• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

För att klockpreferenser ändras över tid och den stora majoriteten kunder idag föredrar lite större klockor och modernare design. Cartier klockförsäljning hade ju knappast gått runtom man fokuserat på att tillverka ur för en mycket snäv kundkrets på klockforum, inte svårare än så
Jo, klockdesign är mycket svårare än så. Speciellt om man är den mest tidlösa klocktillverkaren i världen.

Jo, klockdesign är mycket svårare än så. Speciellt om man är den mest tidlösa klocktillverkaren i världen.
Även den mest tidlösa måste förr eller senare anpassa sig till verkligheten, sedan är det bara naturligt att alla inte gillar förändringar. Bra att det finns bredd för alla smaker, men att döma ut nytt och måla ut det som bankrånareur är rätt tramsigt

Även den mest tidlösa måste förr eller senare anpassa sig till verkligheten, sedan är det bara naturligt att alla inte gillar förändringar. Bra att det finns bredd för alla smaker, men att döma ut nytt och måla ut det som bankrånareur är rätt tramsigt
Den dagen det är tramsig att lyfta blicken och diskutera klockdesign på ett klockforum hoppas jag aldrig kommer komma.

Lägger en liten kommentar här också då de var lite svalt i ”vad är den värd-tråden”. Någon som kan ge mig ett hum om vad som är rimligt att betala för denna tank must? Sorry för rätt kassa foton:)
IMG_0066.png

IMG_0065.png

Håller med. Jag tycker bara att det är kul att Cartier håller sig relevanta. Och om man då föredrar hur deras klockor såg ut förr i tiden så finns det fortfarande gott om vintage att hamstra på sig.

Håller med. Jag tycker bara att det är kul att Cartier håller sig relevanta. Och om man då föredrar hur deras klockor såg ut förr i tiden så finns det fortfarande gott om vintage att hamstra på sig.
Glasringen är lite kul, har jag alltid sagt. Tyvärr tappade klockan i sin helhet lite för mycket Cartierelegans. Räknar bort Santos 100 här som hade ännu mer bankrånaraura. Så här har det varit de senaste åren rent generellt, inget unikt för Cartier.

I slutändan intressant hur en modern variant som följer en mall för ”manligare” ur tappat både elegans och råhet/tuffhet/manlighet/verktygskänslan som originalet hade. När Carree lanserades var den rätt kontroversiell och något nytt för Cartier. Kanske den viktigaste moderna Cartiermodellen för klockavdelningen om jag får spåna lite fritt. Den blev väldigt populär.

Äger en Carree och har använt den mycket. Bara testat Santos medium lite snabbt i butik. Tycker båda är snygga men olika djur. Ser ingen poäng att jämföra dom, man kan lätt äga båda utan att det blir kaka på kaka.

Sen har jag dålig smak ska tilläggas men tycker åtminstone att Large är grotesk precis som DJ 41. Riktiga styggelser.

Har nog också lite svårt att förstå din åsikt här. Äldre Santos de Cartier är lite för avlånga i lugg i förhållande till urtavla, där tycker jag att proportionerna tyvärr inte är helt optimala. Urtavlan ser ihopmosad/klämd ut. Men smaken är som baken.

Handlar om elegans. Har du testat de äldre?

Har själv testat många olika ur och ser samma tendens på andra klockor. När bandhornen blir för veka, tunna eller korta blir det knas. Samma om glasringarna/boetterna blir för tunna utanför tavlan. En modern sjukdom. Kan även bli problematiskt om tavlan är mycket bredare än länken. Blir snabbt effekten av att man limmat på en kub på ett armband.

Rent generellt väljer man ju modell utefter måttet bandhornspets till bandhornspets. Då blir nya väldigt bred, bankrånarbred. Tar över handleden.

Trams, medium har knappast bankrånarproportioner, dina preferenser är märkliga. Large däremot håller jag med att det drar lite åt det hållet.
Sedan är nya Santos ganska ordentlig kommersiell framgång för Cartier, så de är nog rätt glada själva att de glömt de gamla modellerna. Hade nog inte gått så bra försäljningsmässigt om de fortsatt med sina gamla ETA klockor
Men ganska starkt att påstå att nya Santos är bäst, alla kategorier? För mig blir det en modern tolkning av Galbee från sent 80 tal, anpassad för en marknad ”storlek större” och sälja brett.

Aurum är inne på något intressant. Dimensioner och mått/designspråk som på pappret fungerar kan upplevas way off på handleden. Tycker själv boetten är för bred mot länken, typ forcerad. Blir för ”mycket tavla”. Annars hade jag också tyckt att den varit intressant.

För mig är vintage Carre utan tvekan den bästa Santosen. Framförallt i tvåton, särskilt i ädelmetall. Den har allt och varenda proportion är välbalanserad. Att den håller sisådär 50 år efter lansering (ref: 2961) säger det mesta. Har svårt att se de nya modellerna lika gångbara om 40-50 år.

Men ganska starkt att påstå att nya Santos är bäst, alla kategorier? För mig blir det en modern tolkning av Galbee från sent 80 tal, anpassad för en marknad ”storlek större” och sälja brett.

Aurum är inne på något intressant. Dimensioner och mått/designspråk som på pappret fungerar kan upplevas way off på handleden. Tycker själv boetten är för bred mot länken, typ forcerad. Blir för ”mycket tavla”. Annars hade jag också tyckt att den varit intressant.

För mig är vintage Carre utan tvekan den bästa Santosen. Framförallt i tvåton, särskilt i ädelmetall. Den har allt och varenda proportion är välbalanserad. Att den håller sisådär 50 år efter lansering (ref: 2961) säger det mesta. Har svårt att se de nya modellerna lika gångbara om 40-50 år.
Vet inte vem som ska svara på ditt meddelande, tror inte jag sett någon påstått det du skriver, men oavsett är det kontextlöst. Vad som hände var att jag var väldigt glad över min nya klocka och en annan användare kommenterade att han tyckte att det var en fulländad design, vilket jag höll med om. Därefter kommer Aurum in och skriver att moderna Cartier och Santos är skräp och bankrånarklockor eller vad han nu skrev och ingenting i elegans, balans etc mot gamla Cartier. Tyvärr gjorde jag misstaget att svara Aurum. Han sprider ofta dålig stämning och det är bäst att inte mata troll, men ibland så åker man dit utan att tänka på det.

Njae, hade den hållit hade fortfarande tillverkats, men är inte kommersiellt gångbar idag. Klocknördsr på internetforum som gillar gammal Santos är en ganska liten del av Cartier kundkrets, men kul att det finns ett genuint intresse hos vissa och att det funkar i den mindre kretsen. Visst är det kul med gammal klassisk Cartier design, men den stora massan kunder idag föredrar det nya designspråket, mig själv inkluderad.

Vet inte vem som ska svara på ditt meddelande, tror inte jag sett någon påstått det du skriver, men oavsett är det kontextlöst. Vad som hände var att jag var väldigt glad över min nya klocka och en annan användare kommenterade att han tyckte att det var en fulländad design, vilket jag höll med om. Därefter kommer Aurum in och skriver att moderna Cartier och Santos är skräp och bankrånarklockor eller vad han nu skrev och ingenting i elegans, balans etc mot gamla Cartier. Tyvärr gjorde jag misstaget att svara Aurum. Han sprider ofta dålig stämning och det är bäst att inte mata troll, men ibland så åker man dit utan att tänka på det.
Mm jag övertolkade inläggen kanske men tänkte mest på ”närmast perfektion ” osv. Försökte inte ge mig in på ett kontextlöst resonemang men ville nyansera och ge en tillbakablick på Carre och min syn av den.

Jag är glad om du är glad för din nya klocka. :) Bankrånarur är att ta i, det håller jag med om. Men han är inne på något några inlägg efter raljeringen med proportionerna med luggar, boettbredd och designkoncept som sådant. Har själv tänkt mycket i dessa banor på sistone där många klockor som har rätt specs inte alls lirar på handleden.

Njae, hade den hållit hade fortfarande tillverkats, men är inte kommersiellt gångbar idag. Klocknördsr på internetforum som gillar gammal Santos är en ganska liten del av Cartier kundkrets, men kul att det finns ett genuint intresse hos vissa och att det funkar i den mindre kretsen. Visst är det kul med gammal klassisk Cartier design, men den stora massan kunder idag föredrar det nya designspråket, mig själv inkluderad.
Förstår resonemanget men håller inte med. Att den inte säljs idag beror knappast på att den inte är gångbar. Det är denna typ av påstående som gjorde att jag ville kasta in mina 5 cent. Jag tror den breda massan hade uppskattat en modern tolkning av vilken modell som helst om den anspelat på klassisk mått, mer än modell större. Men smaken som baken som sagt 👍

Mm jag övertolkade inläggen kanske men tänkte mest på ”närmast perfektion ” osv. Försökte inte ge mig in på ett kontextlöst resonemang men ville nyansera och ge en tillbakablick på Carre och min syn av den.

Jag är glad om du är glad för din nya klocka. :) Bankrånarur är att ta i, det håller jag med om. Men han är inne på något några inlägg efter raljeringen med proportionerna med luggar, boettbredd och designkoncept som sådant. Har själv tänkt mycket i dessa banor på sistone där många klockor som har rätt specs inte alls lirar på handleden.
Ja, alltså det är det jag försökte förmedla tidigare, smaken är som baken och det är ok. Jag håller inte med dig, jag hade inte köpt en Santos idag om den sett ut som för 50 år sen. Av väldigt många anledningar. Och jag delar inte alls dina tankar om lugg, boettbredd osv. Men så är det med smak och tur är väl det, vore sjukt tråkigt om alla bar exakt samma klocka. Delar dock uppfattningen om att få kan bära Large, det kräver rejäla handleder som väldigt få män har. Kräver typ att man är mycket storväxt eller riktigt fet, eller har extremt vältränade underarmar.

