• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Fungerar perfekt till skaljacka och vandringsskor :cool: Här på ett Molequin Saffiano jag fick hem idag. Väldigt nöjd än så länge, mycket bekvämare än det klockan kom med. Jag ställde en fråga här i tråden angående spännet i borstat stål för några dagar sedan – hörde av mig till Molequin och frågade om man kunde få detta band med det polerade standard-spännet istället, och visst var det inga konstigheter.

2D3CF896-1DEA-409B-8BA1-79CEF4CA3DF2.jpeg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Äntligen lade jag en order på det där bespoke-bandet som jag frågat om råd ett flertal gånger. Brun alligator-nubuck blev det. Har ett litet auto-genererat foto från ABP:s bandkonfiguratör nedan. Tips till er som är ute efter ett bespoke-band: ABP har 25% av på alla bespoke-band fram till och med sista april, detta för att fira att de fyller 25 år. Med rabatten är deras priser att jämföra med t.ex. Molequins bespoketjänst, men av vad jag har läst är deras kvalitet markant högre (att jämföra med t.ex. Camille Fournet). :)

Skärmavbild 2022-04-29 kl. 02.05.28.png
 

eddiemund

Breitling
2-Faktor
Äntligen lade jag en order på det där bespoke-bandet som jag frågat om råd ett flertal gånger. Brun alligator-nubuck blev det. Har ett litet auto-genererat foto från ABP:s bandkonfiguratör nedan. Tips till er som är ute efter ett bespoke-band: ABP har 25% av på alla bespoke-band fram till och med sista april, detta för att fira att de fyller 25 år. Med rabatten är deras priser att jämföra med t.ex. Molequins bespoketjänst, men av vad jag har läst är deras kvalitet markant högre (att jämföra med t.ex. Camille Fournet). :)

Skärmavbild 2022-04-29 kl. 02.05.28.png
Tack för tipset!
 

Ghostie

Omega
2-Faktor
Äntligen lade jag en order på det där bespoke-bandet som jag frågat om råd ett flertal gånger. Brun alligator-nubuck blev det. Har ett litet auto-genererat foto från ABP:s bandkonfiguratör nedan. Tips till er som är ute efter ett bespoke-band: ABP har 25% av på alla bespoke-band fram till och med sista april, detta för att fira att de fyller 25 år. Med rabatten är deras priser att jämföra med t.ex. Molequins bespoketjänst, men av vad jag har läst är deras kvalitet markant högre (att jämföra med t.ex. Camille Fournet). :)
Tack för tipset, beställde precis ett i kalvskinn!
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som känt på en 27mm? Blir den för liten? Behovet av en sommarklocka knackar på och den ser lockande ut!


Ingen Santos dock utan en Panthere.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tveksamt. Boetten ser rejält polerad ut men beror ju på hur känslig man är för sånt. Kaplans har också en Galbee med samma tavla på senaste klockauktionen, kan vara värt att bevaka.
Denna jag tänkte på. Auktionen dock avslutad och klubbades för 21,5k ex slag så totalt 25,8k, i bättre skick än den på tradera.
 
Senast ändrad:

Mandunko

Cartier
2-Faktor
Denna jag tänkte på. Auktionen avslutas och klubbades för 21,5k ex slag så totalt 25,8k, i bättre skick än den på tradera.
Tror jag avstår den då. Tack för slipat öga!
 

martaSM30

Audemars
Har funderat på om guldlänk skulle blir för mycket på min Panthére MEN denna skulle jag nog kunna tänka mig :)
435ABED6-221D-4447-85F0-62A096EEB336.jpeg

 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Har funderat på om guldlänk skulle blir för mycket på min Panthére MEN denna skulle jag nog kunna tänka mig :)
435ABED6-221D-4447-85F0-62A096EEB336.jpeg

Man kan inte få för mycket av guld vad jag vet! 🥇
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Vilken storlek/ref på Galbee tycker ni är bäst? Blir mer och mer sugen på en, står mellan Galbee eller en Grand Seiko i dagsläget.

Edit: Har väl kring 17 cm handled, om det hjälper.
 
Senast ändrad:

Woland

Omega
Har funderat på om guldlänk skulle blir för mycket på min Panthére MEN denna skulle jag nog kunna tänka mig :)
435ABED6-221D-4447-85F0-62A096EEB336.jpeg

Lite väl återhållsam för min smak.
 
Här har du en Carree istället som du kan hålla koll på! Mkt bättre än galbee, helt ok skick lr?


Vilken storlek/ref på Galbee tycker ni är bäst? Blir mer och mer sugen på en, står mellan Galbee eller en Grand Seiko i dagsläget.

Edit: Har väl kring 17 cm handled, om det hjälper.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Nu kommer det lite bättre bilder och info kring den lilla skönheten som jag postade ovan.

Det är en s.k. "purse watch" med jalusi som var väldigt populära i början av förra seklet. Denna är förmodligen från 1920 men kan var senare också, typ 1930-talet. Just detta fina ex som verkar vara i 18k guld (har inte listat ut stämplarna helt) kom från Vacheron&Constantin som i sin tur hade Verger Frères som tillverkare. Jag ska förklara lite. Cartier på den tiden producerade oerhört många olika lyxprodukter: från smycken till klockor till pennor till visitkorthållare till fotoramar osv. Många av dessa tillverkades av Cartier, många tillverkades exklusivt för Cartier och många var ommärkta produkter som egentligen existerade i exakt samma form hos andra tillverkare. Sådana här klockor kunde man köpa från olika tillverkare men Cartier valde att beställa sina från Vacheron som förmodligen hade det kvaliteten som Cartier ville ha. Vacheron tillverkade enbart klockdelen och själva boetten ansvarade Verger Frères för (de höll patenten för konstruktionen också). Dock vad jag kunde se så designen av boetten med det svarta emaljmönstret kom från Cartier eftersom ingen annan hade just sådant utseende på sina.

När man trycker på sidorna så öppnas luckorna och man ser tiden. Dessutom kan man ställa upp klockan så att den fungerar som bordsur (nattduksbordsur skulle jag säga var ett vanligt användingsområde). Jag är lite osäker om luckorna ska vara fjädrade men det verkar ha varit så en gång i tiden. Visare och markörer verkar vara i solitt guld också. Hela skapelse utstrålar klass och kvalité, inte minst verket. På insidan av luckorna finns hade det graverats två förnamn, ett manligt och ett kvinnligt, så det kan ha varit en bröllopspresent. Tänkt att kunna ge en sådan till sitt barn när hon skulle gifta sig? Jag hade kanske låtit bli att gravera det blivande mannens namn och bara hade dotterns... Du vet, för säkerhetsskull :angel:

_5032543.JPG
_5032547.JPG
_5032545.JPG
_5032546.JPG
_5032548.JPG
 

martaSM30

Audemars
Topp