• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hur upplever du finish på tavla, visare och index? Försökt ställa frågan generellt tidigare i tråden men det är ju just solar beat jag funderat på. Lägg gärna ut ett par makro skott på index etc.

Nu har jag inte klockan tillgänglig ett par dagar, men jag upplever den som väldigt krispig!

Jag försökte ta några närbilder tidigare men misslyckades. Upplever dock finish som jättefin, både med blotta ögat och under lupp!

OK, tack! Det låter bra. Var det också Tank solar?
Yes. Kan bjuda på mina försök till närbilder. Kamerabruset var den begränsande faktorn, vilket kanske säger något om kvalitén på tavlan:

966FE883-F67C-4FD8-BE92-B4521761565C.jpeg

B889FF3D-0666-4DCE-9DA9-AF3BFF7EB1BF.jpeg

Jag har haft svårt att se eventuell nivåskillnad mellan index och tavla. Möjligen något enstaka tillfälle med starkt solljus i kraftig vinkel.

Yes. Kan bjuda på mina försök till närbilder. Kamerabruset var den begränsande faktorn, vilket kanske säger något om kvalitén på tavlan:

966FE883-F67C-4FD8-BE92-B4521761565C.jpeg

B889FF3D-0666-4DCE-9DA9-AF3BFF7EB1BF.jpeg

Jag har haft svårt att se eventuell nivåskillnad mellan index och tavla. Möjligen något enstaka tillfälle med starkt solljus i kraftig vinkel.
Tackar! Det där ser ju bra ut. Vilken storlek skall man gå på förresten? Tänker att large borde funka på 16,5 cm handled? Dock blir ju rektangulära klockor lite annorlunda och jag gillar normalt sett 36/37 på runda.

Tackar! Det där ser ju bra ut. Vilken storlek skall man gå på förresten? Tänker att large borde funka på 16,5 cm handled? Dock blir ju rektangulära klockor lite annorlunda och jag gillar normalt sett 36/37 på runda.
Jag har large och blev förvånad över att den inte bärs större. Jag har 17,5-18 runt tassarna men har testat en small och det kändes som en liten damklocka. Testa båda om du har möjlighet!

Jag har large och blev förvånad över att den inte bärs större. Jag har 17,5-18 runt tassarna men har testat en small och det kändes som en liten damklocka. Testa båda om du har möjlighet!
Tack! Även large blir ju rätt kort tänker jag. Bandet ansluter ju direkt till klockan o längden på strax över 3cm är ju ändå kort så jag tänker nog att large bör bli bra. Plötsligt verkar dom ha försvunnit igen från Cartiers webbshop? När jag kikade för ett par veckor sedan låg dom där men igår hittade jag bara vanlig quartz. Även om dom är restade borde dom ju ligga på siten? Kanske jag som var trött men jag letade ett tag o hittade till slut bara small o inte på den svenska domänen... Skumt

Tack! Även large blir ju rätt kort tänker jag. Bandet ansluter ju direkt till klockan o längden på strax över 3cm är ju ändå kort så jag tänker nog att large bör bli bra. Plötsligt verkar dom ha försvunnit igen från Cartiers webbshop? När jag kikade för ett par veckor sedan låg dom där men igår hittade jag bara vanlig quartz. Även om dom är restade borde dom ju ligga på siten? Kanske jag som var trött men jag letade ett tag o hittade till slut bara small o inte på den svenska domänen... Skumt

Sugen på både Santos och Tank så har lite svårt att bestämma mig. Såg att Santos fanns i blå tavla vilket var lite läckert men kanske vit ändå är mer klassiskt…

Hur som, om Tank, - är det då Must största som gäller med tanke på att den är automatisk? Lite dålig koll på modellerna men försöker läsa på. Vill inte ha Quartz… Likaså förstår jag att den stora Santos(stål) också är automatisk…?

Sugen på både Santos och Tank så har lite svårt att bestämma mig. Såg att Santos fanns i blå tavla vilket var lite läckert men kanske vit ändå är mer klassiskt…

Hur som, om Tank, - är det då Must största som gäller med tanke på att den är automatisk? Lite dålig koll på modellerna men försöker läsa på. Vill inte ha Quartz… Likaså förstår jag att den stora Santos(stål) också är automatisk…?
Hade samma inställning som du - att XL-Tanken är ”bästa” på grund av dess automatiska urverk. Den sitter dock som ett dasslock. Är ute efter en large själv efter att ha testat XL:n. Largen bärs ej så stort som man kan tro. Har 15,5cm i handledsomkrets och tyckte att den satt bra.

