• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS Podium Valjoux, erfarenheter?

Pleximannen

Cartier
Den här klockan har två problem i min värld:

Pris i förhållande till varumärke, som redan har diskuterats ovan.

Designen. För mig är detta en typisk flygplats/köpcentrumdesign. Motsatsen till tidlös. Nåt man tröttnar på så fort man kommer in lite mer i klockträsket och börjar se ljuset. Har mycket svårt att se den här typen av design vara en långsiktig "keeper" i någons klockgarderob. Tror att det är bättre att låta det gå lite tid och smälta intrycken, kika runt på annat och se om den verkligen känns lika rätt om några månader...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det är galenskap att köpa nytt för 12 k, kör begagnat.

Om du sen köper Certina, Omega, Rolex etc. Det är helt upp till dig, du ska ta det vi säger om olika märken med en nypa salt.. Oftast finns det haters som egentligen inte har något på märket att klaga på. Bara hatar helt enkelt! Jag ogillar t.ex. Breitling starkt men det borde inte stoppa någon för att köpa sin "drömklocka". Det är min åsikt.
 

POO

Panerai
Rent ekonomiskt är det (nästan) alltid mer eller mindre dåligt att köpa nytt om man senare tänker sälja.
Nästan alla här går in med den inställningen, att klockan förr eller senare ska säljas, vilket utanför forumets ganska lilla värld inte alls är säkert.
Som sagt är det en svår prisklass även om det ska handlas begagnat, det fattas lite.
Att rekommendera billigaste möjliga datejust-head till en som inte verkligen vet vad hen kommer få är dumt imho. Å
 

DrDre

Patek
Rent ekonomiskt är det (nästan) alltid mer eller mindre dåligt att köpa nytt om man senare tänker sälja.
Nästan alla här går in med den inställningen, att klockan förr eller senare ska säljas, vilket utanför forumets ganska lilla värld inte alls är säkert.
Som sagt är det en svår prisklass även om det ska handlas begagnat, det fattas lite.
Att rekommendera billigaste möjliga datejust-head till en som inte verkligen vet vad hen kommer få är dumt imho. Å

Varför en en Datejust på rem ett dumt val? Jag tycke att det är en alldeles utmärkt klocka. Som med alla klockor man köper beg så måste man kolla upp i detalj vad man köper, men varför anser du det vara dumt att köpa en DJ?
 
Det är galenskap att köpa nytt för 12 k, kör begagnat.

Om du sen köper Certina, Omega, Rolex etc. Det är helt upp till dig, du ska ta det vi säger om olika märken med en nypa salt.. Oftast finns det haters som egentligen inte har något på märket att klaga på. Bara hatar helt enkelt! Jag ogillar t.ex. Breitling starkt men det borde inte stoppa någon för att köpa sin "drömklocka". Det är min åsikt.


Håller med! Du ogillar breitling jag älskar dom! Däremot tycker jag rolex är ganska tråkigt alla har typ dom samma 3 modellerna bara i olika färger
 

POO

Panerai
Varför en en Datejust på rem ett dumt val? Jag tycke att det är en alldeles utmärkt klocka. Som med alla klockor man köper beg så måste man kolla upp i detalj vad man köper, men varför anser du det vara dumt att köpa en DJ?


Datejusten är inget dåligt val men ts verkar vara på jakt efter sin första klocka och att då lägga hela sin budget, i detta fall 12k vilket oftast är väldigt mycket pengar för en klocka för en förstagångsköpare, och få en halvmöglig gammal klocka utan länk eller annat som förmodligen inte är vattentät och kanske i behov av en service för halva klockans pris inom en snar framtid, det hade gjort mig besviken iaf.
Poängen är/var att ska man köpa billigaste möjliga Rolex ska man vara väl införstådd med vad man får.
 

DrDre

Patek
Datejusten är inget dåligt val men ts verkar vara på jakt efter sin första klocka och att då lägga hela sin budget, i detta fall 12k vilket oftast är väldigt mycket pengar för en klocka för en förstagångsköpare, och få en halvmöglig gammal klocka utan länk eller annat som förmodligen inte är vattentät och kanske i behov av en service för halva klockans pris inom en snar framtid, det hade gjort mig besviken iaf.
Poängen är/var att ska man köpa billigaste möjliga Rolex ska man vara väl införstådd med vad man får.

Jo jag håller ju med dig att man måste kolla upp vad det är man köper, främst när det gäller servicebehov. Det var därför jag föreslog att han skulle lägga upp en länk när han hittat något. Men däremot tycker jag inte alls att DJ skulle vara ett så dåligt val.

Alla klockor som är äldre än 5 år kan ju vara i behov av service, och tex en Speedmaster är ju inte heller vattentät och kan ändå vara ett bra köp. Länk eller inte och hur man vill fördela sin budget (på länk eller bara klockan) är väl en smaksak, och det kan väl mycket väl vara så att man tycker att det är roligare att lägga alla pengarna på klockan och därmed få tex en Speedmaste Prof eller en DJ på rem, än att satsa på en mindre attraktiv klocka med länk. Men men, det är väl olika tycke och smak.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är galenskap att köpa nytt för 12 k, kör begagnat.

