• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Gillar verkligen denna klockan! Är det värt att komplettera med en Galbée också tycker ni eller är dom för lika?

20221116_104541.jpg
 

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte vad Galbeen skulle tillföra? Bara sämre i min bok. Roligare att köpa Panthere eller annat isf.

Det vet inte jag heller egentligen men jag gillar formerna på båda modellerna. Det är dock något med Pantheren som gör att jag inte faller för den. Men det är kanske som du säger. Möjligt att jag bara drabbats av postpurchase-blues🙂
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det vet inte jag heller egentligen men jag gillar formerna på båda modellerna. Det är dock något med Pantheren som gör att jag inte faller för den. Men det är kanske som du säger. Möjligt att jag bara drabbats av postpurchase-blues🙂
Det förstår jag, Panthere är feminin och rund. Boetten är dock nästan exakt som de tidigaste Santos. Är den helborstad blir den lite manligare/råare. Rekommendationen är dock fortfarande att utmana sig själv och köpa något som avviker lite mer. Vet ju inte heller hur din samling ser ut så en snarlik din Carree är kanske inte så fel. Jag har fyra Santos. Beror ju på som sagt.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Gillar verkligen denna klockan! Är det värt att komplettera med en Galbée också tycker ni eller är dom för lika?

20221116_104541.jpg
Förstår precis frågan. Har själv en Galbée i helstål från tidigt 80 tal och letar efter en Carre i tvåton som komplement. Av samma anledningar som jag gillar den ”kantiga” länken på Carren kan jag uppskatta den mjuka runda formen som Galbéen har. Sen är det aldrig fel med en kvarts Santos som man kan slänga på sig till vilket sammanhang som helst. Båda klockornas länkar påminner mycket om ett smycke och jag tycker de kompletterar varandra perfekt, lika men ändå olika (så länge båda inte är helstål/tvåton).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förstår precis frågan. Har själv en Galbée i helstål från tidigt 80 tal och letar efter en Carre i tvåton som komplement. Av samma anledningar som jag gillar den ”kantiga” länken på Carren kan jag uppskatta den mjuka runda formen som Galbéen har. Sen är det aldrig fel med en kvarts Santos som man kan slänga på sig till vilket sammanhang som helst. Båda klockornas länkar påminner mycket om ett smycke och jag tycker de kompletterar varandra perfekt, lika men ändå olika (så länge båda inte är helstål/tvåton).
Tidigt 90-tal?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Älskar dom där. Tror tyvärr att jag börjar tycka den är bättre än min :/

Du är långt ifrån ensam om att tycka att tjockisen vinner dragkampen med den tunna varianten. Den är både sexigare i vad gäller design och mer sällsynt. Två faktorer som man inte ska underskatta när det gäller klockor i allmänhet och vintage Cartier i synnerhet.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du är långt ifrån ensam om att tycka att tjockisen vinner dragkampen med den ultra tunna varianten. Den är både sexigare i vad gäller design och mer sällsynt. Två faktorer som man inte ska underskatta när det gäller klockor i allmänhet och vintage Cartier i synnerhet.
Känns fortfarande fel…
 

Cesura

Cartier
När man ser tjusiga santos på band här i tråden väcks frågan om det existerar lyckade exempel på 1564 på band?
Jag vet att lugghålen sitter väldigt långt in och hört att vissa gör nya längre ut för att kunna smacka dit band. Finns väldigt få bilder, alternativt att jag är dålig på att leta... Inspel mottages gärna!
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
När man ser tjusiga santos på band här i tråden väcks frågan om det existerar lyckade exempel på 1564 på band?
Jag vet att lugghålen sitter väldigt långt in och hört att vissa gör nya längre ut för att kunna smacka dit band. Finns väldigt få bilder, alternativt att jag är dålig på att leta... Inspel mottages gärna!
Santos Dumont gör sig bra på läder. Carrée Galbée (och Panthere enligt mig) gör sig inte bra på läder. Länken är en så stor del av utseendet och lädret gör mest att det ser ut som att något saknas :) kanske kan bli coolt på något gummi men nog nästan så att färgerna måste gå ihop likt den moderna svarta Santos med svart gummi o skruvar i :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Santos Dumont gör sig bra på läder. Carrée Galbée (och Panthere enligt mig) gör sig inte bra på läder. Länken är en så stor del av utseendet och lädret gör mest att det ser ut som att något saknas :) kanske kan bli coolt på något gummi men nog nästan så att färgerna måste gå ihop likt den moderna svarta Santos med svart gummi o skruvar i :)
Det blir ju helt hopplöst i originalhålen och samtidigt väldigt tajt.
 

Cesura

Cartier
Santos Dumont gör sig bra på läder. Carrée Galbée (och Panthere enligt mig) gör sig inte bra på läder. Länken är en så stor del av utseendet och lädret gör mest att det ser ut som att något saknas :) kanske kan bli coolt på något gummi men nog nästan så att färgerna måste gå ihop likt den moderna svarta Santos med svart gummi o skruvar i :)
Jag är beredd att hålla med. Bara nyfiken på att se några exempel. Med det sagt, det finns väl sina skäl till att det finns få sådana.
 
Topp