• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cesura

Genomfört en trevlig och smidig klockaffär på distans med @Cesura . Bra och tydlig kommunikation, klockan var enl beskrivning och välpaketerad. Tummen upp!

Har köpt en Omega Constellation av Cesura. Väldigt trevlig person, snabb kommunikation och sammantaget en väldigt smidig affär.

Köpte klocka här på forumet för en (för mig) större summa. Svarade snabbt på alla mina frågor och var genomtrevlig och bra genom hela affären. Ur skickades direkt vid betalning och kom fram precis som beskriven. Mycket nöjd och kan gladligen rekommendera andra att göra affärer med @Cesura . 100% GG. 👍

Distanshandlat av Cesura. Bra kommunikation och beskrivning av föremålet. Snabb leverans. 100% gg!

Jag kontaktade @Cesura angående en Rolex han hade till försäljning och uttryckte mitt intresse för klockan. @Cesura har hävdat att mitt intresse för klockan var en bindande accept och att jag därmed drog mig ur affären.

Jag vill klargöra att efter att jag visade mitt intresse genom att säga att jag gärna ville ha klockan, ställde jag frågor om hur vi skulle gå vidare och nämnde att jag behövde kolla när det kunde passa att komma ner. Vi hade alltså inte kommit överens om några konkreta villkor som betalning, tid eller plats.

Enligt svensk avtalsrätt krävs en tydlig och ovillkorad accept för att ett bindande köpeavtal ska uppstå (Avtalslagen 1 kap. 1 §). Mitt uttryckta intresse var en förhandlingsinvit och inte en slutgiltig accept. Jag valde därför att dra mig ur innan något avtal hade slutits.

Under tiden tackade säljaren nej till andra intressenter med förutsättningen att ett avtal fanns mellan båda parter, trots att Cesura aldrig fått någon sådan bekräftelse från mig. Jag anser att det var förhastat och bristande ansvar från säljarens sida att agera som om affären redan var klar.

Jag vill också påpeka att Cesura valt att publicera ett inlägg om detta i min referenstråd. Jag anser att detta är en onödig och oprofessionell åtgärd som inte speglar verkligheten i vår kommunikation.

Tydlig och öppen kommunikation är avgörande för att undvika missförstånd, och båda parter har ett ansvar att säkerställa att ett avtal verkligen existerar innan man tackar nej till andra erbjudanden.

Jag väljer att posta detta i Cesuras referenstråd för att uppmärksamma andra på detta och för att förhindra att fler hamnar i liknande situationer där kommunikationen tolkas felaktigt och leder till orättvisa anklagelser.

Senast ändrad:
Jag kontaktade @Cesura angående en Rolex han hade till försäljning och uttryckte mitt intresse för klockan. @Cesura har hävdat att mitt intresse för klockan var en bindande accept och att jag därmed drog mig ur affären.

Jag vill klargöra att efter att jag visade mitt intresse genom att säga att jag gärna ville ha klockan, ställde jag frågor om hur vi skulle gå vidare och nämnde att jag behövde kolla när det kunde passa att komma ner. Vi hade alltså inte kommit överens om några konkreta villkor som betalning, tid eller plats.

Enligt svensk avtalsrätt krävs en tydlig och ovillkorad accept för att ett bindande köpeavtal ska uppstå (Avtalslagen 1 kap. 1 §). Mitt uttryckta intresse var en förhandlingsinvit och inte en slutgiltig accept. Jag valde därför att dra mig ur innan något avtal hade slutits.

Under tiden tackade säljaren nej till andra intressenter med förutsättningen att ett avtal fanns mellan båda parter, trots att Cesura aldrig fått någon sådan bekräftelse från mig. Jag anser att det var förhastat och bristande ansvar från säljarens sida att agera som om affären redan var klar.

Jag vill också påpeka att säljaren valt att publicera ett inlägg om detta i min referenstråd. Jag anser att detta är en onödig och oprofessionell åtgärd som inte speglar verkligheten i vår kommunikation.

Tydlig och öppen kommunikation är avgörande för att undvika missförstånd, och båda parter har ett ansvar att säkerställa att ett avtal verkligen existerar innan man tackar nej till andra erbjudanden.

Jag väljer att posta detta i Cesuras referenstråd för att uppmärksamma andra på detta och för att förhindra att fler hamnar i liknande situationer där kommunikationen tolkas felaktigt och leder till orättvisa anklagelser.
När jag rekommenderar @dprsn att fatta ett beslut för att det finns en risk att klockan ryker, givet intresse från andra, och denne skriver "Jag vill gärna ha den" för att sedan gå vidare att diskutera tid och plats så tolkar jag det såklart som en accept. :)

Har finns mer information för den som är intresserad: https://klocksnack.se/threads/dprsn.142583/#post-5025963

Ska vi dela skärmdump på hela konversationen oss mellan istället och låta folk göra sin egen bedömning, istället för att fortsätta kommenterar fram och tillbaka i respektive trådar? Let’s have it! Endast du som har att förlora på att inte bara pudla och be om ursäkt.

Köpte en fin-fin Sub på distans av @Cesura och allt var toppenbra. Bra, tydlig och snabb kommunikation samt blixtsnabb leverans. Klockan var helt i utlovat skick.

Bara rosor från mitt håll!

Tillbaka
Topp