Förstår resonemanget men håller inte med. Att den inte säljs idag beror knappast på att den inte är gångbar. Det är denna typ av påstående som gjorde att jag ville kasta in mina 5 cent. Jag tror den breda massan hade uppskattat en modern tolkning av vilken modell som helst om den anspelat på klassisk mått, mer än modell större. Men smaken som baken som sagt 👍
Håller inte med där, finns ju en anledning till varför Cartier säljer näst mest klockor i världen globalt idag, det hade de inte gjort om de behållit sin gamla design ochbinte uppdaterar Santos. vintage är charmig men inte något som skulle sälja större volymer idag. Som sagt preferenserna hos vintage gänget på KS är väldigt annorlunda från majoriteten kunder

Magstark att kalla mig troll och sedan själv inte tillföra något i ämnet. Vad är mest intressant på ett klockforum, att ännu en människa har köpt ännu ett dussinur eller att faktiskt diskutera formgivning?

Tolkar det som du blev ledsen av att alla inte hyllade ditt köp, märkligt beteende på ett diskussionsforum. Kan personligen inte bry mig mindre än vad andra okända män tycker om mina inköp. Eller vad andra okända män köper. Känns helt irrelevant.

Håller inte med där, finns ju en anledning till varför Cartier säljer näst mest klockor i världen globalt idag, det hade de inte gjort om de behållit sin gamla design ochbinte uppdaterar Santos. vintage är charmig men inte något som skulle sälja större volymer idag. Som sagt preferenserna hos vintage gänget på KS är väldigt annorlunda från majoriteten kunder
Mycket nu med att vi har olika åsikter. Vi lämnar det där. Men vi ska nog undvika att överdriva resultatet av en modern tolkning av en klassiker och hur det gjort Cartier till vad det är.

Vad innebär ”att behålla sin gamla design”? Lite som den där Panthere då eller? Som ingen vill ha idag. Eller Tank Louis?

Typ alla behåller ju sin gamla design, iaf om den är bra. Man gör justeringar med tiden och ibland blir det bra och ibland mindre bra.

Ingen som har några roliga straps till sin Santos på forumet? Vad jag förstått är det bara Delugs som möjligen är något att ha utöver Cartiers egna, iaf om man ska använda Quick release-straps?

Ingen som har några roliga straps till sin Santos på forumet? Vad jag förstått är det bara Delugs som möjligen är något att ha utöver Cartiers egna, iaf om man ska använda Quick release-straps?
Liger straps har quick release-straps, har dock ingen erfarenhet av deras produkter.

Absolut, utan äldre utgåvor Santos hade vi inte haft dagens moderna Santos och det får man vara glad över

Ja, det sker en utveckling.

Och för de som inte enbart ser Santos som ett armband. Kanske det även finns de som, läs o häpna, ser Santos som en klocka! Vilket det faktiskt är. Visst var detta en överraskande upplysning?
Omtumlande? Javisst!

Jämför då specifikation på nya och äldre Santos.
Nya Santos är betydligt mer klocka. Alltså på riktigt.
Bara att läsa på.

Batterimodeller drar vi en barmhärtighetens slöja över. Det är inga klockor i sann mening.
Att dessa alster hittar köpare är sannerligen en gåta.

Där köper du bara ett formspråk. Kunde lika gärna vara i komposit.

Senast ändrad:
Ja, det sker en utveckling.

Och för de som inte enbart ser Santos som ett armband. Kanske det även finns de som, läs o häpna, ser Santos som en klocka! Vilket det faktiskt är. Visst var detta en överraskande upplysning?
Omtumlande? Javisst!

Jämför då specifikation på nya och äldre Santos.
Nya Santos är betydligt mer klocka. Alltså på riktigt.
Bara att läsa på.

Batterimodeller drar vi en barmhärtighetens slöja över. Det är inga klockor i sann mening.
Att dessa alster hittar köpare är sannerligen en gåta.
Armband som visar tiden är en dröm.

Älskar batteriur utan sekundvisare. Har svårt att se charmen i de massproducerade tråkiga verken som sitter i tex Santos. Inget hantverk, ingen lyx. Inte speciellt upphetsande. Är förhoppningsvis lika bra som ETA. Vill man ha hantverk får man leta på annat håll, vintage eller småskalig produktion hos udda tillverkare. Man köper inte standardcartier för urverken.

Charmen hos Cartier är designen, eller var det tidigare iaf. Därför de nästan är störst på armbandsur.

Armband som visar tiden är en dröm.

"Älskar batteriur utan sekundvisare. Har svårt att se charmen i de massproducerade tråkiga verken som sitter i tex Santos. Inget hantverk, ingen lyx. Inte speciellt upphetsande. Är förhoppningsvis lika bra som ETA. Vill man ha hantverk får man leta på annat håll, vintage eller småskalig produktion hos udda tillverkare. Man köper inte standardcartier för urverken.

Charmen hos Cartier designen, eller var det tidigare iaf. Därför de nästan är störst på armbandsur."

---------------‐---------
Där läser man:
Du vill ha en batteriklocka.
Du vill inte ha sekundvisare.
Du vill inte ha ett riktigt urverk.

Du vill ha bara något som liknar en snygg genuin klocka på armen, men som inte är det.

PS.
Ordet design kan icke utan fördel översättas till svenska. Heter då formgivning.

Tillbaka
Topp