Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Jag bytte till Cartierspännet när jag köpte nytt band, hade spännet på i ca 1-2 månader men upplevde att det satt lite löst trots att bandbredden var samma som på Cartiers band. Tycker inte att det sänker helhetsintrycket att ha ett aftermarketspänne, men med det sagt så hade jag hellre haft originalspännet
Stämmer! Inväntar ett svart band samt tillhörande spänne från Cartier. Tänkte att det nog är smartast att köpa den på länk, ifall jag ångrar mig senare. Nu tänker jag komplettera med fler tredjepartsband, men vill som sagt gärna ha möjligheten att flytta över Cartier-spännet.
Är lite på språng nu, men här är en spontan bild (tro mig, den ser större ut på bild än irl).
Stämmer! Inväntar ett svart band samt tillhörande spänne från Cartier. Tänkte att det nog är smartast att köpa den på länk, ifall jag ångrar mig senare. Nu tänker jag komplettera med fler tredjepartsband, men vill som sagt gärna ha möjligheten att flytta över Cartier-spännet.
Är lite på språng nu, men här är en spontan bild (tro mig, den ser större ut på bild än irl).
Tack! Yes, den ser absolut mer smäcker ut på band.
Tänkte börja med ett cognac shell cordovan-band samt blått saffiano-band från Delugs (både visas i detta blogginlägg hos Delugs skriven av @A.Edfalk). Vad tycker ni - en god start?
Vad tänker ni annars kring canvasband till Tank Must (t.ex. denna)? Blir kontrasten för stor?
Tusen tack! Yes - Tank Must Large! Har 15,5cm i handledsomkrets, m.a.o. små handleder. Som tur har klockan ganska kort lug-to-lug-bredd, så den passar oss med mindre handleder helt utmärkt.
Jag tycker den ser ut att vara i fint skick, går den för <10k är det väl ett bra pris (listar 34k).
Edit: hur slappt är det inte att åldersbestämma den till 1900-tal!?
Hur brukar ni matcha band med annan klädsel? Funderar på några sista saker innan jag beställer hem ett par band. Tänker t.ex. på att matcha band med skor - hur gör ni med mer ovanliga färger som blått eller grönt? Då är det väl rätt ok att gå emot den regeln? Inte varje dag man bär gröna skor. Är ni noga med att matcha material också? T.ex. brukar jag bära bruna mockaskor relativt ofta. Är det ok att köra ett brunt cordovanband då?
Hur brukar ni matcha band med annan klädsel? Funderar på några sista saker innan jag beställer hem ett par band. Tänker t.ex. på att matcha band med skor - hur gör ni med mer ovanliga färger som blått eller grönt? Då är det väl rätt ok att gå emot den regeln? Inte varje dag man bär gröna skor. Är ni noga med att matcha material också? T.ex. brukar jag bära bruna mockaskor relativt ofta. Är det ok att köra ett brunt cordovanband då?
Tycker det är rent trams att matcha med samma färg/material/struktur. Saker kan fungera fint ihop ändå. Sedan vet ju inte ens vanligt folk att man kan byta armband så ingen utomstående kommer bry sig. Extremt sällan jag har problem med matchning av band och klädsel. Mer att jag väljer klocktyp efter klädsel eller humör. Tank fungerar dock i alla sammanhang så där är du på det torra.
Hehe jag tror jag aldrig någonsin reflekterat över det. Bättre att satsa på ett som matchar klockan skulle jag säga och snarare matcha klocka med outfit. Santos och bara kalsonger tex. (Kalsonger i TT hade varit något dock)
Jag gillar att kunna matcha bandet till övriga läderdetaljer, främst skor, på en lagom nivå, typ svart band till svarta skor och dito för brunt. Tycker dock inte att färgnyanserna eller typ av skinn behöver överensstämma tex mockaband till mockaskor. När det gäller andra färger på band tycker att de funkar till alla färger på skor. Det är bara brunt och svart som jag aldrig skulle köra olika på klockarmband och skor. Det gäller även bälten.
Hur brukar ni matcha band med annan klädsel? Funderar på några sista saker innan jag beställer hem ett par band. Tänker t.ex. på att matcha band med skor - hur gör ni med mer ovanliga färger som blått eller grönt?
