Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kände det också, kul att du hittade den!Fin! Kul att den är chronometer märkt. Hittade den här från kaplans klockkvalitet från 2015:
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/2846/vara/1119306.
Vad det säger om värdet på din kan jag inte svara på men lite plexiputs och en service är den absolut värd.
En mycket ovanlig modell så bra mycket mer värd än en vanlig T+C modell.
Nej då, den är så äkta den kan bli.Då ovanlig att jag borde oroa mig över äkthet?
Jag förstår, trodde den var yngre än så, mycket dålig koll på Certinor. Då får det bli ett Certinaspänne på någon trevlig läder eller såKronometrar fick ett eget kortare serienummer men då de motsvarande vanliga modeller är från mitten av 60-talet är din det också. Originalarmband blir svårt tyvärr så sikta på att få tag i ett standard spänne med Certina loggan på och så köper du ett armband i din smak.
Plexi kan man absolut putsa själv! Kör lite sandpapper först, sen Autosol eller Polywatch.Jag förstår, trodde den var yngre än så, mycket dålig koll på Certinor. Då får det bli ett Certinaspänne på någon trevlig läder eller så
Öppnade klockan och såg att case och tavla var relativt fina (bilden ljuger lite) och tänkte bara rengöra och låta vara. Vågar man på att putsa plexi själv?
Sandpappret slipar bort plasten så efter några år finns inget glas kvar så det skall man undvika på dessa modeller med specialglas utan bara använda Polywatch och efter en liten stunds polerande blir glaset nära på perfekt med bara Polyeatch. Jag polerar hundratals glas och en del glas blir mycket hårda med åren så man får ägna några minuter med att polera in mjukheten i dem igen och det ser inte ut att fungera men så plötsligt händer det (som i Triss reklamen) och de blir som nya igen.Plexi kan man absolut putsa själv! Kör lite sandpapper först, sen Autosol eller Polywatch.
Nej, utan köp Polywatch.Jag har Cape Gods poleringsduk, duger det tro?
Nej, utan köp Polywatch.
Rodico är bra till sådant, om du inte vet vad det är så Googla det, inget gemene man har i hushållet direkt.Kör en liten update här då, tog av glaset och körde med polywatch. Blev verkligen skitbra efter några minuters gnuggande! Körde även (yttercase?) eller vad det heter på denna typ av klockor med tandborste, blev väldigt trevligt efter att smuts har legat i säkerligen 10 år.
Tyvärr råkar jag sätta tummen vid sidan av tavlan när jag skulle sätta ihop den igen, ville inte börja rengöra och undrar hur nu skulle gå tillväga för att ta bort de? Rookie misstag.
En service av verket och ett fint ostoppat läderband räcker gott. Ser ut att vara i bra skick, undvik polering tycker jag.långbumpar denna! Då jag faktiskt börjar bli sugen av att ha denna på handleden framöver undrar jag vad ni tycker ska göras. Glaset är fortfarande fint efter senaste vändan men den lär behöva en service då den inte tickar rätt alls. Har även en liten skada på tavlan som jag missat, vet inte om jag ska göra något åt det eller inte. Är det något annat speciellt jag ska tänka på? Tänker polering och liknande. Tips om var den ska lämnas in och vad ni hade gjort är väldigt välkommet.
Edit: Sähär ligger den för närvarande
Tavlan har en liten nyansskillnad som syns lätt uppe i höger hörn, är det något jag borde göra något åt eller ordet bäst att låta den vara?En service av verket och ett fint ostoppat läderband räcker gott. Ser ut att vara i bra skick, undvik polering tycker jag.
Är nog svårt att fixa utan att riskera trycket. Gamla ting har ibland spår av ålder, tycker du skall låta den vara .Tavlan har en liten nyansskillnad som syns lätt uppe i vänster hörn, är det något jag borde göra något åt eller ordet bäst att låta den vara?
Finns några bra urmakare i Norrland som har koll på vintage ur. Urservice i Norr i Skellefteå är "min" uris som jag låtit serva flera av mina vintageklockor. Olofsfors ur är en annan i Umeåtrakten som brukar rekommenderas. Skulle gissa på 3-4000 för en sevice hos nån av dom.Bumpar igen, dags för en service. Någon här på forumet som servar alternativt kan rekommendera någon? Inte jätteviktigt det är auktoriserade för mig, men kan om det krävs. Kommer få postas iväg då jag bor i Norrland. Hade någon tumme-pekfinger prisbild på service hade och varit trevlig.
Ang band såg jag att certina säljer nya på hemsidan, men kommer nog söka här på forumet först då jag av någon anledning fått för mig att jag vill ha ett använt band framför ett nytt på denna