• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Christie’s photoshoppar sina katalogbilder

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Överlag så är det bara att du kollar kataloger och jämför mot verkligheten. Gamla klockor har nästan alltid skönhetsfläckar och dessa syns i princip aldrig på katalogbilderns. Det har varit halvt accepterat iom ingen bjuder på klockor utan att be om en condition report (som ofta är ganska intetsägande) samt extra bilder. Dessa är dock aldrig bildbehandlade.
En sak är väl att auktionshusen nästan konstant överexponerar bilderna som gör det svårt att se detaljer och nyanser, som Sothebys nu senast där klockan nästan ser ommålad ut fast på bilden du bifogade visar att klockan förmodligen är ok. Men även medvetet plockar bort defekter?
https://klocksnack.se/threads/vinta...uella-auktionstips.3289/page-266#post-2583373

61BB04BD-6820-4810-957E-6A10319F5129.png
B0A1C129-BE5C-49D5-8CC7-8D4686C1722F.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Överlag så är det bara att du kollar kataloger och jämför mot verkligheten. Gamla klockor har nästan alltid skönhetsfläckar och dessa syns i princip aldrig på katalogbilderns. Det har varit halvt accepterat iom ingen bjuder på klockor utan att be om en condition report (som ofta är ganska intetsägande) samt extra bilder. Dessa är dock aldrig bildbehandlade.

Fast jag har inte så lätt att kolla kataloger och jämföra med verkligheten. ;)
...eftersom jag inte har klockan, och sådär. ;)

Skämt åsido, det jag efterfrågade var väl mer om du hade något annat uppenbart exempel på att det skett tidigare, och det kom du ju med i din nästa post. Tack!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som sagt inget nytt. Varit något av en standard i branschen. Oavsett vad folk säger. Bläddra i gamla kataloger så ser du snabbt att det är så här det funkat historiskt sett.
Men detta måste ju vara ett fenomen som bara hör till vissa auktionshus och dyrare pjäser (kostar ju att photoshoppa)? Ditt exempel ovan, tavlan ser ju snarare ut att vara i guld men måste ju vara i rosa/lax i och med photoshoppandet. Kan det vara att pricken/skadan kl 5 är löst damm/skit som enligt huset går att städa bort eller som i Skipperklockan, skönmålar man auktionen?
Men om jag köpt någon av klockorna och vid leverans upptäcker de uppenbara skadorna hade jag velat göra en retur. Men har husen säkrat sig mot detta med att budgivare har skyldighet att själva kontrollera varan innan budgivning? Man kan ju inte hänvisa till befintligt skick och sedan visa upp en dataanimerad bild.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men detta måste ju vara ett fenomen som bara hör till vissa auktionshus och dyrare pjäser (kostar ju att photoshoppa)? Ditt exempel ovan, tavlan ser ju snarare ut att vara i guld men måste ju vara i rosa/lax i och med photoshoppandet. Kan det vara att pricken/skadan kl 5 är löst damm/skit som enligt huset går att städa bort eller som i Skipperklockan, skönmålar man auktionen?
Men om jag köpt någon av klockorna och vid leverans upptäcker de uppenbara skadorna hade jag velat göra en retur. Men har husen säkrat sig mot detta med att budgivare har skyldighet att själva kontrollera varan innan budgivning? Man kan ju inte hänvisa till befintligt skick och sedan visa upp en dataanimerad bild.
Kataloger kan närmast beskrivas som reklamblad. Du förväntas göra egen research. Som någon tidigare nämnde i tråden så är auktionshusen duktiga på att göra disclaimers gällande bilder och beskrivningar. Detta är dock ingen nybörjarsport så man bör veta vad man gör innan man bjuder på dyra objekt på auktion. Det minsta man gör är att be om bilder och info; precis som om du ska köpa något i annat fall. Det ljugs sällan på det sättet så det är en bra början. Jag hade fortfarande föredragit att kolla på sakerna live innan jag beger mig in i en budstrid med mycket pengar på spel.

... "In response to your inquiry, we are pleased to provide you with a general report of the condition of the property described above. All dimensions in catalogue descriptions are approximate. Condition reports may not specify mechanical replacements or imperfections to the movement, case, dial, pendulum, separate base(s) or dome. Watches in water-resistant cases have been opened to examine movements but no warranties are made that the watches are currently water-resistant. Please note that we do not guarantee the authenticity of any individual component parts, such as wheels, hands, crowns, crystals, screws, bracelets and leather bands, since subsequent repairs and restoration work may have resulted in the replacement of original parts. Since we are not professional conservators or restorers, we urge you to consult with a restorer or conservator of your choice who will be better able to provide a detailed, professional report. Prospective buyers should inspect each lot to satisfy themselves as to condition and must understand that any statement made by Sotheby's is merely a subjective, qualified opinion. Prospective buyers should also refer to any Important Notices regarding this sale, which are printed in the Sale Catalogue. In particular, please note it is the purchaser's responsibility to comply with any applicable import and export matters, particularly in relation to lots incorporating materials from endangered species.NOTWITHSTANDING THIS REPORT OR ANY DISCUSSIONS CONCERNING A LOT, ALL LOTS ARE OFFERED AND SOLD AS IS" IN ACCORDANCE WITH THE CONDITIONS OF BUSINESS PRINTED IN THE SALE CATALOGUE."

Detta är bara ett exempel på hur de skyddar sig. Sothebys är inte annorlunda från någon annan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kataloger kan närmast beskrivas som reklamblad. Du förväntas göra egen research. Som någon tidigare nämnde i tråden så är auktionshusen duktiga på att göra disclaimers gällande bilder och beskrivningar. Detta är dock ingen nybörjarsport så man bör veta vad man gör innan man bjuder på dyra objekt på auktion. Det minsta man gör är att be om bilder och info; precis som om du ska köpa något i annat fall. Det ljugs sällan på det sättet så det är en bra början. Jag hade fortfarande föredragit att kolla på sakerna live innan jag beger mig in i en budstrid med mycket pengar på spel.



Detta är bara ett exempel på hur de skyddar sig. Sothebys är inte annorlunda från någon annan.
Ja, det är ju verkligen bra att förstå att så är läget. Måste vara flera nybörjare som åkt på rejäla minor. Jag spelar ju inte i denna divisionen (som väl är!), men du gör ju ibland det och det är förväl att du är insatt. Tror detta är en chock för det flesta av oss och det är bra att detta belyses och att det framkommer hur saker går till på denna nivå. Även här gäller tydligen, ”Ser det för bra ut för att vara sant...”
Många tar det ju som en trygghet och garanti att handla genom de stora auktionshusen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, det är ju verkligen bra att förstå att så är läget. Måste vara flera nybörjare som åkt på rejäla minor. Jag spelar ju inte i denna divisionen (som väl är!), men du gör ju ibland det och det är förväl att du är insatt. Tror detta är en chock för det flesta av oss och bra att detta belyses och att det framkommer hur saker går till.
Jag är också jag grön på denna nivå. Jag har dock tillräcklig erfarenhet för att förstå vad som krävs om jag ska buda på sånt här.
 

fc2

Rolex
Helt galet och bedrägeri om detta stämmer. Tar i ett slag bort mycket av den klavitetsstämpel många av dessa auktionshus inget sig med.

Ska erkänna att detta är ny info för trots många år som klocknörd. Dock har jag sällan köpt klockor på auktion.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Varför lyfter inte de stora husen äktheten i tavlan. Att visa skavankerna snarare än att dölja dem. Detta vore ju en bättre "marknadsknep" om uttrycket tillåter.
 
Senast ändrad:
Topp