes med rabatt, så jag tänker att det inte borde vara helt omöjligt om man pratar med rätt säljare. Kan vara värt ett försök i alla fall

Jag med, hon fick en solo small i stål. Vet att en del här inne ogillar modellen men jag tycker den är väldigt snygg nu när jag sett den på nån meters avstånd så många gånger. Tycker de lite vassare formerna ser bra ut mot att den är så himla liten.

Har legat i lådan på tok för länge

40BFA4DA-F2D1-4313-9852-355A38A04EEF.jpeg
77CC23F6-E1C7-413B-8292-95B324785422.jpeg

Du ska väl inte sälja den? 🙈

Den gör sig inte bra alls på länk, tycker jag. Tank ska vara på läder! Mesh är okej, men köp den på läder så slipper du ha en dyr länk som aldrig kommer användas.
Jag kan gilla länken men som många andra påpekat så verkar det finnas bättre alternativ än OEM länken. Men visst är ett svart band lite av ett status quo för Tanken.
Jag trodde de skulle sälja rätt dåligt och blev förvånad när folk började haussa dem, men nu känns det som att folk börjar inse att de inte var så kul egentligen.
Den känns lite som en nisch klocka, som enda Tank i samlingen landar man nog snabbt i att man egentligen vill ha en vanlig Tank först. Skulle inte vara förvånad om man släpper den i en small modell vid W&W för att bredda kundkretsen och just låta det vara mer som ett smycke/komplement.

Just ja hade glömt att du kör den som OWGM också. Hur känns det efter över en vecka med den på?
Det gör jag inte, #FAIL :angel:

Länge sedan jag var såhär nöjd med en klocka. Dimensioner, finish och urtavla upplevs riktigt bra. Bandets komfort och kronans form brister lite i mitt tycke men inget jag stör mig på värst mycket. 9/10 totalt intryck. Älskar framförallt de tunnare romerska siffrorna. Hade nog föredragit det på samtliga cartiermodeller.

Det gör jag inte, #FAIL :angel:

Länge sedan jag var såhär nöjd med en klocka. Dimensioner, finish och urtavla upplevs riktigt bra. Bandets komfort och kronans form brister lite i mitt tycke men inget jag stör mig på värst mycket. 9/10 totalt intryck. Älskar framförallt de tunnare romerska siffrorna. Hade nog föredragit det på samtliga cartiermodeller.
Kan bara vara beredd att instämma. Har ju en storlek mindre och smalare handleder och dimensionerna blir riktigt bra här med. Det kan inte gillar med just bander är att det är ganska stelt. Tog ett någon dag att vänja mig med de tunnare siffrorna men gillar verkligen art deco känslan i kombination med suburst tavlan.

Kan bara vara beredd att instämma. Har ju en storlek mindre och smalare handleder och dimensionerna blir riktigt bra här med. Det kan inte gillar med just bander är att det är ganska stelt. Tog ett någon dag att vänja mig med de tunnare siffrorna men gillar verkligen art deco känslan i kombination med suburst tavlan.
Ser fram emot att testa flera olika band. Känns verkligen som den har potentialen att byta karaktär helt. Ser framför mig att den skulle kunna vara riktigt ball på ett ljust mockaband. Dressa ned den lite ytterligare. Dlugs får skynda på med sin custom-lösning :angel:

Dlugs får skynda på med sin custom-lösning
Kan bara instämma.... hur svårt kan det vara 😅
Skämt åsido, det som de rekommenderade var att göra en custom strap så länge. Men det get ju fortfarande inte det integrerade utseendet tyvärr. Känns spontant som ngt brunt behövs. Såg ngn bild som snurrade runt på en med ett mörkbrunt aligator band som blev riktigt snyggt.
Var inne på Cartier deras band kostar ca. 3300 och tar 4-6 veckor. De hade en del att välja på, tyvärr inte mocka.

Edit: Molquin lade precis upp detta på sitt insta

Skämt åsido, det som de rekommenderade var att göra en custom strap så länge. Men det get ju fortfarande inte det integrerade utseendet tyvärr. Känns spontant som ngt brunt behövs. Såg ngn bild som snurrade runt på en med ett mörkbrunt aligator band som blev riktigt snyggt.
Var inne på Cartier deras band kostar ca. 3300 och tar 4-6 veckor. De hade en del att välja på, tyvärr inte mocka.

Att bandet är integrerat tycker jag är en av de sämsta egenskaperna med nya Dumont.

Ja precis, något i den stilen jag tänker mig. Har tyvärr inga 18mm band hemma man kan testa med men känslan är att ett vanligt band hade suttit rätt bra också. Men hade gärna velat bekräfta det med ett lite billigare band. Får kanske beställa hem något från cheapestnatostraps eller något och prova helt enkelt.

Att bandet är integrerat tycker jag är en av de sämsta egenskaperna med nya Dumont.
Ja det är ju ett ganska enkelt problem att lösa, men självklart roligare om man kan tänka sig originalbandet. Men med tanke på att originalbandet inte är superbekvämt hade jag nog inte sett det som en enorm förlust. Ett Saffiano från Molequin hade nog gjort sig lika bra det.

Kanske blir lite OT nu, men är det bara jag som märkt att även JLC blivit mycket dyrare i år? Om jag ej missminner mig låg Reverso Small Seconds (Medium) på cirka 60kkr förra året, medan priset idag är 73kkr.

inte förvånande alls. Lyx produkter skjuter alltid upp vid hög inflation. Detta kommer pågå ett bra tag till.

Är det någon som sportar sin must på länk? Och isf vilken, orginal eller annan? Överväger att testa (så fort den här eländiga månaden är över) och vore hjälpt av lite inspiration ;)

Ja precis, något i den stilen jag tänker mig. Har tyvärr inga 18mm band hemma man kan testa med men känslan är att ett vanligt band hade suttit rätt bra också. Men hade gärna velat bekräfta det med ett lite billigare band. Får kanske beställa hem något från cheapestnatostraps eller något och prova helt enkelt.
Ett alternativ kan väl vara Hirsh? Även om jag upplever Dlugs och Molequin som bra mycket finare.
När jag var inne på Cartier så förstod jag på expediten att han beställt en del via Molequin till sin Tank och var rätt nöjd.

Har varit ute efter en Santos Carre (29x29) i bra skick ett bra tag nu, och det var väldigt vad svårt det är att hitta. Är ute efter en med emalj / porslin? tavla, då det verkar som att dessa inte gulnar, samt krackelerar. Har även inställningen att betala premium för ett bra ex, men ändå svårt att hitta.. Har ni tips på fler sidor utöver KS, samt C24 (som är mina enda källor) där man möjligen kan hitta en Santos med dessa krav? Finns det exempelvis något Cartier forum med sälj som jag missat? Alternativt om någon här inne är villig att sälja också så klart 😊

Tillbaka
Topp