• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

image.jpeg

Från i onsdags, någon timme efter att jag friat till mitt livs kärlek (hon sa ja). Firar givetvis med en punch Churchill från -98

Packar upp ett par lådor från min utrikiska ciggar-kran.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

En låda av vardera Ramón Allones Small Club Coronas och Patagas D4. Bra "vardagsvinnare". Ser kanon ut!

En fråga till er mer erfarna; ska/bör man alltid frysa dom innan dom ska ner i humidoren, även om dom är öppnade och inspekterade av en välrenommerad handlare innan de skeppats?
Hur som helst så ska de få vila lite innan jag blossar upp en.

IMG_20160626_213841.jpg
Insåg med förfasning att jag nästan gick igenom hela midsommarhelgen utan att röka en enda garre. Efter viss ambivalens så beslöt jag att det inte dög.

Tog en dusch, fiskade upp en rätt rejäl AVO ur humidoren som jag tryckte in i mungipan, ungefär där snusen satt.
Styrde stegen mot kyrkan, vars kulle såg ut att ha bästa kvällssolen inom gångavstånd.

Hade aldrig provat just denna AVO, men det var en positiv överraskning, och en perfekt promenadgarre. För att vara det enligt mig ska den uppfylla tre kriterier.
1. Lagom brinntid. Såklart beroende av hur lång promenad man tänkt sig, men det finns inget värre än att ha en halv kanongarre kvar när man är tillbaka hemma och vill in.

2. Jämn och stabil brand. Svintrist att hålla på att joxa med tändaren när man går. Detta exet brann helt exceptionellt jämt och behövde inte någon uppmärksamhet från tändaren efter tändning.

3. God (såklart) men inte FÖR god. Därför röker jag ogärna kubaner på promenader, vars komplexitet kan få en att snedda av trottoaren. Som jämförelse, en äta en banan gåendes är helt okej, men inte ett grillspett med oxfilé och vitlökssmör, även om det såklart är godare.
Denna AVO var perfekt i detta avseende.

Packar upp ett par lådor från min utrikiska ciggar-kran.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

En låda av vardera Ramón Allones Small Club Coronas och Patagas D4. Bra "vardagsvinnare". Ser kanon ut!

En fråga till er mer erfarna; ska/bör man alltid frysa dom innan dom ska ner i humidoren, även om dom är öppnade och inspekterade av en välrenommerad handlare innan de skeppats?
Hur som helst så ska de få vila lite innan jag blossar upp en.

Alla Habanos cigarrer ska vara frysta, men varför chansa? Jag fryser in allt som inte är inköpt från Sverige.

Inte nödvändigt anser jag, gjorde det de första åren. Märkte att de med samlingar för miljoner skiter i det så jag gör detsamma. Är det lite ålder på dem påverkar det cigarren negativt. Är det färskt och du mår bra av det så kör. Kan du vakuumpacka innan du stoppar in i frysen är det en bra ide

Alla Habanos cigarrer ska vara frysta, men varför chansa? Jag fryser in allt som inte är inköpt från Sverige.
Inte nödvändigt anser jag, gjorde det de första åren. Märkte att de med samlingar för miljoner skiter i det så jag gör detsamma. Är det lite ålder på dem påverkar det cigarren negativt. Är det färskt och du mår bra av det så kör. Kan du vakuumpacka innan du stoppar in i frysen är det en bra ide

Har inte fryst dom förr från denna handlare och det har alltid gått bra. Har ingen vacuumpackare, så jag skiter nog i't. Ner i platslådan för att vila/lagras!

Ni som kör Hammarplasts lådor, är de täta..?
Dum fråga kanske, men har sett flera tips om att "köpa Hammarplast-lådor på Clas Ohlson", men de jag provat där har alla läckt rejält med luft... Några tankar?

image.jpeg

Från i onsdags, någon timme efter att jag friat till mitt livs kärlek (hon sa ja). Firar givetvis med en punch Churchill från -98
Snyggt!
Själv firade jag med en Old Fashion och en JP på Hudson Bar and Books ( http://www.barandbooks.cz/hudson/ ) efter att jag hade friat och fått ja.
Har svårt att se vem av oss som vann, så vi får helt enkelt utropa oss båda till vinnare! :cigar:
Stort, jäkla jättegrattis och massor av ryggdunkar!!

Ni som kör Hammarplasts lådor, är de täta..?
Dum fråga kanske, men har sett flera tips om att "köpa Hammarplast-lådor på Clas Ohlson", men de jag provat där har alla läckt rejält med luft... Några tankar?
Finns väl plastlådor som har clips man stänger till med vilket gör att locket sitter lite bättre. Till tex IKEAs lådor köper man lösa clips till vilket gör att locken sitter betydligt bättre.

Varför ska man frysa cigarrerna?

Tillbaka
Topp