• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 - Vad har ni för erfarenheter där?

MattNatt

Cartier
Funderar att beställa en dinka i 60.000kr klassen och den finns i Spanien ute på Chrono24. Jag har ingen alls erfarenhet från att beställa härifrån. Om man nu skulle göra detta, vad är era erfarenheter? Bör man beställa "checkout avgiften" eller är det viktigare enligt er att kolla omdöme? "Pro seller", trusted since 2014, 10st bra omdömen. Anser ni det tillräckligt fär att avstå från "checkout avgiften" eller är jag bara dumsnål..!?

Tacksam för synpunkter, egna erfarenheter och råd.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Funderar att beställa en dinka i 60.000kr klassen och den finns i Spanien ute på Chrono24. Jag har ingen alls erfarenhet från att beställa härifrån. Om man nu skulle göra detta, vad är era erfarenheter? Bör man beställa "checkout avgiften" eller är det viktigare enligt er att kolla omdöme? "Pro seller", trusted since 2014, 10st bra omdömen. Anser ni det tillräckligt fär att avstå från "checkout avgiften" eller är jag bara dumsnål..!?

Tacksam för synpunkter, egna erfarenheter och råd.
Vilken klocka och säljare är det?
Kolla referenser på säljaren. Är du osäker kör trusted checkout. De gånger jag beställt har jag dock gjort en vanlig banköverföring då jag gjort research på säljaren och allt stod rätt till.
 

TB12

Cartier
Om handlaren har goda omdömen, och varit trusted seller ett tag så hade jag aldrig tagit trusted checkout, men kanske är avtrubbad! Att göra sin hemläxa är ju såkklart allt! Har köpt 5st klockor från C24 i den klassen och har varje gång gjort en banköverföring utan problem... förutom en gång när jag stavade fel på namnet och det dröjde 2 veckor extra, tips det är tydligen viktigt at man skriver exakt rätt på alla rader ;)
 

MattNatt

Cartier
Vilken klocka och säljare är det?
Kolla referenser på säljaren. Är du osäker kör trusted checkout. De gånger jag beställt har jag dock gjort en vanlig banköverföring då jag gjort research på säljaren och allt stod rätt till.
Handlaren heter Columbus Watch.
Har inte riktigt koll på vad "pro seller" innebär men det låter i vart fall bra :)
IMG_4248.PNG
 

MattNatt

Cartier
Om handlaren har goda omdömen, och varit trusted seller ett tag så hade jag aldrig tagit trusted checkout, men kanske är avtrubbad! Att göra sin hemläxa är ju såkklart allt! Har köpt 5st klockor från C24 i den klassen och har varje gång gjort en banköverföring utan problem... förutom en gång när jag stavade fel på namnet och det dröjde 2 veckor extra, tips det är tydligen viktigt at man skriver exakt rätt på alla rader ;)
Trusted seller sen 2014. 3år.. Tillräckligt? Bra eller anus...?
10st rekommendationer från tidigare säljare. Tunt eller tillräcklig rekvisita för dig att avstå "checkout avgiften"?
 

TB12

Cartier
Trusted seller sen 2014. 3år.. Tillräckligt? Bra eller anus...?
10st rekommendationer från tidigare säljare. Tunt eller tillräcklig rekvisita för dig att avstå "checkout avgiften"?

Har du googlat och hittat några omdömen på forum? Brukar ju oftast gå att hitta någon som skrivit. Menar du 10st "Number of recommendations from other Chrono24 dealers:"? Vet faktiskt inte riktigt betydelsen av de, kanske någon annan har bättre koll? Hur många köp med "Number of watches sold via Trusted Checkout"? Tänker om det är en "liten" handlare eller en "stor". Jag hade nog tyckt att enbart den informationen du gav ovan hade varit lite tunt för att kunna att ett beslut, men det bör gå att hitta något mer som tar dig över gränsen. Sen måste man ju bara våga ibland :)
 

MattNatt

Cartier
https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/page-20#post-1745081 här verkar ju vara en från KS som köpt från denna handlare och är nöjd, kanske höra med honom? @MarcusB
Tack som fa... @TB12!!!! :)

Tar kontakt med ovan. Han som gav "offerten" fr. Columbus hette just Dave.

