• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina från gammal låda

Marquise

Omega
Goddag!

Hittade en Certina i en av pappas gamla lådor. Tänkte kolla här om det finns någon som vet vad det kan vara för något, vet inte ens om den är äkta vara.

All info skulle varit roligt!


613B1218-1763-44BE-A1A1-FCAF7AB601EB.jpeg
 

Marquise

Omega

Marquise

Omega
Bumper denna, blivit lite sugen på att få styr på denna. Vill specifikt ha ett orginalband med spänne då jag för nuvarande bara har huvudet. Vet dock inte riktigt vart jag ska börja leta då jag inte vet vilken årgång eller liknande detta är. Försökte förstå dessa Certinachartsen som finns men hängde inte riktigt med :angel: står endast 100268 på baksidan, verkar vara boettnummer. Någon som har koll?
 

Martin Lovasz

Audemars
Kronometrar fick ett eget kortare serienummer men då de motsvarande vanliga modeller är från mitten av 60-talet är din det också. Originalarmband blir svårt tyvärr så sikta på att få tag i ett standard spänne med Certina loggan på och så köper du ett armband i din smak.
 

Marquise

Omega
Kronometrar fick ett eget kortare serienummer men då de motsvarande vanliga modeller är från mitten av 60-talet är din det också. Originalarmband blir svårt tyvärr så sikta på att få tag i ett standard spänne med Certina loggan på och så köper du ett armband i din smak.
Jag förstår, trodde den var yngre än så, mycket dålig koll på Certinor. Då får det bli ett Certinaspänne på någon trevlig läder eller så :)
Öppnade klockan och såg att case och tavla var relativt fina (bilden ljuger lite) och tänkte bara rengöra och låta vara. Vågar man på att putsa plexi själv?
 

Psykel

Patek
Jag förstår, trodde den var yngre än så, mycket dålig koll på Certinor. Då får det bli ett Certinaspänne på någon trevlig läder eller så :)
Öppnade klockan och såg att case och tavla var relativt fina (bilden ljuger lite) och tänkte bara rengöra och låta vara. Vågar man på att putsa plexi själv?
Plexi kan man absolut putsa själv! Kör lite sandpapper först, sen Autosol eller Polywatch.
 

Martin Lovasz

Audemars
Plexi kan man absolut putsa själv! Kör lite sandpapper först, sen Autosol eller Polywatch.
Sandpappret slipar bort plasten så efter några år finns inget glas kvar så det skall man undvika på dessa modeller med specialglas utan bara använda Polywatch och efter en liten stunds polerande blir glaset nära på perfekt med bara Polyeatch. Jag polerar hundratals glas och en del glas blir mycket hårda med åren så man får ägna några minuter med att polera in mjukheten i dem igen och det ser inte ut att fungera men så plötsligt händer det (som i Triss reklamen) och de blir som nya igen.
 

Marquise

Omega
Kör en liten update här då, tog av glaset och körde med polywatch. Blev verkligen skitbra efter några minuters gnuggande! Körde även (yttercase?) eller vad det heter på denna typ av klockor med tandborste, blev väldigt trevligt efter att smuts har legat i säkerligen 10 år.

Tyvärr råkar jag sätta tummen vid sidan av tavlan när jag skulle sätta ihop den igen, ville inte börja rengöra och undrar hur nu skulle gå tillväga för att ta bort de? Rookie misstag.
 

Exxet

Rolex
Kör en liten update här då, tog av glaset och körde med polywatch. Blev verkligen skitbra efter några minuters gnuggande! Körde även (yttercase?) eller vad det heter på denna typ av klockor med tandborste, blev väldigt trevligt efter att smuts har legat i säkerligen 10 år.

Tyvärr råkar jag sätta tummen vid sidan av tavlan när jag skulle sätta ihop den igen, ville inte börja rengöra och undrar hur nu skulle gå tillväga för att ta bort de? Rookie misstag.
Rodico är bra till sådant, om du inte vet vad det är så Googla det, inget gemene man har i hushållet direkt.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Bara för din kännedom, på Kaplans "Lilla klockor" auktion som går strax så vill jag minnas att det fanns rätt många Certinaspännen och ev band.

Edit; finns 5 st i stål
 

Marquise

Omega
långbumpar denna! Då jag faktiskt börjar bli sugen av att ha denna på handleden framöver undrar jag vad ni tycker ska göras. Glaset är fortfarande fint efter senaste vändan men den lär behöva en service då den inte tickar rätt alls. Har även en liten skada på tavlan som jag missat, vet inte om jag ska göra något åt det eller inte. Är det något annat speciellt jag ska tänka på? Tänker polering och liknande. Tips om var den ska lämnas in och vad ni hade gjort är väldigt välkommet.

Edit: Sähär ligger den för närvarande
Skärmavbild 2021-06-01 kl. 21.24.09.png
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
långbumpar denna! Då jag faktiskt börjar bli sugen av att ha denna på handleden framöver undrar jag vad ni tycker ska göras. Glaset är fortfarande fint efter senaste vändan men den lär behöva en service då den inte tickar rätt alls. Har även en liten skada på tavlan som jag missat, vet inte om jag ska göra något åt det eller inte. Är det något annat speciellt jag ska tänka på? Tänker polering och liknande. Tips om var den ska lämnas in och vad ni hade gjort är väldigt välkommet.

Edit: Sähär ligger den för närvarande
Skärmavbild 2021-06-01 kl. 21.24.09.png
En service av verket och ett fint ostoppat läderband räcker gott. Ser ut att vara i bra skick, undvik polering tycker jag.
 

Marquise

Omega
Bumpar igen, dags för en service. Någon här på forumet som servar alternativt kan rekommendera någon? Inte jätteviktigt det är auktoriserade för mig, men kan om det krävs. Kommer få postas iväg då jag bor i Norrland. Hade någon tumme-pekfinger prisbild på service hade och varit trevlig.

Ang band såg jag att certina säljer nya på hemsidan, men kommer nog söka här på forumet först då jag av någon anledning fått för mig att jag vill ha ett använt band framför ett nytt på denna ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bumpar igen, dags för en service. Någon här på forumet som servar alternativt kan rekommendera någon? Inte jätteviktigt det är auktoriserade för mig, men kan om det krävs. Kommer få postas iväg då jag bor i Norrland. Hade någon tumme-pekfinger prisbild på service hade och varit trevlig.

Ang band såg jag att certina säljer nya på hemsidan, men kommer nog söka här på forumet först då jag av någon anledning fått för mig att jag vill ha ett använt band framför ett nytt på denna ;)
Finns några bra urmakare i Norrland som har koll på vintage ur. Urservice i Norr i Skellefteå är "min" uris som jag låtit serva flera av mina vintageklockor. Olofsfors ur är en annan i Umeåtrakten som brukar rekommenderas. Skulle gissa på 3-4000 för en sevice hos nån av dom.

Angående band så kan du kolla med @grodslukarenx här på forumet som säljer bra ostoppade vintageband för en billig peng.
 

ConElPueblo

Panerai
Jeg ville personligt ikke vælge et Certina-band, da det næppe er af højere kvalitet end de fleste anstændige armband på markedet. Det er jo alligevel heller ikke samme model, som sad på oprindeligt.

Jeg har selv et T+T, som jeg går meget med. Der har jeg et gråt Fluco band som dette:


s-l1600.jpg
 
Topp