• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina ds action diver eller Seiko presage?? Hjälp mig välja min första klocka

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Hej alla Klocksnackare!
Jag är ny här och försökte söka mig efter svar men kände att det är lättare att ställa en rak fråga och veta eran åsikt som är proffs genom klock’världen

Jag var ute efter en bra och min riktigt första klocka som jag kan ha 24/7 samt bada med!
Men budgeten låter inte gå över 10k så tänkte under 10k och har hittat två som tyckte.

1) Certina ds action diver sea turtle conservancy special edition 43mm / Safirglas / 300m / Priset är 7100-7890kr
2) Seiko presage srpb71j1 41mm / Safirglas /
100m / 3695kr

Certinan var mycket schysst toppenfin tavlan med sekundvisaren och kanske lite bättre finish liksom eller vet inte.
Seikon mest tyckte var simple design liksom och med bra funktion typ helt ok:D men fint.
Och nu vet inte riktigt vilken ska köra på så hjälp mig please:arghh: förlåt för mycket text:bag:

5D4A4AF0-82BF-4829-A306-12F76368BFD3.jpeg


7F1E3866-789A-4C56-98B9-B1CD9EBA433B.jpeg


C07C42CA-F80F-45D6-B619-2C3D5E344857.jpeg


7FAAA4EB-6F12-4291-9853-EC5015A3307B.jpeg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Vad ska du ha klockan till? Jag säger spontant Seiko, har en vän som både haft problem med låset på sin action diver och vridring som gett upp.. men det kan vara engångs tillfällen... Och den där certinan med blå sekundvisare är ju grymt snygg. Men om du ska ha en krigsklocka välj certinan. Ska du ha en potentiell dressare välj Seiko. Båda är nog bra val :)
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Vad ska du ha klockan till? Jag säger spontant Seiko, har en vän som både haft problem med låset på sin action diver och vridring som gett upp.. men det kan vara engångs tillfällen... Och den där certinan med blå sekundvisare är ju grymt snygg. Men om du ska ha en krigsklocka välj certinan. Ska du ha en potentiell dressare välj Seiko. Båda är nog bra val :)
Tänkte mest för vardags samt gymm/simning/jobb/hemm allt möjligt:D en klockan för allting
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Tänkte mest för vardags samt gymm/simning/jobb/hemm allt möjligt:D en klockan för allting
Skulle köra certinan, låter som en aktiv person. Men samtidigt är ju Seikon riktigt bra. Vet inte hur du klär dig, men när slipsen åker på skulle jag inte välja en klocka med vridring. Har inte koll på vad för tryck Seikon klarar(5atm?) Men annars köper du Seikon och kör den till allt utom gymmet och badet. Och till gymmet köper du en schysst klocka här på KS för pengarna som du fick kvar efter Seikon :)
 

Husse

Patek
Skulle köra certinan, låter som en aktiv person. Men samtidigt är ju Seikon riktigt bra. Vet inte hur du klär dig, men när slipsen åker på skulle jag inte välja en klocka med vridring. Har inte koll på vad för tryck Seikon klarar(5atm?) Men annars köper du Seikon och kör den till allt utom gymmet och badet. Och till gymmet köper du en schysst klocka här på KS för pengarna som du fick kvar efter Seikon :)
100m wr står det i specen!
Är @zavo_k ute efter nytt, blir det ju Certinan. Om begagnat finns med, öppnas helt nya möjligheter! :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Seiko har bra finish! Även på sina billigare modeller.

Bidrar med min egna åsikt trots att åsikter är.. subjektiva. Jag gillar båda och tycker båda är bra val. Men jag hade valt Seiko då den är billigare helt enkelt. Bra att börja med. Sen kan du köpa en dyrare senare. Kanske spara ihop några tusenlappar till och gå för en klocka runt 10.000kr senare? Tycker även att Seikon känns mer all around och passar till det mesta. Certinan var snygg den med men passar inte vid alla tillfällen på samma sätt som Seikon.

Sen tycker jag 43mm är för stort (kan iofs. vara ok på en dykare) men beror ju på hur stora handleder du har. Tror iofs. att de lär upplevas ungefär lika stora då Certinan har ring osv.

Min åsikt :)
 

MAGNETO

Omega
Kör på certinan om den tilltalar dig mer. Onödigt att köpa en ”nästan-klocka” bara för att den råkar vara ett par tusenlappar billigare. Då är det istället bättre att spara några månader till. Personligen tycker jag att den nya certinan är skitball. Lirar bra på gummi också :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Verket i Seikon 4R36, har jag haft i en Monster tidigare. Där gick det rätt bra. Men det är ett enkelt och billigt verk. Det är å andra sidan Certinans också, som baseras på ETA2824. I powermaticverket har tidresrven förbättrats rejält med de friktionssänkande åtgärder man satt in. Det har funnits delade meningar om detta då vissa vitala delar därmed är tillverkade i plast, men verket är vida spritt i många märken inom swatch group nu.
Jag hade absolut valt Certinan framför Seikon i detta fall. Du får ändå vad du betalar för. Det är mer pang i Certinan än Seikon, sen är det förmodligen mer pang för pengarna i Seikon än Certinan, men Certinan smäller högre och är därmed roligare. Sen är det smutt med lång powerreserve. Det lär du uppskatta.
Och vem i hela världen behöver dagangivelse på klockan? Under några veckor på semestern kanske, men knappast annars. Det är ju bara fult.