Om allt står rätt till så gör jag ett försök! Jag menar vad kan gå fel...? Okej, jag kan bli av med 60k, typ hela mitt sparkapital.. men annars e det ju lugnt :cigar:
 

Reverso

Panerai
Personligen så skulle jag aldrig beställa därifrån utan deras Trusted Checkout.

Paketet kan vara trasigt och klockan kan ha skadats, han kanske ej försäkrat den, paketet kan komma bort på vägen, konflikt kan uppstå, någon på DHL kan fingra och tömma paketet.

De 3.5% är värt det. Säg till Columbus att du vill köpa den för samma pris men att han får dra av för att avgiften på så sätt ska ingå.


My 2 cents. ;)
 

MattNatt

Cartier
Personligen så skulle jag aldrig beställa därifrån utan deras Trusted Checkout.

Paketet kan vara trasigt och klockan kan ha skadats, han kanske ej försäkrat den, paketet kan komma bort på vägen, konflikt kan uppstå, någon på DHL kan fingra och tömma paketet.

De 3.5% är värt det. Säg till Columbus att du vill köpa den för samma pris men att han får dra av för att avgiften på så sätt ska ingå.


My 2 cents. ;)
Du har helt klart en stooor poäng i det du skriver! Ibland bedrar snålheten en...
Kan vara värt de dryga 2000kr för att sova gott den veckan paketet är påväg...! :)
 

Reverso

Panerai
Du har helt klart en stooor poäng i det du skriver! Ibland bedrar snålheten en...
Kan vara värt de dryga 2000kr för att sova gott den veckan paketet är påväg...! :)


Jo och dessutom så har du ju 2 veckor ångerrätt. Du kan alltså skicka tillbaka varan utan att meddela varför. Du har dessutom tid på dig att kolla upp så att den är äkta.

Säg till dom att skicka klockans serienummer till dig innan paketet är framme hos dig. Utifall det blir tvist. Man vet aldrig. Det är helt enkelt bättre att riskminimera och ta det säkra före det osäkra!


:)
 

Vegaman

Breitling
Någon påpekade att stavning var viktigt när man gjorde banköverföring. Med tanke på säljarens namn Colombo's menar jag.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har precis köpt en klocka för första gången på Chrono24. Jag googlade säljaren, läste flera omdömen på olika forum, hade en bra mail-korrespondens med säljaren (snabba och bra svar) så jag vågade hoppa över trusted checkout. Allt gick jättebra (en affär från London på 40k) och klockan var i perfekt skick. MEN! Hade nåt gått åt fanders så hade jag ju förbannat mig själv ordentligt för snålheten.. Helt enkelt är det inte!
 

MattNatt

Cartier
Jag har precis köpt en klocka för första gången på Chrono24. Jag googlade säljaren, läste flera omdömen på olika forum, hade en bra mail-korrespondens med säljaren (snabba och bra svar) så jag vågade hoppa över trusted checkout. Allt gick jättebra (en affär från London på 40k) och klockan var i perfekt skick. MEN! Hade nåt gått åt fanders så hade jag ju förbannat mig själv ordentligt för snålheten.. Helt enkelt är det inte!
Skönt att höra att allt gick vägen!
Har läst på lite mer om "trusted checkout" och erfarenheter kring den. Värt att ha i åtanken är att det är ingen garant att affären är säker bara för att du tecknat den.
Jag läste om en som betalade för tjänsten+klockan, var inte nöjd och skickade tillbaka klockan. Säljaren godtog inte att klockan var i samma skick när den kom tillbaka. Då stod köparen utan klocka, utan pengar och en extra kostnad för tjänsten.
Han var milt uttryckt inte så nöjd med hans situation, mig förståeligt... :confused:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skönt att höra att allt gick vägen!
Har läst på lite mer om "trusted checkout" och erfarenheter kring den. Värt att ha i åtanken är att det är ingen garant att affären är säker bara för att du tecknat den.
Jag läste om en som betalade för tjänsten+klockan, var inte nöjd och skickade tillbaka klockan. Säljaren godtog inte att klockan var i samma skick när den kom tillbaka. Då stod köparen utan klocka, utan pengar och en extra kostnad för tjänsten.
Han var milt uttryckt inte så nöjd med hans situation, mig förståeligt... :confused:
Jag har använt trusted checkout. Grejen med det är att allt man skriver, alla frågor du ställer och alla svar du får, loggas hos chrono24. När du för över pengar skickas de inte till säljaren. De skickas till chrono24 och betala vidare till säljaren när du tagit emot klockan. Är det en tegelsten eller i övrigt en trasig klocka hinner du kontakta chrono24. Jag har också blvit erbjuden ett lägre pris än det angivna om jag köper utanför trusted checkout. I mitt fall visade det sig senare att klockan var vattenskadad och kostnaden för åtgärd ca 14K. Jag hade med en bra handlare att göra som tog på sig problemet direkt. Jag har alltid undrat hur det kunnat bli om det inte varit en bra handlare och världens största klocksite inte visste något om hur han bar sig åt? Visst kostar det och det är svårt att veta i förväg om det är bortkastade pengar eller en väldigt bra försäkring.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
I den prisklassen hade jag utan tvekan kostat på mig att hämta klockan själv. Varför inte?

