• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

imgi_6_553724220_18394480723126600_7923946036922206669_n.jpeg

5801-112 senare uppdaterad boett, krona, typsnitt på "a" i Automatic osv osv därav den senare länken som jag då tycker passar bättre till den boetten.

Har Certina DS uteslutande bra urverk eller finns det bättre/sämre perioder? Hur många olika urverk finns i Certina DS? De är kanske inte supersnygga men det gör väl inget när det är funktionen man vill åt? Jag har 3 Certina DS men ingen koll på urverken. En är med kvartsverk, de andra två manuella. Alla tuffar på. Kanske finns det info om urverken någon annanstans?
Jag tycker cal 25-45/451 är jättefint och jättebra. Dess efterträdare 25-65 är en arbetshäst det med om än inte lika snygg finnish imo. Den stora (men ändå lilla), vill inte kalla det defekt heller men det som ofta går sönder efter alla dessa år är datumfjädern till 25-651/661 datumkomplikation. Alltså den lilla bockade fjädern som puttar datumskivan framåt.
1759217322217.png
1759217224952.png

Jag tycker cal 25-45 är jättefint och jättebra. Dess efterträdare 25-65 är en arbetshäst det med om än inte lika snygg finnish imo. Den stora (men ändå lilla), vill inte kalla det defekt heller men det som ofta går sönder efter alla dessa år är datumfjädern till 25-651/661 datumkomplikation. Alltså den lilla bockade fjädern som puttar datumskivan framåt.
1759217224952.png
Ja tyvärr, där har vissa andra verk en mycket simplare och bättre konstruktion.

Har Certina DS uteslutande bra urverk eller finns det bättre/sämre perioder? Hur många olika urverk finns i Certina DS? De är kanske inte supersnygga men det gör väl inget när det är funktionen man vill åt? Jag har 3 Certina DS men ingen koll på urverken. En är med kvartsverk, de andra två manuella. Alla tuffar på. Kanske finns det info om urverken någon annanstans?
Ja tyvärr, där har vissa andra verk en mycket simplare och bättre konstruktion.
Meen mtp att de ofta håller i 50+ år och är bruksklockor så kanske det inte är så dåligt ändå? Jag har svårt att jämföra mot andra datumkomplikationer i samma ålder då det är svårt att säga med säkerhet med vintage hur mycket det har servats och använts genom åren..men klart är att jag har en egen liten låda för datumhjul från 25-651 som inte har fått nya fjädrar :D

imgi_6_553724220_18394480723126600_7923946036922206669_n.jpeg

5801-112 senare uppdaterad boett, krona, typsnitt på "a" i Automatic osv osv därav den senare länken som jag då tycker passar bättre till den boetten.
IMG_4855.jpeg

Har din fått lite ny lysmassa, eller är min mer patinerad? Annars identiska. Min kom med denna länk, även om jag har noll koll på om den levererades så. Klockan är ändå snart 60 år… och japp, jag har inte ändrat datum. Igår var det i varje fall rätt…

IMG_4855.jpeg

Har din fått lite ny lysmassa, eller är min mer patinerad? Annars identiska. Min kom med denna länk, även om jag har noll koll på om den levererades så. Klockan är ändå snart 60 år… och japp, jag har inte ändrat datum. Igår var det i varje fall rätt…
Hej! Fin! min har originallysmassa men får nog anses som i väldigt gott skick/inte kommit in så mycket fukt utan patinerats försiktigt och jämnt :)

Om någon sett den här här kanske på Bukten först och sedan nu på Tratten och blivit sugen så skulle jag avråda från den iaf! Hur kul det än må ha varit att ha denna tavla i svart så har den enligt mig aldrig funnits. Här har man gått ett steg längre och patinerat eller färgat lumen på tavlan vilket säkerligen kan lura några om att den känns ärlig. Jag vill påstå att det är en ommålad tavla med rätt kass tryckkvalitet jämfört med original även om bildernas kvalité såklart hade kunnat vara bättre oxå. Nu är jag minst sagt lite rostig och tkr någon något annat om denna så är det alltid kul med en annan åsikt!
1000129083.jpg

Tillbaka
Topp