• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Enkelt med beads, men gör inte om mitt nybörjarmisstag och överfukta beadsen!!
Här är mina fem cent iaf:
1. Köp batterivatten
2. Torka ur humidoren med batterivattnet. Ev helt onödigt??
3. Knäck upp beadstuben, om Du köpt en sån, och häll beadsen i en skål. Alt. i fuktaren?
4. Spraya försiktigt batterivatten i ren sprayflaska över beadsen, tills en del är halv-/genomskinliga och en del helvita.
5. Fyll humidoren med beadsskål och rikligt med cigarrer. Stäng locket.
6. Lagra i minst ett år... ;)

Tack!

Dags att ta tag i detta nu, var och köpte på mig lite olika cigarrer på brobergs. Tänkte lägga beadsen i en nylonstrumpa, sett att det är poppis på internet.
Nyss torkat ur humidoren med batterivattnet och fuktigheten stiger snabbt och stadigt. Efter maten ska jag fixa beadsen.

En annan fråga till dig @Camo00 , var har du köpt det fina cigarretuiet jag såg på en bild längre bak i tråden?

Tack!

Dags att ta tag i detta nu, var och köpte på mig lite olika cigarrer på brobergs. Tänkte lägga beadsen i en nylonstrumpa, sett att det är poppis på internet.
Nyss torkat ur humidoren med batterivattnet och fuktigheten stiger snabbt och stadigt. Efter maten ska jag fixa beadsen.

En annan fråga till dig @Camo00 , var har du köpt det fina cigarretuiet jag såg på en bild längre bak i tråden?
Vilket, jag har två? Ett brunt Cohiba och ett hemmagjort svart med tuber...

Borde vara ledigt varje torsdag!
image.jpeg

Vårens första blev en RyJ Short Churchill
image.jpeg

Första 33% smakade ganska sött, som att man har doppat den delen i honung med en eftersmak av nötcreme. När man sedan röker vidare kom dem lite tyngre, jordigare smakerna. Tack @Pappi som hämtade hem denna från Kuba i vintras.

Blev en Rafael Gonzalez Panetelas Extra till frukost, den milda smaken passade mig riktigt bra, även om det är en rätt så simpel och billig cigarr.

image.jpeg

Sen märkte jag att denna text fanns.. Är det bara att kasta flaskan och köpa ny? Öppnade denna för någon vecka sen..

"Öppnad förpackning hållbar i 48h i rumstemperatur."
image.jpeg

Blev en Rafael Gonzalez Panetelas Extra till frukost, den milda smaken passade mig riktigt bra, även om det är en rätt så simpel och billig cigarr.

image.jpeg

Sen märkte jag att denna text fanns.. Är det bara att kasta flaskan och köpa ny? Öppnade denna för någon vecka sen..

image.jpeg

Har skrivit utförligt om detta längre bakåt i tråden men släng det där och köp batterivatten!

image.jpeg

image.jpeg
Jag hade inte slängt det. Men jag hade kanske inte druckit det efter en vecka ute. Renat vatten är ju tänkt att användas till att exempelvis spä ut mediciner så bäst före datumet är nog satt efter det. Inte för våra cigarrer :D

Har skrivit utförligt om detta längre bakåt i tråden men släng det där och köp batterivatten!

Jag orkar inte läsa bakåt men varför detta? Destillerat/renat vatten är ju av bättre kvalité än batterivatten. Enligt flashback(jag vet...men det låter fullt rimligt) så är skillnaden följande:

"I avjoniserat vatten har man ersatt kalcium med natrium (dvs salt) via en jonbytare, medan i destillerat vatten har man helt avlägsnat alla joner. Vatten som erhålls via en reverse osmosis (RO) anläggning är ungefär som destillerat vatten, men avjoniserat är av betydligt lägre kvalitet (och betydligt billigare att framställa)."

Så när vattnet dunstat så lär du rent teoretiskt ha mer skräp kvar i ditt fuktsystem om du använder batterivatten eller har jag missat något?

Har själv använt renat vatten under fem år utan problem. Det viktigaste är väl ändå att man inte använder kranvatten eftersom det påverkar fuktsystemets funktion och min egna teori att man skulle tillslut få massor med kalk ifuktsystemet.

Senast ändrad:
Vad är hållbarheten på batterivatten då? Ska man behöva köpa ny varenda gång man ska fukta beadsen..?! :)

Det står på dunken/flaskan men betydligt längre. Det handlar också om vad beads är gjorda att användas med, denna fråga ställdes av någon forumdsmedlem för många år sen till David som uppfann beads. Därför man ska ge fan i renat vatten. :D

Jag hade inte slängt det. Men jag hade kanske inte druckit det efter en vecka ute. Renat vatten är ju tänkt att användas till att exempelvis spä ut mediciner så bäst före datumet är nog satt efter det. Inte för våra cigarrer :D

Jag orkar inte läsa bakåt men varför detta? Destillerat/renat vatten är ju av bättre kvalité än batterivatten. Enligt flashback(jag vet...men det låter fullt rimligt) så är skillnaden följande:

"I avjoniserat vatten har man ersatt kalcium med natrium (dvs salt) via en jonbytare, medan i destillerat vatten har man helt avlägsnat alla joner. Vatten som erhålls via en reverse osmosis (RO) anläggning är ungefär som destillerat vatten, men avjoniserat är av betydligt lägre kvalitet (och betydligt billigare att framställa)."

Så när vattnet dunstat så lär du rent teoretiskt ha mer skräp kvar i ditt fuktsystem om du använder batterivatten eller har jag missat något?

Har själv använt renat vatten under fem år utan problem. Det viktigaste är väl ändå att man inte använder kranvatten eftersom det påverkar fuktsystemets funktion och min egna teori att man skulle tillslut få massor med kalk ifuktsystemet.

Det står på dunken/flaskan men betydligt längre. Det handlar också om vad beads är gjorda att användas med, denna fråga ställdes av någon forumdsmedlem för många år sen till David som uppfann beads. Därför man ska ge fan i renat vatten. :D
Jaja, blir väl att slänga och köpa batterivatten då. Det är ju inget som kostar avsevärt mycket. :)
Fick precis SMS om att mina beads och ett par cigarrer väntar på att bli upphämtade, GÖTT!

Dagens första... Carlos André Petit Corona. Kan vara favoriten just nu.

image.jpeg

Fick sedan en leverans.. Vet att @BOTL inte tycker gott om Macanudo Café, men men - var tvungen att testa. Väääldigt lätt och mild. Helt ok till en latte när man vill ha något att puffa på.

image.jpeg
image.jpeg

Sluteligen, såhär har jag gjort med beadsen, ser det bra ut? Hällde ut 1/4 pound beads i lådan och 1/4 pound kvar i påsen med två lufttäta påsar - är det OK att ha de så? Tills jag har utökat lagret samt köpt en till låda/humidor.
image.jpeg

Sa han någon anledning? Jag har kört renat vatten på mina beads sedan jag köpte dem för flera år sedan. Aldrig varit något konstigt.

Tillbaka
Topp