• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Chronai - ny svensk "klocktillverkare"

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Chronai
Fick upp ett sponsrat inlägg på mitt Instagram konto. Ny klocktillverkare från Norrköping.
Det finns fyra klockmodeller, jag väljer att lyfta fram två. Först ut är denna exklusiva klocka, jag låter tillverkarens egen text beskriva klockan;

Big Air No 1 är vår första helt handbyggda modell. Den har ett schweiziskt urverk av hög kvalitet, urtavlan och visarna är vintage och från 40-50 talets Kiev. Remmen är handsydd och gjord av naturgarvat svenskt kvalitetsläder. Modellen är en kombination av två världar, en skön vintagestil blandas med nytt kvalitetsverk.
Inspirationen till Chronai Big Air No 1 kommer från de Skandinaviska bergen och skidåkarna som älskar dessa. Människor som från tid till annan flyger ner för bergen.
Den traditionella cirkulära formen, mineralglaset och den tunna boetten speglar designen på gamla Pilotklockor från 40- och 50- talet. I första kollektionen finns bara tio exemplar där varje klocka är unik. Urtavlan, visarna och remmen skiljer sig från exemplar till exemplar.
Baksidan av boetten har ett genomsiktligt mineralglas som gör att du kan se och uppleva urverkets mekaniska arbete som ett bevis på styrka, livslängd och precision. En vacker mekanik, ren yta som passar bra tillsammans med den tunna boetten. Det är just boetten tillsammans med den stora kronan som ger Chronai Big Air No 1 sitt speciella klassiska uttryck. I klockan sitter kvalitetsurverket Swiss ETA 6498-1.

17703-123e4f27619941b09d0313c896c6b573.jpg
17703-746d3e5167334a309954a6c0a1fda90b.jpg

Pris 17995 kr
http://www.designer.se/product/chronai-big-air-no-1

Näst ut är "Deep Sea"
Chronai Deep Sea är vår "beater" som har stil, bekvämlighet och är robust för att användas varje dag. Rem i naturgarvat läder från Sverige.
Mekaniskt urverk som är självuppdragande. Robust och sportig klocka som passar både till vardags och till exempelvis kostym.
- Vattenskyddad till 50 m

17703-5a73bdd69d4f4123b84165a5e62aba59.jpg
17703-7ab27c206b7441e28807b167e8140260.jpg

Pris 3995 kr
http://www.designer.se/product/chronai_deep_sea

Nu visar det sig att grundaren och klockbyggaren finns registrerad här på Klocksnack, så kanske dags att presentera sig @Micael Wahlberg och dina klockor?
http://www.designer.se/
https://www.instagram.com/micaelwahlberg/

Jag önskar dig lycka till
//Rozzy

Senast ändrad:
Fick upp ett sponsrat inlägg på mitt Instagram konto. Ny klocktillverkare från Norrköping.
Det finns fyra klockmodeller, jag väljer att lyfta fram två. Först ut är denna exklusiva klocka, jag låter tillverkarens egen text beskriva klockan;

Big Air No 1 är vår första helt handbyggda modell. Den har ett schweiziskt urverk av hög kvalitet, urtavlan och visarna är vintage och från 40-50 talets Kiev. Remmen är handsydd och gjord av naturgarvat svenskt kvalitetsläder. Modellen är en kombination av två världar, en skön vintagestil blandas med nytt kvalitetsverk.
Inspirationen till Chronai Big Air No 1 kommer från de Skandinaviska bergen och skidåkarna som älskar dessa. Människor som från tid till annan flyger ner för bergen.
Den traditionella cirkulära formen, mineralglaset och den tunna boetten speglar designen på gamla Pilotklockor från 40- och 50- talet. I första kollektionen finns bara tio exemplar där varje klocka är unik. Urtavlan, visarna och remmen skiljer sig från exemplar till exemplar.
Baksidan av boetten har ett genomsiktligt mineralglas som gör att du kan se och uppleva urverkets mekaniska arbete som ett bevis på styrka, livslängd och precision. En vacker mekanik, ren yta som passar bra tillsammans med den tunna boetten. Det är just boetten tillsammans med den stora kronan som ger Chronai Big Air No 1 sitt speciella klassiska uttryck. I klockan sitter kvalitetsurverket Swiss ETA 6498-1.

Pris 17995 kr

Näst ut är "Deep Sea"
Chronai Deep Sea är vår "beater" som har stil, bekvämlighet och är robust för att användas varje dag. Rem i naturgarvat läder från Sverige.
Mekaniskt urverk som är självuppdragande. Robust och sportig klocka som passar både till vardags och till exempelvis kostym.

Pris 3995 kr

Nu visar det sig att grundaren och klockbyggaren finns registrerad här på klocksnack, så kanske dags att presentera sig @Micael Wahlberg och dina klockor?

//Rozzy
På Sub/Tudorklonen: varför står det 200m på tavlan när den är specad till 50m?

Den första var ju ganska kul som koncept, vintagetavla i ny klocka liksom.
Priset känns dock lite märkligt? 10k mindre känns väl mer rimligt.
Tudorkopian utan logga på tavlan var inte så kul.

Den första var ju ganska kul som koncept, vintagetavla i ny klocka liksom.
Priset känns dock lite märkligt? 10k mindre känns väl mer rimligt.
Tudorkopian utan logga på tavlan var inte så kul.
En homage av en homage :D

Och det exklusiva schweiziska urverket kostar 1500 kr ut i konsumentled. Men sedan tillkommer ju finisheringen...
Mineralglas.. kinaboett och krona? 18000kr.

