• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Kan tillägga att spännet kommer sitta lite lösare jämfört med hur den sitter på originalbandet. Den lilla glipan för ”nålen” är lite större, dock inte så att det märks när man bär klockan. Delugs t.ex. har ännu större glipa, jämfört med Molequin. :)

Det ska dock gå att lösa genom att köra bespoke (fått svar från Molequin via mejl).
1650390966160.jpeg
Jag orkade med det i ungefär två veckor, kör på Molequins spänne nu men ska nog byta tillbaks och testa igen snart

Jag orkade med det i ungefär två veckor, kör på Molequins spänne nu men ska nog byta tillbaks och testa igen snart
Syftar du på att nålen inte sitter åt lika tätt som när den används med originalbandet? Jag märker inget när jag bär klockan. Kan inte använda premiumspännet jag valde till. Klockan sitter så hemskt obekvämt med den på bandet.

Apropå mekaniskt vs kvarts i nya svart tanks. Hittar inte överflöd sv information om det manuella urverket 1917 MC mer än att det utvecklades för rektangulära klockor och har funnits sedan ca 2018. Gångreserven är "sådär" och info om hur det håller tiden hittar man inte mycket om. Kanske lite skitsamma för en tvåhandare men hur ska man värdera detta verk egentligen? Cartiers in-house verk tyck åtnjuta respekt i kunniga kretsar trots allt.

Syftar du på att nålen inte sitter åt lika tätt som när den används med originalbandet? Jag märker inget när jag bär klockan. Kan inte använda premiumspännet jag valde till. Klockan sitter så hemskt obekvämt med den på bandet.
Stör mig på att både nålen och spännet sitter löst, nålen är ett snäpp värre. Även om det inte märks av när klockan sitter på så tycker jag att det drar ner helhetsupplevelsen. Ytterligare en sak som jag märks med Cartiers spänne är att hörnen i C:ets yttre ändar är väldigt spetsiga, har problem med att de skär in i handleden och skaver, upplever inte samma problem när jag har spännet på Cartiers OEM-band.

Stör mig på att både nålen och spännet sitter löst, nålen är ett snäpp värre. Även om det inte märks av när klockan sitter på så tycker jag att det drar ner helhetsupplevelsen. Ytterligare en sak som jag märks med Cartiers spänne är att hörnen i C:ets yttre ändar är väldigt spetsiga, har problem med att de skär in i handleden och skaver, upplever inte samma problem när jag har spännet på Cartiers OEM-band.
Det sistnämnda kan jag inte säga att jag upplever. Tycker Molequin-bandet är extremt bekvämt med Cartier-spännet på. Förstår dock problematiken kring att nålen sitter löst. Just därför jag planerar att gå bespokevägen. :)

En sista fråga gällande bespokeband till Tanken, sen lovar jag att sluta störa er. 😅 Vill bara att den blir så perfekt som möjligt. Så här sitter mitt Molequin-band just nu (105/70mm). Den hamnar i femte hålet (av sju). Jag tänkte köra på 100/70mm, vilket jag antar inte blir för kort? Då bör den hamna i fjärde hålet (som någon tidigare nämnde skulle vara optimalt), plus att änden sticker ut mindre då. :)

Vet inte varför bilderna blev så dåliga (ljuset?), men ni bör kunna se det nödvändiga. :)

IMG_5055.jpg IMG_5056.jpg

Jag är på jakt efter en Santos Galbée 2319 och har insett att det verkar vara svårt att identifiera årtal på Cartier-klockor utan papper. Finns det något bra sätt att avgöra när, från 1987 till 2000-tal, som klockan har producerats?

Jag ser som exempel att både den äldre länken och den nyare (dolt lås) används för referensen. Vet ni när den nyare länken kom? Finns det någon bra sammanställning över Santos-referenser (eller Cartier generellt sett) och när specifika ändringar skett, nya tavlor lanserats etc?

Det är egentligen ingen kritisk fråga för mitt framtida köp, utan mest av intresse för att kunna ta reda på så mycket som möjligt om klockan på egen hand. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag är på jakt efter en Santos Galbée 2319 och har insett att det verkar vara svårt att identifiera årtal på Cartier-klockor utan papper. Finns det något bra sätt att avgöra när, från 1987 till 2000-tal, som klockan har producerats?

Jag ser som exempel att både den äldre länken och den nyare (dolt lås) används för referensen. Vet ni när den nyare länken kom? Finns det någon bra sammanställning över Santos-referenser (eller Cartier generellt sett) och när specifika ändringar skett, nya tavlor lanserats etc?

Det är egentligen ingen kritisk fråga för mitt framtida köp, utan mest av intresse för att kunna ta reda på så mycket som möjligt om klockan på egen hand. Tacksam för all hjälp jag kan få.
+1

Årtal brukar markeras på länken men väldigt få som postar annonser med sådana bilder. Det finns en rad olika utföranden på Galbee från sent 80-tal till 2000. Ett tips för att sortera mellan dessa är att söka på Santos på C24. Både vanliga och lite mer ovanliga modeller listas där. Dolt lås har jag för mig kom kring år 2000. Måste dock understryka att Santos claspen är otroligt trevlig både i hur nätt den är mot länken och karaktären den ger. Bild på min Galbee från -92 med clasp.
379742EB-AC4F-4C9C-983A-9FBFA2497E39.jpeg

Tillbaka
Topp