• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Rökte en liten spanjor idag, var riktigt bra! Petit Robusto var alldeles lagom då det var svinkallt på balkongen ikväll. Behöver verkligen sommar snart!

image.jpg

Köpa en liten infravärmare? :)

Någon som har koll på Humidordiscont.se? jag har sett att deras Dupont snoppare är sjukt billiga, alltså väldigt billiga. Är det för bra för att vara sant eller är det äkta? Cigarrummet säljer de för 1200:- medan Roberts tobak 995:- samt att CD för 905:- billigaste jag har sett. De flesta ligger upp mot 1500+ kan man nästan se ibland.

Tips till er som reser en del:
https://www.cigartraveller.com/

En tändartillsats där du stoppar in en vanlig bic tändare och gör om den till en jet flame tändare. Bara att separera delarna när du flyger eller köpa en billig bic på plats och stoppa in när du kommer fram.

Smart!

Men brukar det vara problem att få en jet-flame tändare med sig?
Jag brukar iofs checka in den och snopparen, men man reser ju ibland bara med handbagage iofs. Hur funkar det med snoppare i handbagage?

Någon som har koll på Humidordiscont.se? jag har sett att deras Dupont snoppare är sjukt billiga, alltså väldigt billiga. Är det för bra för att vara sant eller är det äkta? Cigarrummet säljer de för 1200:- medan Roberts tobak 995:- samt att CD för 905:- billigaste jag har sett. De flesta ligger upp mot 1500+ kan man nästan se ibland.

Jag har handlat där två gånger. En andorinihumidor och en duponttändare. Har varit mycket nöjd båda gångerna. Har till och med reklamerat tändaren en gång och fick en helt ny utan snack! Enda nackdelen är att de använder UPS som har fullmakt att lämna paket till närmsta granne om man inte är hemma. Kanske är positivt i vissa fall dock.

Smart!

Men brukar det vara problem att få en jet-flame tändare med sig?
Jag brukar iofs checka in den och snopparen, men man reser ju ibland bara med handbagage iofs. Hur funkar det med snoppare i handbagage?
Jet flames får du inte ens ha i ditt incheckade bagage. Annars är det en vanlig tändare man får ha med sig. Har en vän som fick plocka ut bomullen ur sin zippo sist vi flög dock. Har flugit med giljotinsnoppare i handbagage flera ggr, inga problem.

Jet flames får du inte ens ha i ditt incheckade bagage. Annars är det en vanlig tändare man får ha med sig. Har en vän som fick plocka ut bomullen ur sin zippo sist vi flög dock. Har flugit med giljotinsnoppare i handbagage flera ggr, inga problem.
Tyvärr har de börjat bli kinkiga på vanliga tändare också ibland, men det verkar dock vara random om man åker från samma ställe fler gånger.

Jag behöver egentligen en bra fungerande snoppare. Jag har en som jag fick ifrån Lewis Stagnetto Gibraltar som inte är den bästa. Har tänkt på Xikar men de kostar ca. 550+ för Xi-serien. Kan jag lägga till 500 till för att få en Dupont så lägger jag hellre tyngd på det.

Har inte provat Duponts snoppare men jag tvivlar på att den är bättre än Xikar. Har haft min Xikar i 5-6 år och den är fortfarande hur bra som helst. Skulle den bli slö så är det bara att skicka den till Xikar så får man en ny i och med att de har livstids garanti.

Ett annat tips är även Palio. Kommer ständigt upp i diskussioner om bästa snopparen. Xikar och Palio är mycket snoppare för pengarna. Palion är mer en traditionell giljotin medens Xikar har sin lite udda lösning.

Jag behöver egentligen en bra fungerande snoppare. Jag har en som jag fick ifrån Lewis Stagnetto Gibraltar som inte är den bästa. Har tänkt på Xikar men de kostar ca. 550+ för Xi-serien. Kan jag lägga till 500 till för att få en Dupont så lägger jag hellre tyngd på det.

Ja det kanske klingar högt med namnet men är det en vass snoppare man är ute efter så är xikaren oslagbar för sitt pris. MEd livstidsgaranti dessutom.

Jag förstår att vissa tycker det är väldigt viktigt och festligt med dyra tillbehör, var ett råd i all välmening då efter 11 år så har man sett många göra valet att fokusera på det som är kring istället för själva cigarren. Oftast är det så att man har en begränsad budget och ett lysande exemplar var en kille för 7-8 år sen som var in på brobergs och köpte en superfin humidor, snoppare och tändare.....massa bilder laddades upp på alla de fina tillbehören och
Har inte provat Duponts snoppare men jag tvivlar på att den är bättre än Xikar. Har haft min Xikar i 5-6 år och den är fortfarande hur bra som helst. Skulle den bli slö så är det bara att skicka den till Xikar så får man en ny i och med att de har livstids garanti.

Så är det, Xikar är överlägset om man tittar till kvalitet, är det en vass snoppare man är ute efter för en human slant.

För mig är det bara sällskapet som kan vara viktigare än cigarren. Med det sagt har jag lagt en halv förmögenhet (för mig) på mitt kommande skåp.

Ett annat tips är även Palio. Kommer ständigt upp i diskussioner om bästa snopparen. Xikar och Palio är mycket snoppare för pengarna. Palion är mer en traditionell giljotin medens Xikar har sin lite udda lösning.

Palio är singleblade och Xikar kör med dubbel...dock har bägge märkena flera versioner om jag minns rätt.

Ett tips om ni inte vill lägga en förmögenhet på cigarrtillbehör är att hålla utkik på blocket och tradera samt ebay. Jag har köpt många av mina tillbehör begagnade. Ofta är det saker som inte slits och med dåligt andrahandsvärde.

Min klipp!
Köpte min humidor för 3000,- (nypris 8000,- fick dessutom cigarrer värda 700,- för 200,-). Davidoff snoppare för 800,-(nypris 4300,-) Dupont tändare 700-900,-(nypris runt 6000,-) Cigarrfodral 500 (nypris 1200,-).

Så med lite tålamod kan man hitta bra grejer till bra priser.

Vad äter man efter att ha rökt en god cigarr om man vill äta något litet? Choklad?

I vilket syfte, mätta magen eller "samspel" med cigarren? Jag äter alltid en riktig måltid efter en herf, märker att har man satt i sig 3 garrar eller mer behövs det för att inte vara sliten dagen efter.

I vilket syfte, mätta magen eller "samspel" med cigarren? Jag äter alltid en riktig måltid efter en herf, märker att har man satt i sig 3 garrar eller mer behövs det för att inte vara sliten dagen efter.
Tänkte både i syftet att mätta magen samt "något litet gott" typ ett äpple, en chokladbit osv osv :)

Tillbaka
Topp