• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Chrono24 - stora tråden för referenser av handlare

Riktigt tråkigt att höra men välbehövligt. Dem ser ju bra ut i form av mängden recensioner samt overall betyg.

Kikar på en del seikos från Japan då jag tröttnat på att betala våra svenska AD:s priser och sen få sälja till megaförlust när den dagen kommer men känns som även seikos (typ seiko 5: orna) har mycket fakes o liknande. Någon i tråden som vet bra gubbar i Japan som levererar bra priser men även äkta vara?
Fake Seikon från Japan ”finns inte”. På Chrono24 kan du t ex välja från vilket land du vill tjacka klockan. Välj Japan. Välj de med massor med ur till försäljning, om det lugnar dig. Men räkna in skatt och frakt på priset.

Hur är det att handla från Ippo Japan Watch på Chrono24? I priset står det inklusive frakt och tull, brukar det stämma?
Kollade på Tullverkets sida och summan stämde överens med Chrono24. De verkar köra med nån sorts köparskydd, internationell garanti osv osv, vilket känns betryggande.
Dock vill jag gärna dubbelkolla med er på KS som har erfarenhet av att köpa klockor därifrån.

Hej,
Ny här på KS så försöker bidra med vettiga saker för att kunna få vara med på riktigt.:banghead:
Har köpt EN klocka via Chrono24.
Enligt föreslagen mall i tråden.
Handlare: JIHOUSHA Co., Ltd
Hemsida: https://www.chrono24.se/dealer/jihousha24/index.htm
Land: Japan
Köp av klocka: Seiko Prospex SBDL085/SSC813P1 SPEEDTIMER
Leveranstid: Klockan beställdes 2024-04-28 och jag fick leverans 2024-05-02 vilket är väldans snabbt.
Kommentar: Ypperlig kommunikation med snabba svar. Klockan var ny så det var ju inga konstigheter. Normal Seiko kvalitet... ;). Det tillkommer ju en del moms och tull men det vet ni ju.

Hallå alla Chrono24 köpare (och handlare)

Ser att Chrono24 Certified har nämnts en del. Någon som köpare som har erfarenhet av att använda den?
Det borde väl tämligen vara ett ordentligt extra skydd även om man dubbel och trippegooglat säljaren?

Klockan jag tittar på är en limiterad tillverkning så jag vill gärna ha extra hängslen och livrem.

Edit: skrev säljare istället för köpare…

Senast ändrad:
Hallå alla Chrono24 köpare (och handlare)

Ser att Chrono24 Certified har nämnts en del. Någon som säljare som har erfarenhet av att använda den?
Det borde väl tämligen vara ett ordentligt extra skydd även om man dubbel och trippegooglat säljaren?

Klockan jag tittar på är en limiterad tillverkning så jag vill gärna ha extra hängslen och livrem
Som säljare för man betala en viss procent till chrono24 som tack för hjälpen. Funkar bra så länge man håller igång snacket i den interna chatten. Går man över till mail försvinner kontrollen. Pengarna betalas inte direkt till säljaren. Chrono24 tar emot pengarna och håller på dem tills köparen har hämtat ut paketet och sett att det inte är en sten. Funkar bra för båda parter, men den som har mest att förlora på att luras är en välrenommerad handlare. Om jag vore du, skulle jag snabbt se till att få den kontrollerad efter att du hämtat ut den. Speciellt om du köper från en privatperson.

Som säljare för man betala en viss procent till chrono24 som tack för hjälpen. Funkar bra så länge man håller igång snacket i den interna chatten. Går man över till mail försvinner kontrollen. Pengarna betalas inte direkt till säljaren. Chrono24 tar emot pengarna och håller på dem tills köparen har hämtat ut paketet och sett att det inte är en sten. Funkar bra för båda parter, men den som har mest att förlora på att luras är en välrenommerad handlare. Om jag vore du, skulle jag snabbt se till att få den kontrollerad efter att du hämtat ut den. Speciellt om du köper från en privatperson.
Tack…
(Inser att jag skrivit säljare istället för köpare)

Om jag tolkar dig rätt så är det som handlarplattformar generellt.
Om jag håller kvar på plattformen så man får stöd om jag köper certified.

Få den kontrollerade som köpare när jag fått den trots att jag köpt ”Certified”?
tolkar jag dig fel månne? Jag kan bara se att ch24 förlorar på detta isåfall.

Kollar från en mindre/mellanstor handlare men med goda betyg, har gjort DD på bolaget mem klockan är inte helt vanlig men inget exotiskt, så ”certifoed” känns som en bra försäkring på äkthet och inte få en franken.

Tack…
(Inser att jag skrivit säljare istället för köpare)

Om jag tolkar dig rätt så är det som handlarplattformar generellt.
Om jag håller kvar på plattformen så man får stöd om jag köper certified.

Få den kontrollerade som köpare när jag fått den trots att jag köpt ”Certified”?
tolkar jag dig fel månne? Jag kan bara se att ch24 förlorar på detta isåfall.