Om du pratar nya moderna Santos så är det automatiskt urverk i både "medium" och "large".

Jag hade inte valt XL om jag var du, såvida du inte har >20cm handled. Enligt mig är hela grejen med Tank att den ska vara liten och nätt. Tycker själv att min L är lite väl stor på mina 17cm handleder. Mitt tips är att leta vintage, men där är du tyvärr 1-2 år sen för att göra ett kap.

Är ute efter en large själv efter att ha testat XL:n. Largen bärs ej så stort som man kan tro. Har 15,5cm i handledsomkrets och tyckte att den satt bra.
Enligt mig är hela grejen med Tank att den ska vara liten och nätt.
Instämmer med ovan om att båda klockorna bör sitta bra. Quartz verken i Cartier anses att vara bland de bättre. Tiden mellan batteri byten är ca 6år (ijmf med 3 för normal quartz).

Skulle nog säga att om du tycker att de sin stora storlek till trotts upplever att de sitter bra; go for it. Men välj inte bort de mindre modellerna för att de är quartz.

Här är två bilder på hur de imo inte ska bäras (via Cartier Watch club på FB). Även om Tank visserligen på denna bilden verkligen ser som en tank. 🪖
2AE9C141-31DB-45A7-A8D7-DF0AEFDC63A2.jpeg
CE8CF561-CB29-449A-A685-EF29AB4DD086.jpeg

Är det bara jag som får känslan att Tank Must med färgerna har tappat sin hype totalt? De har känts väldigt svår matchade från dag 1 även om jag själv också ville hitta en bra kombo som passar mig.

Är det bara jag som får känslan att Tank Must med färgerna har tappat sin hype totalt? De har känts väldigt svår matchade från dag 1 även om jag själv också ville hitta en bra kombo som passar mig.
Kaplans har haft flera ute till utropspris över list, mycket märkligt eftersom jag nyligen sett både blå och röd i skylten på Nymans och NK.

Screenshot_14.jpg

Det är ju bara trams att en klocka under produktion som inte är en begränsad upplaga skall kosta mer än list. Folk drog väl parallellen till Rolex OP och försökte. Kan för all del bli jättedyra ändå, men det är löjligt i det stora hela.

Håller med! C24 kör sitt egna race dock. allt mellan 32-67 000 för den röda, haha!

Det är ju bara trams att en klocka under produktion som inte är en begränsad upplaga skall kosta mer än list. Folk drog väl parallellen till Rolex OP och försökte. Kan för all del bli jättedyra ändå, men det är löjligt i det stora hela.
Väl talat. Det är i min mening en lite rolig instegs-tank som flirtar med den gamla, så MAO en lyckad modell på så vis, men knappast någonting som ska kosta mer än list. Känner iof samma sak med Rolex OP, men Rolex är Rolex antar jag…

Själva hypen tror jag samtidigt så kommer de nog fortfarande ha en viss efterfrågan. Men att kunna sälja över list är nog svårt. Precis som @Aurum säger så var det nog många som missbedömde. Det ser man om inte annat på mängden osålda K&S annonser. Sedan gillar jag personligen färgerna och skulle kunna tänka mig en uppsättning i en av varje. 😉

Själva hypen tror jag samtidigt så kommer de nog fortfarande ha en viss efterfrågan. Men att kunna sälja över list är nog svårt. Precis som @Aurum säger så var det nog många som missbedömde. Det ser man om inte annat på mängden osålda K&S annonser. Sedan gillar jag personligen färgerna och skulle kunna tänka mig en uppsättning i en av varje. 😉

Apropå en av varje, det här gick ju inte heller vägen:

1646217402083.png

Apropå en av varje, det här gick ju inte heller vägen:

1646217402083.png

Såg den. Med tanke på att de ligger ca 20k över list + slagavgift på det så lär det ju knappast vara så attraktivt. Då är det nog bättre att låta den ligga till sig i 30 år och sälja som NOS om man vill tjäna några pengar på dem ;)

Tillbaka
Topp