• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

1981

Cartier
Efter +20år av cigarr njutning med experimenterande av olika snoppare och cigarr saxar har jag funnit rätt och den är inte inte ens tillverkad för ändamålet,en rakbladsvass mini kniv, riktigt rogivande att fälla upp den och med precision skära av hatten på cigarren till önskad storlek på hål.
Vad kör ni med för snoppare/sax/punch/kniv?
pixlr_20230617163711736_edited.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Efter +20år av cigarr njutning med experimenterande av olika snoppare och cigarr saxar har jag funnit rätt och den är inte inte ens tillverkad för ändamålet,en rakbladsvass mini kniv, riktigt rogivande att fälla upp den och med precision skära av hatten på cigarren till önskad storlek på hål.
Vad kör ni med för snoppare/sax/punch/kniv?
pixlr_20230617163711736_edited.jpeg
Jävla snygg var den också!
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Romeo y Julieta Club Kings från maj 2020.

Så här ska en bra cigarr vara enligt mig, otroligt välgjord med ett riktigt trevligt täckblad, brinner rakt och fint, perfekt drag med en mjuk och krämig rök. Milda smaker av tobak, nötter och trä med en skön sötma och ingen stickig pepprighet. Den var en njutning från början till slutet.

Synd att jag inte har några fler.

IMG_20230620_210426.jpg
 
Senast ändrad:

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Ledig idag men så klart ska tusen saker fixas 😮‍💨🥵 men nu äntligen har jag tid att sätta mig å avnjuta en Bolivar RC, andra på mindre än en vecka 😍 detta är en av mina absoluta favoriter å, innan corona med allt kaos det inneburit för kubanska garrar, min husgarre 😎
IMG_20230622_173550.jpg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
En av mina tupperdors där jag förvarar icke-kubaner har drabbats av mögel. Det är cirka tjugo cigarrer där i och nästintill varenda en har cellofanskydd omkring sig. Tre av dem är nakna och två utav dessa har angripits av mögel. Den tredje hade inget på sig. De med cellofan omkring har inte heller någon mögel på sig (förutom en som hade en försumbar mängd på cellofanomslaget, som jag borstade bort). Är resten av cigarrerna ok? Har slängt de två mögelangripna cigarrerna. Använder 62%-Boveda för mina kubaner och 65% för resten. Får köpa nya 62%-påsar och ersätta de 65-procentiga.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
En av mina tupperdors där jag förvarar icke-kubaner har drabbats av mögel. Det är cirka tjugo cigarrer där i och nästintill varenda en har cellofanskydd omkring sig. Tre av dem är nakna och två utav dessa har angripits av mögel. Den tredje hade inget på sig. De med cellofan omkring har inte heller någon mögel på sig (förutom en som hade en försumbar mängd på cellofanomslaget, som jag borstade bort). Är resten av cigarrerna ok? Har slängt de två mögelangripna cigarrerna. Använder 62%-Boveda för mina kubaner och 65% för resten. Får köpa nya 62%-påsar och ersätta de 65-procentiga.
Kom-ihåg att inte blanda olika boveda påsar i en och samma humidor. Själv kör jag 72% och har i tanken att min humidor inte är helt tät.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Kom-ihåg att inte blanda olika boveda påsar i en och samma humidor. Själv kör jag 72% och har i tanken att min humidor inte är helt tät.
Det har jag koll på! :)

I det här fallet är den helt tät. I ett av mina tupperdors där jag förvarar kubaner hade jag initialt problemet att den höll en luftfuktighet på 2% över det angivna värdet på påsen (62%). Det berodde dock på att cigarrerna var nylevererade från butik och att påsen var helt ny. Står stabilt på 62% nu. Ska som sagt göra samma sak med mina New World-cigarrer också.

Jag har borstat av cigarrerna (närmre sagt deras cellofanöverdrag). Är de säkra att röka enligt er?
 

A.K.

Omega
Det har jag koll på! :)

I det här fallet är den helt tät. I ett av mina tupperdors där jag förvarar kubaner hade jag initialt problemet att den höll en luftfuktighet på 2% över det angivna värdet på påsen (62%). Det berodde dock på att cigarrerna var nylevererade från butik och att påsen var helt ny. Står stabilt på 62% nu. Ska som sagt göra samma sak med mina New World-cigarrer också.

Jag har borstat av cigarrerna (närmre sagt deras cellofanöverdrag). Är de säkra att röka enligt er?
Jag skulle säga att så länge cigarrerna inte visar tecken på mögel borde det vara lugnt. Du kommer nog känna på smaken ifall dom är dåliga. Direkt farligt är det inte. Jag har kört 65% boveda i mina tupperdors i flera år och har aldrig haft problem. Röker till 99.9% new World cigarrer. Vädrar du ur den då och då?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga att så länge cigarrerna inte visar tecken på mögel borde det vara lugnt. Du kommer nog känna på smaken ifall dom är dåliga. Direkt farligt är det inte. Jag har kört 65% boveda i mina tupperdors i flera år och har aldrig haft problem. Röker till 99.9% new World cigarrer. Vädrar du ur den då och då?
Jag brukar vädra ur dem varje vecka. Har tyvärr varit borta samt haft fullt upp med annat, så ej hunnit vädra på en månad.
 

A.K.

Omega
Jag brukar vädra ur dem varje vecka. Har tyvärr varit borta samt haft fullt upp med annat, så ej hunnit vädra på en månad.
Tycker ändå att det är konstigt. Jag är inte heller jätteduktig på att vädra. Inte alls över vintern faktiskt. Kan du ha stoppat ner väldigt blöta cigarrer? Jag försöker ha lite ceder i varje tupperdor. Läste på något forum att det blir ett bra skydd mot hög fuktighet.
 

Psykel

Patek
Jag brukar vädra ur dem varje vecka. Har tyvärr varit borta samt haft fullt upp med annat, så ej hunnit vädra på en månad.
Jag har samma setup som du har, men vädrar inte mer än när jag tar ur eller lägger i nåt och har inga mögelproblem.
Var nånstans förvaras cigarrerna? Kan dom drabbas av direktsolljus, till exempel? Jag har mina i klädkammaren, som är mörk och ligger mitt i lägenheten.
 
Topp