• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Allt som handlar om tycke och smak är individuellt till en viss grad. Tycker bara att analt matchande till 100% verkar vara en modesjukdom. Detta börjar dock glida ifrån trådämnet något.
Tack för inspel och givetvis kan graderna av vad som är "analt matchande" definieras men tack då vet vi. Däremot helt överens om att det är OT och oavsett som du nämner så är Tanken en klassiker och är detta för att den just kan bäras på så många olika sätt.

Anledningen till att jag fråga är för att Tanken är min första klocka som är gjord för att bäras på band. Tänker även på hur jag klär mig, men ville höra hur ni resonerar. Kommit fram till ungefär detta: Bär jag svarta eller bruna skor matchar jag färg, men är flexibel med nyans och material (om det inte är en formellare klädkod, då är det mer strikt). Kör jag på ett band i en färg som inte är vanligt för skor (t.ex. grönt eller blått) så är det ganska fritt fram, bara det ser bra ut helhetsmässigt. Diskussionen må dock vara bättre lämpad för en annan tråd. Frågade här initialt då det gällde specifikt för Tank Musten. :)

Senast ändrad:
Trots OT måste jag flika in här då det är en, för mig, viktig diskussion. ☺️

Svart band kan vara att föredra under formell tillställning, absolut. Dock inte att matchas med bälte, bälte har man inte när kostymen sitter som den ska.

Att matcha samtliga detaljer visar att du tänker stil, inte att du har stil.

Slutligen - Snygg man som klär sig fult är en ful man.

Har ev hittat ett ex santos Carre i bra skick som jag vill köpa. Dock är länken kort och jag skulle behöva bitar för ca 1,5 cm till. Hur lätt är det att köpa länkbitar separat, samt någon som har koll på vad det kan tänkas kosta?

Har ev hittat ett ex santos Carre i bra skick som jag vill köpa. Dock är länken kort och jag skulle behöva bitar för ca 1,5 cm till. Hur lätt är det att köpa länkbitar separat, samt någon som har koll på vad det kan tänkas kosta?
Länkbitar finns väl relativt ofta på bukten att hitta. Ska du ha en 2-4st så räkna med nån tusing via bukten skulle jag säga, var noga med att kolla så det är till rätt länk du köper :). Cartier själva säljer inga reservdelar löst till dessa utan hänvisar till att ta in för service där de kan fixa det åt dig.

Nymans bör kunna lösa länkbitar. Senast jag handlade där kostade de dryga 700:-/bit.

Länkbitar finns väl relativt ofta på bukten att hitta. Ska du ha en 2-4st så räkna med nån tusing via bukten skulle jag säga, var noga med att kolla så det är till rätt länk du köper :). Cartier själva säljer inga reservdelar löst till dessa utan hänvisar till att ta in för service där de kan fixa det åt dig.
Kaplans brukar även ha länkbitar. Stål, två-ton eller guld?
Nymans bör kunna lösa länkbitar. Senast jag handlade där kostade de dryga 700:-/bit.
Wow! Grymma svar. Stort tack för hjälpen!
Gäller tvåton I detta fall.

Enligt Nymans kunde de (i vart fall då vilket var 1.5 år sen) beställa det mesta från Cartier. Jag har köpt både länkbitar och nytt lås till min Carré.
Min erfarenhet från Tank och S-D inköpet är att när det gäller just Cartier så är det enklare att gå runt hörnet istället för via Nymans.
Nymans är enormt begränsade, t o m juvelsalongen på NK har bättre service när det kommer till Cartier.

Min erfarenhet från Tank och S-D inköpet är att när det gäller just Cartier så är det enklare att gå runt hörnet istället för via Nymans.
Nymans är enormt begränsade, t o m juvelsalongen på NK har bättre service när det kommer till Cartier.

Har säkert skett förändringar. Den info jag fick då var att Cartier höll lager av delar till tidigare utgångna modeller och att Nymans inte hade några problem att beställa hem dessa.

Har säkert skett förändringar. Den info jag fick då var att Cartier höll lager av delar till tidigare utgångna modeller och att Nymans inte hade några problem att beställa hem dessa.
Så är det säkert, Nymans har ju överlag en bra relation till dem. Men med Cartier runt hörnet så är det enklare att lösa genom dem. I mitt fall har det varit fråga om olika armband och länk. Cartier och NK hade inga problem med varken ledtider eller urval. Medan Nymans verkar ha en mer ”generell AD åtkomst” och bespoke var det inte tal om där.

6E29EA9F-F18C-49F1-B194-3F51019B4ECA.jpeg

Så är det säkert, Nymans har ju överlag en bra relation till dem. Men med Cartier runt hörnet så är det enklare att lösa genom dem. I mitt fall har det varit fråga om olika armband och länk. Cartier och NK hade inga problem med varken ledtider eller urval. Medan Nymans verkar ha en mer ”generell AD åtkomst” och bespoke var det inte tal om där.

Fattar inte? Pratar vi fortfarande reservdelar?

Ganska ny, eller är ny i klockvärlden men har fattat rejält tycke för Cartiers Tank och har nu påbörjat ett besparande för deras senaste modell Solarbeat som fallar inom min budget i rimlig tid framåt.

Jag har läst och hört mycket gott om klockan, både på forumet och utanför. Vet att klocka kommer i två olika boeter men är det så enkelt att det är dam/herr modell eller är samtliga modeller unisex så att säga?

/Ny klockentusiast

Ganska ny, eller är ny i klockvärlden men har fattat rejält tycke för Cartiers Tank och har nu påbörjat ett besparande för deras senaste modell Solarbeat som fallar inom min budget i rimlig tid framåt.

Jag har läst och hört mycket gott om klockan, både på forumet och utanför. Vet att klocka kommer i två olika boeter men är det så enkelt att det är dam/herr modell eller är samtliga modeller unisex så att säga?

/Ny klockentusiast
Cartier kategoriserar dessa på sin hemsida som dam (small/large)- respektive herrmodeller (large/xlarge) men overall kan du utgå från unisex. Men majoriteten män väljer nog L och kvinnor S med den senaste modellen.

/Ny klockentusiast

Cartier kategoriserar dessa på sin hemsida som dam (small/large)- respektive herrmodeller (large/xlarge) men overall kan du utgå från unisex. Men majoriteten män väljer nog L och kvinnor S med den senaste modellen.

Som @das_heuer säger så är alla storlekerna unisex även om Small har marknadsförts och kategoriserats som dammodell. Men låt inte det att avskräcka dig från den, välj utifrån vad som sitter bäst på handleden och reflektera inte över benämningarna

Senast ändrad:

/Ny klockentusiast
Kul och grattis! Tank är ett bra val! Gällande tankar om storlekar om just Tank så hade @Herr Potatis en del frågor ett par sidor tillbaks i tråden.

Men som @ArtVandelay säger så kör på det som känns bra. Dam eller Unisex är skit samma. Alla har helt olika preferenser och storlek på handleder.
Lycka till! 🙂

Trots OT måste jag flika in här då det är en, för mig, viktig diskussion. ☺️

Svart band kan vara att föredra under formell tillställning, absolut. Dock inte att matchas med bälte, bälte har man inte när kostymen sitter som den ska.

Att matcha samtliga detaljer visar att du tänker stil, inte att du har stil.

Slutligen - Snygg man som klär sig fult är en ful man.
Ja, aldrig brunt band efter klockan 18.00

Tillbaka
Topp