Senast ändrad:
Första klockan gillade jag faktiskt, men priset känns ganska väl tilltaget. Andra klockan är ju bara en ren och ram homage.
Sedan så tycker jag att man hade kunnat skippa historien om skandinaviska bergen. Känns mest komiskt att läsa dessa inspirationstexter.

WTF?!? Snacka om nydanande när man helt kastar om begreppen på vad som är dykare och pilotklockor.

Chronai Big Wave - "Den här klockan är vattentät till 100 m och passar perfekt till exempelvis vågsurfing, segling eller annan vattensport."

Nu har iofs inte tillverkaren själv bett om exponeringen på KS, eller? @Rozzy Så kritiken mot @Micael Wahlberg bör väl sättas i någon form av kontext om det är så att han enbart vänder sig mot DW-marknaden där allmänt svammel om diverse inspiration säkert kan fungera, och där ingen stör sig på om en pilotklocka hux flux blir en dedikerad vattensportsklocka.

Om det är så att medlemmarna på KS är en tänkt kundkrets så föreslår jag en vända till med textförfattande samt uppdaterade egenskaper i klockorna.

17703-0436680ef703475ea5204e8cac4b1981.jpg

Pris 17995 kr

Näst ut är "Deep Sea"

Pris 3995 kr

Nu visar det sig att grundaren och klockbyggaren finns registrerad här på Klocksnack, så kanske dags att presentera sig @Micael Wahlberg och dina klockor?

//Rozzy
Mycket besynnerligt...

WTF?!? Snacka om nydanande när man helt kastar om begreppen på vad som är dykare och pilotklockor.

Chronai Big Wave - "Den här klockan är vattentät till 100 m och passar perfekt till exempelvis vågsurfing, segling eller annan vattensport."

Nu har iofs inte tillverkaren själv bett om exponeringen på KS, eller? @Rozzy Så kritiken mot @Micael Wahlberg bör väl sättas i någon form av kontext om det är så att han enbart vänder sig mot DW-marknaden där allmänt svammel om diverse inspiration säkert kan fungera, och där ingen stör sig på om en pilotklocka hux flux blir en dedikerad vattensportsklocka.

Om det är så att medlemmarna på KS är en tänkt kundkrets så föreslår jag en vända till med textförfattande samt uppdaterade egenskaper i klockorna.

17703-0436680ef703475ea5204e8cac4b1981.jpg
Nej, jag lyfte fram dessa Chronai "klockor" på egen hand mer som en varning till allmänheten. Det hela känns som ett skämt och av någon som har ettt lika stort klockintresse som valfri Kickstarter-klocktillverkare.
@Micael Wahlberg har helt klart inte en aning om klockor och har förmodligen handlat friskt från Alibaba för att sätta ihop sina Chronai. 17-18000 kr för de kinaklockor med gamla ryska urtavlor, billigaste Eta-verken och mineralglas känns snarare som bedrägeri eller åtminstone lurendrejeri.
Chronai Deep Sea är ju en ren Black Bay kopia rakt av. Nästan konstigt att "Tudor" texten tagits bort när resten av texten på tavlan fått vara kvar.
Tachymetre-skalan ser väldigt fel ut tycker jag.
Hela klockan ser ut att vara en kopia?

Nej, jag lyfte fram dessa Chronai "klockor" på egen hand mer som en varning till allmänheten. Det hela känns som ett skämt och av någon som har ettt lika stort klockintresse som valfri Kickstarter-klocktillverkare.
@Micael Wahlberg har helt klart inte en aning om klockor och har förmodligen handlat friskt från Alibaba för att sätta ihop sina Chronai. 17-18000 kr för de kinaklockor med gamla ryska urtavlor, billigaste Eta-verken och mineralglas känns snarare som bedrägeri eller åtminstone lurendrejeri.
Chronai Deep Sea är ju en ren Black Bay kopia rakt av. Nästan konstigt att "Tudor" texten tagits bort när resten av texten på tavlan fått vara kvar.

Hela klockan ser ut att vara en kopia?

Håller helt med om att det luktar skojeri på hög nivå.

Jag är inte så säker detta är på riktigt. Det är verkligen väldigt konstigt. Har sällan sett mer dravel i en beskrivning av några klockor.

Modellen Big wave påstås t.ex. vara "helt handbyggd i Sverige". Är inte det en lögn rätt upp och ned så är det sensationellt. Urtavla och visare är "unika" och inte den andre lik heller på den modellen? Är de också begagnade eller görs de en och en och ändras något för varje? Osannolikt.

Språket är jättekonstigt och ger ingen rim och reson i innebörden. Som översatt från nåt annat språk av ett program.

Alla RIKTiGA skid åkare som flyger ner för bergen älskar Rysk text på klockan, det är sedan gammalt. Jag tycker den var riktigt ball, skulle lätt betala det dubbla eftersom den har mineralglas på både fram och baksidan. Deep Sea Beater Kostym var fan det snyggaste jag sett sedan Tudor Black Bay, dessutom med en cleanare tavla (undrar om den kommer släppas med datum?) Vart finns dom att köpa?

Självklart så ska det in en Parerai-klon i sortimentet. Får man gissa att inspirationen kommer vara tagen från Stockholms skärgård :D
Jag tror inspirationen kommer att vara en blond skönhet på en midsommaräng med krans i håret. Stockholms skärgård känns helt uteslutet, där skulle det ju finnas en åtminstone logisk koppling.

Tillbaka
Topp