Under 30k absolut, köpt två klockor via C24 utan problem, utan deras avgift efter research på säljarna :)
 
Hej!

Kollar på en klocka för runt 25k på Chrono24.

Någon som har erfarenhet av den italienska säljaren Stevanella Orologi?

Funderar om jag kan vara dumsnål o skippa Trusted Checkout eller betala kunna sova gott om natten istället?

Tack på förhand
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Hej!

Kollar på en klocka för runt 25k på Chrono24.

Någon som har erfarenhet av den italienska säljaren Stevanella Orologi?

Funderar om jag kan vara dumsnål o skippa Trusted Checkout eller betala kunna sova gott om natten istället?

Tack på förhand
Kolla här: https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825

hittade snabbt https://klocksnack.se/threads/chron...eferenser-av-handlare.9825/page-4#post-337094
 

The lord

Audemars
Hej!

Kollar på en klocka för runt 25k på Chrono24.

Någon som har erfarenhet av den italienska säljaren Stevanella Orologi?

Funderar om jag kan vara dumsnål o skippa Trusted Checkout eller betala kunna sova gott om natten istället?

Tack på förhand
Jag har handlat därifrån, tog 3 dagar innan Ups ringde på dörren. Köpte dyrare klocka, så min upplevelse är positiv!
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Tack som fa... @TB12!!!! :)

Tar kontakt med ovan. Han som gav "offerten" fr. Columbus hette just Dave.

Om allt står rätt till så gör jag ett försök! Jag menar vad kan gå fel...? Okej, jag kan bli av med 60k, typ hela mitt sparkapital.. men annars e det ju lugnt :cigar:
kan bli av med hela mitt sparkapital men annars e det lugnt, helt rätt inställning till livet klart du kommer få klockan och bli nöjd, lycka till
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Personligen har jag bara kört trusted checkout och på ett stilat sätt prutat den kostnaden... Det har fungerat perfekt vid varje köp. Om jag fått nej eller att det är oprutbart har jag bara gått vidare till nästa. Kan ju vara knepigt om det är något super unikt, men annars mitt råd.
 
Fortsätter med att svara på detta till framtida läsare som söker referens.

Jag handlade, efter att jag hade läst här på forumet, av Stevanella i Italien utan Trusted Checkout.

Allt gick som det skulle, fick leverans 2 dagar efter att pengarna nåt säljaren. Betalade genom insättning till bankkonto (pengarna kom fram vardagen efter jag skickade). Prisnivå 25k.

Plus: Stevanella svarade mycket snabbt (via meddelande på Chrono24) på mina funderingar, snabb leverans, fick det jag beställde, problemfritt.

Negativt: Stevanella var väldigt kort i sina svar, vet inte om det är pga engelskan eller om han bara är kort i sin kommunikation. Detta var dock inga problem alls (men fick bara en känsla av inte så mycket engagemang).

Slutsats: För mig så fick jag det jag ville ha till bra pris. Rekommenderas!

IMG_20170911_135655.jpg
IMG_20170911_135724.jpg

Hittade kvittot, körde utan trusted checkout.
 

niclashill

Cartier
Köpt två Rolex där, båda från italienska butiker. En med trusted, en bank wire. Snabbt, smidigt, med båda. Klockor precis som de beskrev.
 

nonne23

Omega
Jag undrar om någon blivit blåst via chrono24? Alltså köpt och betalat i god tro, men fått hem en fejk?
 
Topp