• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Det var en för 44,6k som blev såld inom ett dygn för cirka 10 dagar sedan. Annars är det snarare att de billigaste ligger ute och säljs för 50-55k och dessa är utan viklås. Min upplevelse är att man kunde finna flertalet för cirka 40k för ett halvår sedan, nu ligger majoriteten av objekten ute för 20k högre. Tråkig utveckling när vi dessutom pratar quartz aka fattigmans-LC.

@nöt förstår dig. Sett till vad jag kan se angående priserna idag så känns det mindre kul. Har lite samma känsla angående Santos Dumont. Skulle marknadspriset vara 60-65k så skulle det vara riktigt intressant, för 110k så är jag fortfarande tveksam.

Tycker LC är otroligt vacker, även om Normale med sina platta brancards tar förstaplatsen. Synd att det inte går att sätta rislänken från min LC på min Normale. Det vore nåt!
CE816810-596E-4958-A2F6-1683634E5C22.jpeg
Du kan ju annars byta din normale mot något i min låda. Känns onödigt ett ha kvar när du även har en LC.

90 säger du. Vad kostar tjockisen nu? Jag blev erbjuden en för 90 för några veckor sen så jag trodde den tunna låg kvar över 120.
Svårt att säga, bara koll på chrono24 men de verkar ligga rätt nära varandra ändå. Skulle gissa att den tjocka är 10' billigare.

Tror nog just Normalen sitter säkrast av samtliga pjäser av den simpla anledning att den är så otroligt svår att ersätta. Har nog exempelvis sett betydligt fler helgulds-Carrée i fint skick.
Är ju bara för vi har dem på forumet. Är det eta-normale som är ovanlig? Har aldrig riktigt reflekterat över dem.

Tycker LC är världens bästa klocka. Tyvärr blir min tunna dumont utkonkurrerad av den tjocka. Skönt och bra att man kan tycka olika om de små rackarna. Synd den tjocka inte är vattentät.
Den tjocka Dumonten har verkligen vuxit på mig. Tjockleken och kantigheten ger ett robust intryck. Den något större storleken ger mer närvaro på handleden. Skulle kanske inte välja den före en LC men definitivt som ett komplement. Ur ett rent komplementperspektiv till LC tycker jag den är bättre än den tunna Dumonten.

Den tjocka Dumonten har verkligen vuxit på mig. Tjockleken och kantigheten ger ett robust intryck. Den något större storleken ger mer närvaro på handleden. Skulle kanske inte välja den före en LC men definitivt som ett komplement. Ur ett rent komplementperspektiv till LC tycker jag den är bättre än den tunna Dumonten.
Tycker snarare den är mer lik Tanken då den är 2 mm mindre än den tunna. Upplevs mindre än Tank LC tycker jag. Det som man får se upp med är att man inte har för tunna band. Bandhornen är tjocka. Jag var helt inställd på att flippa min snabbt men det gick sådär...

Tycker snarare den är mer lik Tanken då den är 2 mm mindre än den tunna. Upplevs mindre än Tank LC tycker jag. Det som man får se upp med är att man inte har för tunna band. Bandhornen är tjocka. Jag var helt inställd på att flippa min snabbt men det gick sådär...
Intressant att du upplever den som mindre än en LC. Det hade jag inte trott enbart baserat på måtten. Jag har inte testat den på handleden.
Jag ser ett formmässigt släktskap till Tank Normale mer än LC, speciellt om båda har den kantiga kronan. LC upplever jag mer elegant precis som den tunna Dumonten.

Tänker förmodligen lägga en liten beställning från Delugs snart. Några andra tillverkare (kanske inom EU) som gör kvalitativa band likt Delugs passande Tank Must? Eller ja, har ju inte testat på Delugs ännu, men verkar som att det är bra grejer för priset.

Som jag tidigare nämnde ang. att tredjepartsstift sliter ut hålen/riskerar trilla av - antar att det är lite av en obefogad överdriven oro? Är nog en keeper som ska hålla livet ut, så vill hand om den. :)

Japp. Jag var nog för snäll med prissättningen.
Ligger ju till ett något lägre pris om man tittar noga direkt hos @Zed
Gissar att lite på "går det så går det" på C24.

/B

• Like
Reactions: 308
Ligger ju till ett något lägre pris om man tittar noga direkt hos @Zed
Gissar att lite på "går det så går det" på C24.

/B
Tänker likadant. Lägga ut för överpris och hoppas på att någon nappar känns som standard på Chrono24.

@Zed men visst har ni handlare även en större andel totalt att betala på Chrono24, eller är det endast något som jag fått för mig?
Chrono24 är sjukt dyra och har dessutom blivit dyrare förra året. Innan var det 5% provision på allt. Nuförtiden är provisionen flytande och ska vara bättre för handlarna men i själva verket är det en bra bit över 5% på allt som inte är Rolex keramiskt sport. Uppåt 8% plus en månadsavgift på 150 euro.

Tillbaka
Topp