• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Fick info om att Cartier kommer att återuppliva Must de Cartier Tanks. Inga belagda boetter utan stål och guld. Solo kommer att tas ur produktion. Samma boetter som tank lc men oklart kring storlekar.
Kommer det stå must på dem också? Kanske ska passa på att köpa en solo i stål isåfall

Blivit erbjuden en Crash i medium size i Roséguld direkt från Cartier.
Aldrig fått prova eller se en crash live men stått på kö många många år. Lite oroad att man inte riktigt älskar den lika mycket väl på armen och sen gör brakförlust.
Någon som har uppfattning om vad nya crash handlas för i andra-hand om man ångrar sig?

Aldrig fått prova eller se en crash live men stått på kö många många år. Lite oroad att man inte riktigt älskar den lika mycket väl på armen och sen gör brakförlust.
Någon som har uppfattning om vad nya crash handlas för i andra-hand om man ångrar sig?
Har ju varit ruggigt hett med äldre Crash på senare tid om du tittar på nyare auktionsresultat. Spontant känns det som ett guldägg om du kommer över en sån, vågar inte spåna om vinst/förlust, men det är ju en modell många vill ha. Vad listar en Crash idag?

Förstår inte alls storheten, lite kul på en damhandled men annars? Hur stor är den?

Har ju varit ruggigt hett med äldre Crash på senare tid om du tittar på nyare auktionsresultat. Spontant känns det som ett guldägg om du kommer över en sån, vågar inte spåna om vinst/förlust, men det är ju en modell många vill ha. Vad listar en Crash idag?
List är väl ish 350 typ för gul-guld. Denna blir ju made to order i rosé och därför lite påslag. Bett om ett brandsäkert textilband istället för läder, dom skulle försöka få till det - kan ju bli kul.

Guldägg är alltid gott. Men så jäkla svårt att hitta listings med moderna re-run Crash. De gamla slår ju rekord på rekord som du säger.

Förstår inte alls storheten, lite kul på en damhandled men annars? Hur stor är den?
Den är inte så stor. Storheten ligger, för mig, i den anspråkslösa storleken, den perfekta balansen i en form som inte ska funka, det faktum att så många stör sig på den, dess tvetydiga historia, hur ovanlig den är, den lekfulla elegansen, osv osv.

Allt som en stålsub inte är. No offense.

List är väl ish 350 typ för gul-guld. Denna blir ju made to order i rosé och därför lite påslag. Bett om ett brandsäkert textilband istället för läder, dom skulle försöka få till det - kan ju bli kul.

Guldägg är alltid gott. Men så jäkla svårt att hitta listings med moderna re-run Crash. De gamla slår ju rekord på rekord som du säger.
Hoppsan, ja betalt kunde de ju ta 😄 KS lär nog inte fånga upp den för dom pengarna åtminstone. Ingen aning om marknaden internationellt.
Och läste på lite. Säger som @Aurum att jag inte helt förstår hur stor den är.

Jag skulle nog älska modellen och lite till för att pynta 350. Sett i perspektiv så t.ex.: en kul CPCP Tonneau för 16k euro https://www.zeitauktion.com/de/cart...-weissgold-handaufzug-unisex-ref-2806-2003420
Har de de pengarna så finns det ju väldigt många unika designer som är överkomliga.

Edit: sen är ju en liten storleken bara positivt generellt, tycker jag, men såg liksom inte framför mig hur måtten bärs, men kanske blir riktigt bra!

Hoppsan, ja betalt kunde de ju ta 😄 KS lär nog inte fånga upp den för dom pengarna åtminstone. Ingen aning om marknaden internationellt.
Och läste på lite. Säger som @Aurum att jag inte helt förstår hur stor den är.

Jag skulle nog älska modellen och lite till för att pynta 350. Sett i perspektiv så t.ex.: en kul CPCP Tonneau för 16k euro https://www.zeitauktion.com/de/cart...-weissgold-handaufzug-unisex-ref-2806-2003420
Har de de pengarna så finns det ju väldigt många unika designer som är överkomliga.
Hehe jajjemen.

ÄLSKAR den, men som sagt - ibland blir man besviken IRL. Mycket pengar trots allt.
Känns ju inte som man gör brakförlust dock om man ångrar sig.

Konstigare former och billigare alternativ är jag medveten om att de finns :)

Tycker den är hur cool som helst. Var faktiskt den första Cartier jag gillade, dvs långt innan Reversos och Tanks införskaffades och ”samlingen” bestod av tråkiga nyproducerade sportstål. Den är ju såklart inte klassiskt vacker alá LC eller en Royal Oak utan mer sådär skönt fulsnygg.

Den är inte så stor. Storheten ligger, för mig, i den anspråkslösa storleken, den perfekta balansen i en form som inte ska funka, det faktum att så många stör sig på den, dess tvetydiga historia, hur ovanlig den är, den lekfulla elegansen, osv osv.

