• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Ääääääntligen Fredag. Rom o Rökverk. Private Stock. Lovande inledning.... Trevlig Helg.
20180323_155943.jpg

El Rey Del Mundo är väldigt intressant i flera avseenden, främst med ålder, men det mest intressanta är ändå dess PH-värde som gör att man producerar saliv som få andra cigarrer, saliv i den mängden i sin tur är en smakbärare som påverkar smaken på ett väldigt speciellt sätt.

Jag har ett litet problem och en fråga..

Jag har nu senast köpt en ny humidor då mina cigarrer ej fick plats i den andra. Den nya jag köpt är en humidor från Zino/Davidoff i akryl.

Mitt problem är att jag har svårt att få fuktigheten över 63%, fuktighetsgraden har stabiliserats där.

Många säger att så länge det är över 60% vintertid så är man lugn. Vissa andra säger 68-70%.

Ställer jag in en liten kopp med destillerat vatten så stiger fuktighetsgraden, men det är ju liksom den funktionen jag har fuktaren för.

maxresdefault.jpg

Jag har nu senast köpt en ny humidor då mina cigarrer ej fick plats i den andra. Den nya jag köpt är en humidor från Zino/Davidoff i akryl.

Mitt problem är att jag har svårt att få fuktigheten över 63%, fuktighetsgraden har stabiliserats där.

Många säger att så länge det är över 60% vintertid så är man lugn. Vissa andra säger 68-70%.

Ställer jag in en liten kopp med destillerat vatten så stiger fuktighetsgraden, men det är ju liksom den funktionen jag har fuktaren för.

maxresdefault.jpg
Beads!

maxresdefault.jpg

Den som säger att du ska ha 67-68% har ingen koll. Kubaner långtidslagras bäst i 62% rh och det du röker 63-max 65%.

Som de nämner köp 65% rh besds så är dina bekymmer över.

Jag instämmer. Skaffa beads istället. Går säkert att bryta upp fuktaren och fylla en damstrumpa med beads. Det har jag gjort på min Zino-humidor.

Det låter vettigt! Hur länge håller beads i en humidor när man fyllt på? Och hur mycket behöver jag för min humidor som tar 60 cigarrer?
Tack igen för tipsen alla gav!

maxresdefault.jpg

Jag kan bara hålla med ovanstående. Beads är helt överlägset. Har själv bl.a. en Zino och en Davidoff (och några vintage) och jag kör nu med beads i dem istf originalfuktarna.

Det låter vettigt! Hur länge håller beads i en humidor när man fyllt på? Och hur mycket behöver jag för min humidor som tar 60 cigarrer?
Tack igen för tipsen alla gav!
Fördelen med beads är att ju mer du har desto bättre funkar dem i och med att de både släpper från sig fukt och drar till sig fukt. Så kör med så mycket du får plats med. Förslagsvis så fyll ursprungsfuktaren med beads och räcker inte det får du komplettera med ytterligare beads.

Tillbaka
Topp