Så när har du köpt Certinan?
 
Jag skulle, precis som flera andra, rekommendera Certinan. Brutalt stryktålig klocka med bra finish. Jag skulle säga att den kräver sin handled dock.
 

Writer136

Panerai
Certinan är mycket trevlig. Finishen är bra och vad man förväntar sig i prisklassen.
Jag gillar att den inte bygger så mycket på höjden. Tycker den är lagom på bredden också. Den är biffig men inte för stor.
Hade gärna sett ett keramiskt vridringsinlägg istället men akryl ger rätt cool karaktär också. På de nya är det aluminiuminlägg.
Tog fram min i dag :)
DSC_9283.JPG
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Fina båda två. Personligen gillar jag Certinan bäst. Men det finns också mycket begagnat att välja mellan på köp och sälj i prisklassen 5 - 10 k.
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Hej igen!

Tackar för alla svar.
Jag tyckte både modeller som skrev uppe men just denna modellen från Certina var snyggt med bättre finish boet/utsikten osv och som andra skrev angående 43mm jag håller med det är därför tog jag Seikon som andra variant om Certinan skulle inte passa bra, ska ut imorgon testa på Certinan och kanske slänga upp några bilder också så ni får se hur den sitter
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Spontant - jag skulle ta Seikon därför att den är mer mångsidig som första klocka och spara mellanskillnaden till en bättre klocka i framtiden. Sen är jag heller inget jättefan av Certinan. För stor för sin design, känns lite dussinklocka över den (generisk submarinerderivat) och sen har jag alltid haft något otalt med pil på timvisaren (pil ska vara på minutvisaren som är den viktiga visaren för dykare).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej alla Klocksnackare!
Jag är ny här och försökte söka mig efter svar men kände att det är lättare att ställa en rak fråga och veta eran åsikt som är proffs genom klock’världen

Jag var ute efter en bra och min riktigt första klocka som jag kan ha 24/7 samt bada med!
Men budgeten låter inte gå över 10k så tänkte under 10k och har hittat två som tyckte.

1) Certina ds action diver sea turtle conservancy special edition 43mm / Safirglas / 300m / Priset är 7100-7890kr
2) Seiko presage srpb71j1 41mm / Safirglas /
100m / 3695kr

Certinan var mycket schysst toppenfin tavlan med sekundvisaren och kanske lite bättre finish liksom eller vet inte.
Seikon mest tyckte var simple design liksom och med bra funktion typ helt ok:D men fint.
Och nu vet inte riktigt vilken ska köra på så hjälp mig please:arghh: förlåt för mycket text:bag:

5D4A4AF0-82BF-4829-A306-12F76368BFD3.jpeg


7F1E3866-789A-4C56-98B9-B1CD9EBA433B.jpeg


C07C42CA-F80F-45D6-B619-2C3D5E344857.jpeg


7FAAA4EB-6F12-4291-9853-EC5015A3307B.jpeg
Hade valt Certinan. Har haft ett flertal Seikos mellan 2500kr<7500kr och i princip blivit missnöjd varje gång. Dålig kvalitet på länkar och kass tidshållning varje gång.
 

MAz_666

Rolex
Skulle jag välja mellan dessa två du presenterar, så skulle JAG välja Certinan. Tycker Seikon blir lite för mycket dressad i min smak, utan gillar "dykarkänslan" jag få av Certinan.
Skulle jag däremot själv välja en liknande, skulle jag välja Nite och deras Alpha 208 T100. Samma "dykarkänsla" som i Certinan, men ett lite mer ovanligt (men coolt) micro-brand som bl.a. varit leverantör åt brittiska S.A.S. Rostfritt stål; skruvad krona; 300m; Schweiziskt urverk; 10-årsbatteri; 42mm; och främst TRITIUM T100. Say no more!
https://www.nitewatches.com/store/gb/alpha/alpha-208s-t100/

Nite dag.JPG
 
Senast ändrad:

Vågarman

Breitling
Hej, jag hade inte köpt certina på 43 mm. Välja mindre klocka. Jag hade tagit seiko.
Med det sagt är jag nöjd med min lite äldre och mindre certina DS nautic ca 39mm, jätte nöjd. Verkligen nöjd i snart 20 år. Ett tag kändes den liten, pojkaktig men jag vill absolut inte ha över 40 mm på min knappt 6,5 inch handled. Den har visst lite problem nu med vatten tätheten enligt trycktes. Men den klarade 40 graden färgtvätt i maskin igår! Misstag såklart, jag blev bedrövad. Tuff klocka nu har den lite mer repor på luggs och säkert lite fler ställen, men inget som syns märkvärt mer än på 'luggs'. Safirglaset höll och inte en skråma. Bezel har mycket bättre klick aktion och allt är rent efter tvätt inkl Nato strap. Efter det ofrivilliga testet älskar jag klockan. Tur i oturen.
IMG_20190330_180055.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190330_180045.jpg
    IMG_20190330_180045.jpg
    194.7 KB · Visningar: 6
Topp