Skulle den varit intressant om den kostar 30'? Jag gillar Cartiers feminina design, men detta är ett rent damur enligt mig. Du vet inte hur stor den är?

Helt enig. Du tar orden ur min mun!

Hehe jajjemen.

ÄLSKAR den, men som sagt - ibland blir man besviken IRL. Mycket pengar trots allt.
Känns ju inte som man gör brakförlust dock om man ångrar sig.

Konstigare former och billigare alternativ är jag medveten om att de finns :)
Ja, verkligen. Designen - absolut! Men det känns ju som att det är värt att prova en lika stor innan köp. Besöka en AD som har Crash inne?
Precis som du skriver, ibland blir man besviken. Då är det ju en femma med en klocka för 30 eller tom 100k
som enkelt kan flippas. Och har som sagt ingen aning om vad som skulle hända med en sådan på Christie's.

Hur fungerar det med made to order? Enbart att de producerar ett litet antal eller är det numrering och spikat ex som görs i rosé?

Edit: här finns ju ett resultat från i somras för en i stort sett helt ny Crash. Men är detta den storleken du erbjudits? Ca 42 mm lång?
Rätt galet slutpris: https://www.phillips.com/detail/cartier/HK080120/1011

Senast ändrad:
Ja, verkligen. Designen - absolut! Men det känns ju som att det är värt att prova en lika stor innan köp. Besöka en AD som har Crash inne?
Precis som du skriver, ibland blir man besviken. Då är det ju en femma med en klocka för 30 eller tom 100k
som enkelt kan flippas. Och har som sagt ingen aning om vad som skulle hända med en sådan på Christie's.

Hur fungerar det med made to order? Enbart att de producerar ett litet antal eller är det numrering och spikat ex som görs i rosé?

Edit: här finns ju ett resultat från i somras för en i stort sett helt ny Crash. Men är detta den storleken du erbjudits? Ca 42 mm lång?
Rätt galet slutpris: https://www.phillips.com/detail/cartier/HK080120/1011
Tyvärr har alla crash lämnat butiken lika fort som dom anlänt, flera år tillbaka. De enda som man kunnat snegla på live på vissa ställen är small size

Har aldrig gjort en MTO-order hos Cartier tidigare så jag har ingen aning... Men ex Eric Ku har ju fått göra en helt blå Crash vet jag - den lär ju få sitt eget ref.nr osv.

Tyvärr har alla crash lämnat butiken lika fort som dom anlänt, flera år tillbaka. De enda som man kunnat snegla på live på vissa ställen är small size

Har aldrig gjort en MTO-order hos Cartier tidigare så jag har ingen aning... Men ex Eric Ku har ju fått göra en helt blå Crash vet jag - den lär ju få sitt eget ref.nr osv.
Kanske är skumögd men ser ingen storlek där?

42x23mm är re-issuen. De med London på tavlan var några mm större.

En annan övning: googla på när kanye bär den, kontra övriga klockor han burit - ger ett hum om storleken.
Och nej, det är fortfarande ingen stor klocka - jag vet
Inte för det spelar någon roll, men vilken storlek har han?

Nej du har rätt. Vet inte faktiskt.

Återkommer med bild på min handled så får du avgöra kön på den.
Det behövs inte då jag redan vet var jag står. Var du som efterfrågade åsikter inför ett potentiellt köp. Brukar förstå den mesta hypen men denna är för mig obegriplig så ville höra lite hur tanken gick angående denna. Har du haft något liknande förr? Något med damursattribut?

Jag har också hört att musten kommer tillbaka... undrar hur det påverkar priset på gamla musten?

De mesta kommer att fortsätta stiga tror jag. Men jag har svårt att förstå varför pläterade budgeterbjudanden från 40 år tillbaka skulle vara mer eftertraktade än en modern i stål i samma storlek.

Tror du de kommer vara märkta med Must De?
Nej, de kommer inte vara märkta så på tavlan och versionen i helguld kommer vara limiterad. Olika färger på tavlan - ja.

Senast ändrad:
De mesta kommer att fortsätta stiga tror jag. Men jag har svårt att förstå varför pläterade budgeterbjudanden från 40 år tillbaka skulle vara mer eftertraktade än en modern i stål i samma storlek.

Nej, de kommer inte vara märkta så på tavlan och versionen i helguld kommer vara limiterad. Olika färger på tavlan - ja.
Intressant, så estetiskt kommer de vara väldigt lika LC, men med enklare, färgade tavlor, enklare verk och stålboett?

Håller med om att modern Solo i stål är mkt roligare än plätterade Must De Cartiers, undantag vissa färgade tavlor.

Guld Cartier fredag

C3BADCF5-EB01-4C7C-9460-7758010128FC.jpeg

Tillbaka
Topp