• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag har samma setup som du har, men vädrar inte mer än när jag tar ur eller lägger i nåt och har inga mögelproblem.
Var nånstans förvaras cigarrerna? Kan dom drabbas av direktsolljus, till exempel? Jag har mina i klädkammaren, som är mörk och ligger mitt i lägenheten.
De ligger i ett förråd i källaren utan några solljuskällor. Väldigt svalt och skönt därnere (särskilt under sommaren). Några av cigarrerna där i har lagrats sen jag påbörjade min "cigarrkarriär" för flertalet år sedan. De har misshandlats rätt rejält tidigare (då jag hade mindre koll på saker och ting) och fått utstå ganska varma förhållanden. De möglade inte ens då. Ciggaren som drabbades av mögel är en Oliva (inköpt förra året). Är de mer känsliga?
Tycker ändå att det är konstigt. Jag är inte heller jätteduktig på att vädra. Inte alls över vintern faktiskt. Kan du ha stoppat ner väldigt blöta cigarrer? Jag försöker ha lite ceder i varje tupperdor. Läste på något forum att det blir ett bra skydd mot hög fuktighet.
Jag har inte stoppat något nytt där i sedan minst ett halvår tillbaka. Redan inrett varje tupperdor med ceder.
 

Psykel

Patek
De ligger i ett förråd i källaren utan några solljuskällor. Väldigt svalt och skönt därnere (särskilt under sommaren). Några av cigarrerna där i har lagrats sen jag påbörjade min "cigarrkarriär" för flertalet år sedan. De har misshandlats rätt rejält tidigare (då jag hade mindre koll på saker och ting) och fått utstå ganska varma förhållanden. De möglade inte ens då. Ciggaren som drabbades av mögel är en Oliva (inköpt förra året). Är de mer känsliga?

Jag har inte stoppat något nytt där i sedan minst ett halvår tillbaka. Redan inrett varje tupperdor med ceder.
Har du hygrometer? Kan det kanske vara så att källarfukt läcker in och höjer fuktigheten?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Midsommarrapport.

53003376717_724df7a999_h.jpg

53003970091_eef6f0f52f_h.jpg
 

A.K.

Omega
Nu ska vi se hur upphypade dessa är. Blir min första för märket 😁
Några med erfarenhet utan Buffalo?
Köpte ett 5-pack av både maduro och natural förra året. Gillade tyvärr ingen av dom. Ligger fortfarande några i lådan. Nu blir jag sugen på ge dom ett nytt försök. :)
Vad tyckte du?
 

Nudelpalm

Omega
hörni cigarrnördar - jag är pinsamt dålig på cigarrer men gillar att röka dom. Om man ska köpa en liten humidor (20-30 cigarrer) och fylla den: vilka är klassikerna? Tänker mig att jag börjar med Svenssoncigarrerna och sen kan man jobba sig vidare mot mer exotiska.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
hörni cigarrnördar - jag är pinsamt dålig på cigarrer men gillar att röka dom. Om man ska köpa en liten humidor (20-30 cigarrer) och fylla den: vilka är klassikerna? Tänker mig att jag börjar med Svenssoncigarrerna och sen kan man jobba sig vidare mot mer exotiska.
Här har du lite att välja på gällande humidor ☺️
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
hörni cigarrnördar - jag är pinsamt dålig på cigarrer men gillar att röka dom. Om man ska köpa en liten humidor (20-30 cigarrer) och fylla den: vilka är klassikerna? Tänker mig att jag börjar med Svenssoncigarrerna och sen kan man jobba sig vidare mot mer exotiska.
"Svenssoncigarrerna" är väl mest blandade kubaner för att "det ska ju vara kubaner", typ Montecristo.
Jag hade börjat med NW-cigarrer som Rocky Patel och Matilde. Grymt prisvärda och ruskigt goda!
Ett par Steffo sitter fint också, dock lite dyrare.
 
Topp