• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina tickar snett?

Ska bli kul att höra om/hur de löser detta. Om de byter urverk till ett som träffar bättre, om de byter klocka helt, eller om det går att lösa på något annat sätt.

China kanske vet om/hur det går att lösa så att ett kvartsverk träffar markeringarna bättre?
Förutom att böja sekundvisaren då såklart. Har svårt att se hur man ska kunna fixa ett urverk som tickar före markeringarna halva varvet och efter markeringarna andra halvan.

Den tickar lika fel hela tiden så det borde vara enkelt löst. Bara lyfta ur sekundvisaren och sätta den rätt. Eller?

Du svamlar som vanligt, jag har kollat ett antal inklusive min egen och de är alltid spot on. Din kunskap om Rolex även om du älskar att uttala dig är ganska grund..
Jag har kollat på två, varav en inte träffade helt. Förstår inte riktigt vad det har med mina rolexkunskaper att göra.

China kanske vet om/hur det går att lösa så att ett kvartsverk träffar markeringarna bättre?
Förutom att böja sekundvisaren då såklart. Har svårt att se hur man ska kunna fixa ett urverk som tickar före markeringarna halva varvet och efter markeringarna andra halvan.

Oavsett om det beror på sekundvisaren eller mekaniken så räcker det med minimala avvikelser för att det här fenomenet skall uppstå. Frågan är väl närmast om det lönar sig att försöka åtgärda problemet, jämfört med att byta urverk. Oftast så ligger detta inom tillverkningstoleranserna och brukar inte betraktas som något fel, då det inte påverkar tidshållningen. Att det sedan kan vara irriterande är en annan femma.

Sedan går det nog att hitta lösningar, t.ex. Casio verkar ha kommit runt det här problemet även på sina billigare urverk. Förmodligen är lösningen ökad precision både när det gäller komponenter och montering, och där har tillverkarna valt att lägga olika mycket krut.

Det tog ju jävligt lång tid att hitta ett exempel Spencer66

Edit: En till som inte träffar HELA VARVET. Kolla 30-59 sekunders-markeringarna.

Och den kan inte vara fotad medans sekundvisaren rörde sig, plocka fram en film så tror jag dig.

Edit

Såg den.andra och den känns knappt äkta.
Det är youtubefilmer...
Jag menar inte på något sätt att basha just Rolex, jag säger bara att "problemet finns" i alla prisklasser. Sen beror det ju på hur petig man är. Och som sagt, vissa urverk är mer konsekventa än andra.

Ä fan, min träffar typ huller om buller. Får väl ta bort sekundvisaren. Men stör mig inte jättemycket....ännu.

Hej,

Har precis fått hem en Gant L.A.S och inser att den tickar snett mot index.
Är det vanligt? Vad gör man gilla läget eller garanti? :)

Uppskattar svar från er som kan!

Med en Gant klocka kan man inte förvänta sig sådan noggrannhet. Ligger visare i synk mot index är det bara tur

För en Quartz runt 2k skulle jag titta på vintage Seiko. Type II, 3003, 4004, King Quartz, Grand Quartz mfl.

EAF73C54-354F-485F-A510-AD1DBBC50062.jpeg

Hade en Skyracer för ett tag sedan där 20-30 sekunder inte träffade rätt... irriterande men bara leva med.
Som sagt, finns senila Quartzare i alla prisklasser

Tänkte köpa något i den prisklass som Gant klockan, runt 2k.

Antar att det Ronda är bättre är miyota iallafall?
ETA är nog generellt bättre än Ronda. Både Seiko och Citizen har urverk i olika kvalité och pris. Casio gör enligt min erfarenhet urverk som håller tiden väldigt bra, om dom "prickar" alla index har jag dock ingen koll på. Kolla någon Citizen eco-drive eller Casio för dom pengarna. Det lär vara svårt att få bättre kvalité för 2k än vad Japan kan leverera.

Från Krons FAQ:

Varför går inte sekundvisaren på sekundmarkeringarna på quartzverken?
Svaret är att det måste finnas ett mellanrum, glapp, för kugghjulen för att de inte ska slitas. Man kan hitta klockor som går på markeringarna men det är mycket ovanligt. Rolex OysterQuartz gör det tack vare en extra hake som kontrollerar sekundgången.”

Bytte ett urverk på en Aqua terra där och mycket riktigt så träffar inte sekundvisaren rätt på alla positioner.

Tillbaka
Topp