• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cashmere/kashmir

Dt250

Rolex
Paneristi
D2A797DB-B055-45F4-B314-25449EB96BE4.jpeg
Vet inte inte om denna tråd kommer flyga. Men är lite besatt av detta underbara material. Vad säger Ni ska vi dela tips/ erfarenheter. Jag har en rätt stor samling av Cashmeretröjor allt från billiga som jag köpt på Carrefour för 20 euro som varit helt otroliga och hållit i 20 år till svindyra köpta i Paris som blev noppiga efter 4 månader. Min absoluta favorit är Johnston från Scottand, rätt dyra men grym kvalite
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad finns det om man vill ha bra kvalite men inte vill betala för något särskilt märke?
Alltså så billigt som möjligt men i bra kvalite :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vad finns det om man vill ha bra kvalite men inte vill betala för något särskilt märke?
Alltså så billigt som möjligt men i bra kvalite :)
Jupiters egna märke Adverb. Köpte en förra mellandagsrean, fortfarande som ny trots att det är en av tröjorna jag använt absolut mest. Var försiktig vid tvätt bara, råkade töja ut min för mycket (reshape while damp) men det löste sig med en andra tvätt så drog den ihop sig igen.

Någon som har provat soft goat eller askets kashmir tröjor?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jupiters egna märke Adverb. Köpte en förra mellandagsrean, fortfarande som ny trots att det är en av tröjorna jag använt absolut mest. Var försiktig vid tvätt bara, råkade töja ut min för mycket (reshape while damp) men det löste sig med en andra tvätt så drog den ihop sig igen.

Någon som har provat soft goat eller askets kashmir tröjor?
Fick en ribbstickad Soft Goat i julklapp. Bortsett från att den kom med ett hål, som de fixade utan problem, så är jag väldigt nöjd. Men det är också baserat på en månads användning. Den känns väldigt bra.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har provat Luca Faloni och Softgoat. Av dessa tycker jag Luca är hästlängder bättre, i passform och i cashmere kvalité (vad jag kan bedöma), Luca känns dessutom nättare.

Softgoat är inte dåligt, jag fick/hade dock ett hål under armen som jag upptäckte efter bara 4 användningar (ca 2 mån efter inköp) utan tvätt, de fixade det utan kostnad åt mig så det är väl ok iaf.

Har tänkt prova asket och rosewall oxå, och såklart ngt från Johnston of Elgin och Inis Meain någon gång... Men blir snabbt dyrt att prova en massa om man inte tycker de sitter bra, dessutom har jag egentligen redan hittat Luca Faloni som sitter riktigt bra på mig.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
kul och insnöad tråd.

Har två "fintröjor" i ren cashmere. En från Rose and Born och en från anrika brittiska John Smedley.

Har även en luvtröja i ren cashmere från RL.

Sen såklart flera haladukar i cashmere.

Ingen som kommenterar rockar eller kostymer i cashmere?

Har bara kostymer med iblandad cashere, inte 100%. Vore kul att få höra om nån har och vad de tycker samt vad som är bäst...
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har provat Luca Faloni och Softgoat. Av dessa tycker jag Luca är hästlängder bättre, i passform och i cashmere kvalité (vad jag kan bedöma), Luca känns dessutom nättare.

Softgoat är inte dåligt, jag fick/hade dock ett hål under armen som jag upptäckte efter bara 4 användningar (ca 2 mån efter inköp) utan tvätt, de fixade det utan kostnad åt mig så det är väl ok iaf.

Har tänkt prova asket och rosewall oxå, och såklart ngt från Johnston of Elgin och Inis Meain någon gång... Men blir snabbt dyrt att prova en massa om man inte tycker de sitter bra, dessutom har jag egentligen redan hittat Luca Faloni som sitter riktigt bra på mig.
Hittade mitt hål efter ca 4 användningar också, på höger axel. Men samma erfarenhet där, snabb fix.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jupiters egna märke Adverb. Köpte en förra mellandagsrean, fortfarande som ny trots att det är en av tröjorna jag använt absolut mest. Var försiktig vid tvätt bara, råkade töja ut min för mycket (reshape while damp) men det löste sig med en andra tvätt så drog den ihop sig igen.

Någon som har provat soft goat eller askets kashmir tröjor?
Soft goat tycker jag är helt ok, tycker de tappar passformen lite och ser hängiga ut
 

Zingo

Rolex
kul och insnöad tråd.

Har två "fintröjor" i ren cashmere. En från Rose and Born och en från anrika brittiska John Smedley.

Har även en luvtröja i ren cashmere från RL.

Sen såklart flera haladukar i cashmere.

Ingen som kommenterar rockar eller kostymer i cashmere?

Har bara kostymer med iblandad cashere, inte 100%. Vore kul att få höra om nån har och vad de tycker samt vad som är bäst...
Har en rock i 100% från Kingsman. Andra säsongen och är grymt nöjd. Används i rotation med andra rockar men minst två dagar i veckan under säsong. Inte märkt av något slitage. Kanske lite saftigt att lägga närmare 20 tkr på en rock men fann den på förra åtets rea.