Kollar från en mindre/mellanstor handlare men med goda betyg, har gjort DD på bolaget mem klockan är inte helt vanlig men inget exotiskt, så ”certifoed” känns som en bra försäkring på äkthet och inte få en franken.
Det låter bra! Ställ då frågan tydligt i chatten, är den 100% äkta. Handlarens svar kommer att ses av någon på Chrono24 som har som uppgift att se till att er affär blir säker och bra för båda. Det är det jag menar med att du inte ska gå utanför och börja maila för du tappar chrono24 kontrollen över vad som sägs. Om du med handlarplattformar menar att chrono24 i första hand är för handlare så är det korrekt, men det förekommer affärer även mellan privatpersoner. För att vara riktigt säker tycker jag att du ska läsa på vad Chrono24 skriver och även ställa frågor så du är säker.

Men Certified är ju en tjänst som säljaren ibland erbjuder gratis, och ibland låter köparen betala, men som innebär att säljaren skickar klockan till C24 som kontrollerar äkthet etc. och sedan skickar den vidare till dig, oavsett om säljaren är ett företag eller privatperson. Med Certified blir alltså C24 en fysisk mellanhand, vilket de inte är i andra affärer. Depositionen är samma säkerhetsfunktion som den mer eller mindre alltid har varit, och har inte med Certified att göra som sådant - som är en annan tjänst.

Köpte Rolex från Orologeria Tempus i Italien (https://www.chrono24.se/search/index.htm?customerId=13836&dosearch=true)

Köpet & kommunikation av säljare får 10/10 dinkor, dom mottog ett bud lägre än utgångspris trots att klockan låg bra till prismässigt
Betalade en Fredag, hade klockan Onsdag morgon vecka därpå. Klockan var i bättre skick än förväntat!
Vill bara fylla på här, efter en månads ägande började klockan gå knasigt + "stjärnhimmel" på timegrapher-appen osv. Skrev en lördag kväll, fick svar inom 1h att skicka tillbaka den så dom fick gå igenom urverket.

Ca 1.5 vecka senare är klockan tillbaka från Italien efter en service som dom bjöd på och klockan går perfekt. Visst, jag fick stå för frakten men jag känner ändå att man är i ett direkt underläge när man köper klockor från utlandet.. och vill belysa att jag fick snabb hjälp av Gianluca i mitt case 👍

Men Certified är ju en tjänst som säljaren ibland erbjuder gratis, och ibland låter köparen betala, men som innebär att säljaren skickar klockan till C24 som kontrollerar äkthet etc. och sedan skickar den vidare till dig, oavsett om säljaren är ett företag eller privatperson. Med Certified blir alltså C24 en fysisk mellanhand, vilket de inte är i andra affärer. Depositionen är samma säkerhetsfunktion som den mer eller mindre alltid har varit, och har inte med Certified att göra som sådant - som är en annan tjänst.
I den tjänst jag syftar på skickas klockan direkt till köparen, inte via c24. Pengarna däremot går via c24. Det kanske är som du skriver, olika tjänster. Jag minns inte vad tjänsten hette men jag fick betala för den.

I den tjänst jag syftar på skickas klockan direkt till köparen, inte via c24. Pengarna däremot går via c24. Det kanske är som du skriver, olika tjänster. Jag minns inte vad tjänsten hette men jag fick betala för den.
Precis, men det är en "vanlig" affär via Chrono24. Det som Datapata undrade om är Certified - en tilläggstjänst att likna med hängslen och livrem.

Vad den i juridisk mening innebär kan jag inte svara på, men jag har svårt att se att de skulle erbjuda den om de inte har kunskapsmässig täckning för att stå för det. Har man alltså tvivel och vill ha ett ytterligare öga på produkten, och slippa springa till lokala urmakare, kan merkostnaden nog vara motiverad, om nu inte säljaren erbjuder det gratis.

Kan du kanske syfta på "Buyers protection"? Det är när CH24 agerar Escrow för pengarna tills dess man har godkänt klockan.

Precis, men det är en "vanlig" affär via Chrono24. Det som Datapata undrade om är Certified - en tilläggstjänst att likna med hängslen och livrem.

Vad den i juridisk mening innebär kan jag inte svara på, men jag har svårt att se att de skulle erbjuda den om de inte har kunskapsmässig täckning för att stå för det. Har man alltså tvivel och vill ha ett ytterligare öga på produkten, och slippa springa till lokala urmakare, kan merkostnaden nog vara motiverad, om nu inte säljaren erbjuder det gratis.
Tack, precis den jag tänker på. Läsar man på så verkar det legit och jag tror själv att varken köpare eller ch24 skulle erbjuda den om man inte har rent mjöl i påsen.

Min undrar var om någon hade erfarenheter av att använda den, "certified" alltså

EDIT:
Hittade även denna som ger detaljer för hur ch24 definierar certified:

Väldigt omfattande och bra beskrivet med tydlig definition, om man håller med eller inte låter jag var och en bedöma 😊

Tillbaka
Topp