Om det skulle vara vid ett mer formellt tillfälle skulle det nog bli på samma sätt som jag skulle matcha mellan bälte och skor (om du bär bälte till kostym). Dvs kör på samma nyans/färgskala. Som @Aurum nämner så vet många säkert inte att man kan eller hur man byter band. Men det är ju klart snyggare med et svart band eller länk om du bär ett par blankpolerade Oxfords. Om du menar blått eller grönt på kläderna så beror det mer på nyansen på bandet. I nedan ex. tycker jag att båda färgerna hade fungerat bra på båda. Men om jag ska vara lite negativ hade kankse det svarta blivit tristare med den mörkblå tröjan.
Fast utgångsläget för det påståendet är väl att man vet vad man gör? Ett ljusbrunt cordovan med blankpolerade svarta skor kan vara svårt. Då behöver bäraren ha både stilen och attityden att medvetet bryta av och att det inte matchar. Annars blir det lite som tubsocker till svarta loafers.
Extremt sällan jag har problem med matchning av band och klädsel. Mer att jag väljer klocktyp efter klädsel eller humör. Tank fungerar dock i alla sammanhang så där är du på det torra.
Instämmer helt, men för att safe'a så är ett brunt band alltid ett bra val.
Däremot upplevde jag (till min förvåning) att det mörkblå alligator bandet till Santos-Dumonten fungerade bättre till det mesta än jag trodde.
Men i slutänden så är det som med kläder.... om du känner dig bekväm så ser det bättre ut än om du är uppklädd till tänderna och intre trivs i dem.
Finns det någon vänlig själ som vet/orkar länka på hur man registrerar ny klocka från Cartier på hemsidan? Minns att jag såg någon som hade en workaround för jag får bara upp "404 Not Found" sidan när jag försöker gå vidare...
Tack alla ovan! Jo, blir nog lite svårt att alltid matcha exakt nyans och material. T.o.m. cordovanbandet kommer ej vara lika mörk som skorna är, men då är det ändå relativt likt.
Om det skulle vara vid ett mer formellt tillfälle skulle det nog bli på samma sätt som jag skulle matcha mellan bälte och skor (om du bär bälte till kostym). Dvs kör på samma nyans/färgskala. Som @Aurum nämner så vet många säkert inte att man kan eller hur man byter band. Men det är ju klart snyggare med et svart band eller länk om du bär ett par blankpolerade Oxfords. Om du menar blått eller grönt på kläderna så beror det mer på nyansen på bandet. I nedan ex. tycker jag att båda färgerna hade fungerat bra på båda. Men om jag ska vara lite negativ hade kankse det svarta blivit tristare med den mörkblå tröjan.
Fast utgångsläget för det påståendet är väl att man vet vad man gör? Ett ljusbrunt cordovan med blankpolerade svarta skor kan vara svårt. Då behöver bäraren ha både stilen och attityden att medvetet bryta av och att det inte matchar. Annars blir det lite som tubsocker till svarta loafers.
Instämmer helt, men för att safe'a så är ett brunt band alltid ett bra val.
Däremot upplevde jag (till min förvåning) att det mörkblå alligator bandet till Santos-Dumonten fungerade bättre till det mesta än jag trodde.
Men i slutänden så är det som med kläder.... om du känner dig bekväm så ser det bättre ut än om du är uppklädd till tänderna och intre trivs i dem.
Syftade ej på kläderna, utan på bandet i blått eller grönt. Funderade på att även beställa ett blått saffianoband och varit lite sugen på ett grönt alligatorband. I de fallen kommer det bryta helt mot skorna.
Tack alla ovan! Jo, blir nog lite svårt att alltid matcha exakt nyans och material. T.o.m. cordovanbandet kommer ej vara lika mörk som skorna är, men då är det ändå relativt likt.
Syftade ej på kläderna, utan på bandet i blått eller grönt. Funderade på att även beställa ett blått saffianoband och varit lite sugen på ett grönt alligatorband. I de fallen kommer det bryta helt mot skorna.
Ett ljusbrunt cordovan med blankpolerade svarta skor kan vara svårt. Då behöver bäraren ha både stilen och attityden att medvetet bryta av och att det inte matchar. Annars blir det lite som tubsocker till svarta
Tycker det resonemanget är fyrkantigt. Håller mao inte med, vilken man såklart inte heller behöver. Olika metaller eller skinnfärger är inte viktigt. Tvåtonsur är det inget fel på och olika läderfärger fungerar bra ihop i andra sammanhang.
Tycker det resonemanget är fyrkantigt. Håller mao inte med, vilken man såklart inte heller behöver. Olika metaller eller skinnfärger är inte viktigt. Tvåtonsur är det inget fel på och olika läderfärger fungerar bra ihop i andra sammanhang.