Någon som provat Uniqlos?
Är nöjd med de, i relation till priset. Nu när det är rea överallt så kan man dock hitta andra för nästan samma peng.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kan tipsa er i Stockholm om att rosewall har öppningserbjudande med 20% rabatt (på all kashmir och merino) i Mood gallerian till o med söndag.

(edit: har själv inte provat dem än men ser bra ut på bilder tycker jag)
 
Har köpt en tröja från soft goat som jag använt en del. Den utvecklade ganska snabbt sjukt mycket noppor och har tappat formen, så det blir tyvärr inga fler därifrån. Hade en Lindeberg som var betydligt bättre.
 

Salesmayne

Panerai
Har provat Luca Faloni och Softgoat. Av dessa tycker jag Luca är hästlängder bättre, i passform och i cashmere kvalité (vad jag kan bedöma), Luca känns dessutom nättare.

Softgoat är inte dåligt, jag fick/hade dock ett hål under armen som jag upptäckte efter bara 4 användningar (ca 2 mån efter inköp) utan tvätt, de fixade det utan kostnad åt mig så det är väl ok iaf.

Har tänkt prova asket och rosewall oxå, och såklart ngt från Johnston of Elgin och Inis Meain någon gång... Men blir snabbt dyrt att prova en massa om man inte tycker de sitter bra, dessutom har jag egentligen redan hittat Luca Faloni som sitter riktigt bra på mig.

Jag har Johnston and Elgin hemma och måste säga att kvalitén känns riktigt bra. Vill minnas att tröjan kostade ca 3k.
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Lite sugen på att prova en kashmir. Hur tvättar ni kashmir? Handtvätt som gäller eller kan man köra mildaste cykeln på tvättmaskinen med tvättpåse?
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag använder i princip bara ulltröjor. Lammull, Merinoull, Kashmir.
Softgoat är mjuka, men ofta lite tunna och tappar formen. Det mest prisvärda jag hittat är ifrån Franska Celio. Köpte 3st i Spanien i december, 49€ st och 20% "rabajas" vid köp av 2 eller fler :) Har lite blandade tillverkare. H&M´s är lite tjockare och helt ok i materialet men kanske lite för "regular" i formen för mig. Gillar när dom är lite mer slimfit. Hos LottiP kunde man beställa olika passformer vill jag minnas. Har en ifrån Uniqlo som jag köpte i London för 5 år sedan, och den håller fortfarande stilen även om den också är lite tunn.
Diverse ull till vänster (merino,yak,lamm) och kashmir till höger :facepalm:
IMG_1244.jpg

Behöver man säga att lådan är djupare än vad som syns på bild :bag:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lite sugen på att prova en kashmir. Hur tvättar ni kashmir? Handtvätt som gäller eller kan man köra mildaste cykeln på tvättmaskinen med tvättpåse?
Det bästa rådet jag kan ge är "så sällan som möjligt". Jag brukar inte bära samma tröja mer än en dag i rad och vädrar efter användning, så länge man inte spillt något som absolut måste tvättas räcker det långt :)
 

daniel_se

Omega
Jag använder i princip bara ulltröjor. Lammull, Merinoull, Kashmir.
Softgoat är mjuka, men ofta lite tunna och tappar formen. Det mest prisvärda jag hittat är ifrån Franska Celio. Köpte 3st i Spanien i december, 49€ st och 20% "rabajas" vid köp av 2 eller fler :) Har lite blandade tillverkare. H&M´s är lite tjockare och helt ok i materialet men kanske lite för "regular" i formen för mig. Gillar när dom är lite mer slimfit. Hos LottiP kunde man beställa olika passformer vill jag minnas. Har en ifrån Uniqlo som jag köpte i London för 5 år sedan, och den håller fortfarande stilen även om den också är lite tunn.
Diverse ull till vänster (merino,yak,lamm) och kashmir till höger :facepalm:
IMG_1244.jpg

Behöver man säga att lådan är djupare än vad som syns på bild :bag:
Med tanke på hur du viker måste du sett den där Netflix serien med Marie Kondo som frugan kollar på :)

Inga fler tips på full zipper kashmir tröjor? Jag kanske får leva med hög hals, tyvärr.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Med tanke på hur du viker måste du sett den där Netflix serien med Marie Kondo som frugan kollar på :)

Inga fler tips på full zipper kashmir tröjor? Jag kanske får leva med hög hals, tyvärr.

Jag har en sån från soft goat "bomber" dvs som ovan fast utan hög hals.. kanske går att hitta hos någon återförsäljare eller maila och kolla med Soft goat ifall det finns i något lager?
20190226_220912.jpg
 

daniel_se

Omega
Jag har en sån från soft goat "bomber" dvs som ovan fast utan hög hals.. kanske går att hitta hos någon återförsäljare eller maila och kolla med Soft goat ifall det finns i något lager?
20190226_220912.jpg
Det är en sån jag också har!! Men den börjar dö :dead: Har inte hittat någonstans, inte mailat dem iofs, kanske man skulle testa.
 
Topp