Om du sen köper Certina, Omega, Rolex etc. Det är helt upp till dig, du ska ta det vi säger om olika märken med en nypa salt.. Oftast finns det haters som egentligen inte har något på märket att klaga på. Bara hatar helt enkelt! Jag ogillar t.ex. Breitling starkt men det borde inte stoppa någon för att köpa sin "drömklocka". Det är min åsikt.

Menar du att man alltid skall köpa begagnat?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är inte Oris, Longines, Glycine roligare?
De känns helrätt nu men så fort du är inne i träsket så anar jag att certinan blir väldigt tråkig. Och då förlorar du bara massa pengar när du ska sälja.

Definitivt inte Glycine för de pengarna, kvallen på en 10-12 tkr Glycine är bedrövlig..
 

exxpert

Omega
2-Faktor
Jag anser också att begagnat är vägen att gå i denna prisklassen då du kommer att få "mer" klocka för pengarna. Sanningen är som du snart kommer att märka att det vi vanliga människor anser vara nyskick på en klocka inte är det för en klocknörd (no offence guys;) För många av människorna på det här forumet är tunna hairlines och i princip osynliga swirls rena slitaget och därför kan du hitta en fin begagnad klocka i princip nyskick för en bra slant.

Jag är av den bestämda uppfattningen att en klocka ska bäras och har man bara en så tycker jag inte man ska satsa på en klocka man inte kan bära med rädsla för att repa den.. men det är ju bara min uppfattning..

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4 Beta
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
12 lakan får man förfan en inte helt demolerad Rolle för med lite flax. Certina är jättebra instegsklocka om de kostar högst 4 lakan.
 

Frosse

Cartier
För att vara ett klockforum är det förvånansvärt lite fokus på just urverken som sitter i klockorna. Certina håller säkerligen inte lika hög kvalitet overall som Omega, TAG, Rolex etc. och saknar ju definitivt statusen men Certina har trots detta tryckt in ett ETA 7750 i den. Enligt mina efterforskningar är detta urverk det vanligaste automaturverket och ett väl beprövad sådant. Vilket då verkar försvara priset något. Håller ni med?
 

HolyCrap

Omega
12 lakan får man förfan en inte helt demolerad Rolle för med lite flax. Certina är jättebra instegsklocka om de kostar högst 4 lakan.

Jag är också ett fan av att köpa nya prylar. Man vill ha något som man vet inte har använts, eller ens ägts, av någon annan person tidigare. Beroende på situation skulle jag säga att det till och med kan vara ett absolut krav.

Och för 12k finns det väl ett begränsat utbud på nya klockor. Du får garanterat inte en Rolex för 12k, och Rolex är väl heller inte bland de roligare klockorna. Vill man ha nytt så är Certina ett bra val. Och att en Certina för mer än 4k inte är bra? Visa mig fina alternativ till Certina mellan säg 5k och 15k i nypris. Finns några Longines tror jag och kanske några RW?

För att vara ett klockforum är det förvånansvärt lite fokus på just urverken som sitter i klockorna. Certina håller säkerligen inte lika hög kvalitet overall som Omega, TAG, Rolex etc. och saknar ju definitivt statusen men Certina har trots detta tryckt in ett ETA 7750 i den. Enligt mina efterforskningar är detta urverk det vanligaste automaturverket och ett väl beprövad sådant. Vilket då verkar försvara priset något. Håller ni med?

7750 är väl det som Speedmaster Date modellerna är byggda på. Visserligen är dessa modifierade till COSC standard, men det är likväl samma grund. Sen har jag hört att det finns Breitlings med verk, omodifierade i vissa fall (rätta mig om jag har fel) som man kan hitta i Certina/Tissot prisklassen. Så ett "roligt" märke garanterar väl inte "roligare" insida.

/P
 

pederr

Cartier
Givet din kravspecifikation: 1) ny, 2) auto chronograf och 3) glasbaksida tycker jag Certinan är ett bra val i den prisnivån. Valjoux 7750 är ju pålitligt och kan servas "var som helst" till rimlig peng då det blir dags. Att Certina är bra klockor verkar folk överens om och att hitta en ny klocka med det verket, utan att kika på mer på mer "udda (med udda menas här homagetillverkare som i a f jag tycker är ett sämre alternativ)" märken tror jag inte är så lätt. Frågan är sedan hur ballt/statusladdat/exklusivt märket är? Frågar du en Ur & Penn/Dieselförsamling får du ett svar och här blir svaret ett annat.
Du skall även kunna få tag i den för mindre än 12kkr. Tills sist vill jag slå ett slag för Certina DS-1 auto chrono som jag tycker har en mer "städad" tavla, men jag vet inte vad den har för boettlock. Lycka till!
 

Frosse

Cartier
[...] Tills sist vill jag slå ett slag för Certina DS-1 auto chrono som jag tycker har en mer "städad" tavla, men jag vet inte vad den har för boettlock. Lycka till!

Den var riktigt snygg, kanske kör på den i stället, påminner om en Carrera. Fast med Tackymetern på insidan.

1107588d1370265557-tag-heuer-omega-carrera_tachymetre.jpg
C006.414.11.051.00_0.png
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker Certina gör väldigt fina klockor, och att köpa nytt ger väl en viss känsla också tycker jag. Gillar du den tycker jag du ska slå till. Andrahandsvärdet behöver man ju inte alltid väga in. Kanske blir din första "riktiga" klocka, och du kanske behåller den för alltid bara för att?
 
Topp