• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina Argonaut

Som tidigare sagt en trevlig tråd. Här kommer mina exemplar.

IMG_3147.JPG

Ohhh de randiga i guld och brun dial ser fantastiska ut. Jag har en helguld som är en av mina favoritklockor just nu
 

Bilagor

  • PXL_20220108_181553549.jpg
    PXL_20220108_181553549.jpg
    695.7 KB · Visningar: 33
Kan man ha samma serienummer? Där ser man. Serienummer 8500000 och framåt berättar bara att den är tillverkad 1971 vad jag vet.
Rimligtvis kan man inte ha det, det är ju lite av grejen med ett serienummer - d.v.s. ett nummer som identifierar ett objekt i en serie. Det är därför jag gissar att det är en ref. istället. Om det nu inte är ett batchnummer. Men står det 20 mikrometer mellan bandhornen på din så är det ju det som gäller.

Edit: Här är en annan med samma nummer https://www.catawiki.com/de/l/48132007-certina-argonaut-280-852341125-herren-1960-1969
 
Rimligtvis kan man inte ha det, det är ju lite av grejen med ett serienummer - d.v.s. ett nummer som identifierar ett objekt i en serie. Det är därför jag gissar att det är en ref. istället. Om det nu inte är ett batchnummer. Men står det 20 mikrometer mellan bandhornen på din så är det ju det som gäller.
Ja det kan man tycka. Men 85 i början säger ett helt annat verk så det stämmer inte heller in i såfall.
 
Finns en chans att det kan vara så. Verket som sitter i användes mellan 60-77. Dessutom har vårt nummer 2 siffror mer än det som Certina kallar serial number. Antingen är det som du säger eller så betyder våra 2 siffror i slutet nåt annat. Får nog forska vidare lite här. Nån som vet med säkerhet?
 
Vad är rimligt att ge för en argonaut 280?
Antar att det är akryl så man kan polera upp något repigt ex?
De brukar gå för ca 700-1700 på tradera. Kan bli mer för riktigt fina, och automatiska. Möjligen billigare för ett vrak. Jag har sålt ett toppexemplar för 3,5 men det är den dyraste Argonaut 280 jag nånsin sett. Det är plexi som går att polera sålänge det inte är sprickor. Men det är även lätt att byta ut plexit om det ser riktigt illa ut.
 
Tycker Argonauten är tuff och typiskt 70-tal, men kanske inget flaggskepp direkt. Skulle önskat en orange tavla. Förstår mig inte riktigt på den vinröda. Tycker även de känns lite slappa jämfört med DS, i visarna och boetten och så. Men det är ju bra verk och en habil klocka. Får se om jag får sug på dem igen, haft ett par men ingen just nu.
667AD3F4-712E-44A8-9E21-F401D458CBC3.jpeg
 
Tillbaka
Topp