• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Då var länken justerad! Jäklar vad rotorn låter, helt normalt?

A9BDA20B-2C65-4776-9535-EC81F9C38D7C.jpeg
Min är knäpptyst. Å andra sidan skulle den må bra av en service :- )

Bäst att snäva av mitt sökande till EU då. Tycks finnas en hel del att välja på, med ett stort prisspann.
Har sett flera UK-handlare som bjussar på motsvarande moms. Läste någonstans att klockmarknaden hade gått ner ordentligt sen brexit så de försöker väl hitta en väg att fortsätta exportera. Värt att kika om de är villiga att göra det innan man utesluter iaf.

Har ni hört något ytterligare om de nya Mustarna och då specifikt de färgglada, min fråga är om någon här också hört talas om begränsad tillverkning av dessa?

Det tog över en månad men äntligen är den här! Det visade sig att hela urverket behövde bytas ut och det ska nu vara ordnat. Lite förbryllad över att den inte tickade när den kom fram, vad är gångreserven på dessa?

Helt klart i bättre skick än vad jag förväntade mig. Lite synd på ett par dings på glasringen men å andra sidan - det är väl en sportklocka?

57602328-1023-44B3-AE8F-9271BBBCAA02.jpeg
Får man fråga varför det tog en månad att serva den?

Det tog över en månad men äntligen är den här! Det visade sig att hela urverket behövde bytas ut och det ska nu vara ordnat. Lite förbryllad över att den inte tickade när den kom fram, vad är gångreserven på dessa?

Helt klart i bättre skick än vad jag förväntade mig. Lite synd på ett par dings på glasringen men å andra sidan - det är väl en sportklocka?

57602328-1023-44B3-AE8F-9271BBBCAA02.jpeg
Nyservat och damverk kan vara lite svårare att väcka. Allt är mindre i damurverk så de är lite sämre på allt. Men min som är inkörd brukar gå igång direkt.

Ingen här som möjligtvis sitter på en 22mm Cartier Panthere med quartzverk som han (hon) vill bli av med? Letar till flickvännen some fyller jämt om några veckor

Det verkar så! Det verkar som att de flesta (om inte alla) mindre tanks är quartz, tror jag vill ha en automatisk. Men inget är ju bestämt än, sitter den bra på handleden kan vad som helst hända.

De trevliga storlekarna brukar vara kvarts (Solo, LC och den nya som inte är släppt) eller manuell (LC) och det är bara de lite större som är automatiska

Med det sagt är det inget fel på kvarts, oerhört praktiskt. :)

Om du gillar LC men vill ha stål så vänta på den nya modellen som kommer senare i år (?)

Vid det här laget är det snarare klassiskt medan ren mekanik är att anse som arkaiskt.

Ja, så kan man definitivt tänka men Tank Louis har funnits i nästan oförändrad form i mer än 100 år nu och kvarts är inte den klassiska verket för modellen. De flesta samlare* uppskattar dessutom den vardagliga rutinen av att vrida upp sin klocka.

*baserad på egen uppfattning som bildats under många år av konversation och samspel med andra samlare.

Ja, så kan man definitivt tänka men Tank Louis har funnits i nästan oförändrad form i mer än 100 år nu och kvarts är inte den klassiska verket för modellen. De flesta samlare* uppskattar dessutom den vardagliga rutinen av att vrida upp sin klocka.

*baserad på egen uppfattning som bildats under många år av konversation och samspel med andra samlare.
Jag är med och förstår, skulle vara knepigt med ens en automatisk Reverso (har ingen tank än).
Jag vill väl mest problematisera begreppet "klassiskt" som jag tycker är lite väl överanvänt.

Tank är en praktisk klocka. Den är vacker, den är banbrytande men framför allt är den alltid praktisk. I en tid där klockor var stora som din genomsnittliga lök var tank minimal och applicerad på armen. Den tar sitt namn från det mest praktiska militära fordonet av sin tid. Då blir relativt modern men väldigt beprövad teknik (kvarts) en del i det klassiska arvet och det mekaniska blir gärna lätt arkaiskt. I fallet Tank, den mest praktiska klockan som fram till dess producerats, finns det en jämförelse att dra med glasets material som bytts ut till nyare och mer beprövade varianter allt eftersom teknologin medgivit det. Glas är arkaiskt, safir är vid det här laget rätt klassiskt.

Det är inget fel med att vara arkaisk (vi gillar alla mekaniska klockor som spelat ut sin roll som ren tidsgivare), men värdeordet klassiskt är något överspelat.

Jag är med och förstår, skulle vara knepigt med ens en automatisk Reverso (har ingen tank än).
Jag vill väl mest problematisera begreppet "klassiskt" som jag tycker är lite väl överanvänt.

Tank är en praktisk klocka. Den är vacker, den är banbrytande men framför allt är den alltid praktisk. I en tid där klockor var stora som din genomsnittliga lök var tank minimal och applicerad på armen. Den tar sitt namn från det mest praktiska militära fordonet av sin tid. Då blir relativt modern men väldigt beprövad teknik (kvarts) en del i det klassiska arvet och det mekaniska blir gärna lätt arkaiskt. I fallet Tank, den mest praktiska klockan som fram till dess producerats, finns det en jämförelse att dra med glasets material som bytts ut till nyare och mer beprövade varianter allt eftersom teknologin medgivit det. Glas är arkaiskt, safir är vid det här laget rätt klassiskt.

Det är inget fel med att vara arkaisk (vi gillar alla mekaniska klockor som spelat ut sin roll som ren tidsgivare), men värdeordet klassiskt är något överspelat.
Nja, känns som det var längesedan Tank lämnade sin position som praktiskt klocka så som du beskriver den. Den togs snabbt över av vattenskyddade ur med automatisk uppdragning. Tanken blev mer en statussymbol vilket den är än idag. I det facket passar ett finare mekaniskt urverk bra in. Att den skulle blivit praktisk igen med batteridrivet verk känns lite långsökt. Har dock absolut inget problem med batteridrivna urverk när de saknar sekundvisare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp