• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Har du plats så förvarar du hela lådan i humidoren 👍🏻

I humidoren, vare sig garrarna ligger löst eller i lådor, så klarar de sig många många år (alltså lätt 10+) givet att temperaturen å fuktigheten är korrekt.

Men kom ihåg, väldigt få icke kubaner vinner något på att lagras medan kubanerna tvärtom oftast bara blir bättre av några år på nacken.

En av de godaste garrar jag har är Upmann Monarch från 1998!
Du kan öppna dem …påverkar inget. Kul o testa o se hur de påverkas över tid. Skriv gärna lite noteringar för dig själv för att se hur de utvecklas. Så gjorde jag mkt i början.
Tack för svaren!

Rolig idé med att notera, har en excelfil där jag för upp alla men där i ger jag bara ett betyg i form av en siffra. Kanske ska utveckla det lite!

Men kom ihåg, väldigt få icke kubaner vinner något på att lagras medan kubanerna tvärtom oftast bara blir bättre av några år på nacken.
Kan skjuta till lite extra info för intresserade. NC/new world/icke-kubaner är generellt gjorda med lagrad tobak, därav att de inte förändras så mycket av lagring.
Däremot är det sunt att låta dom ligga till sig nån vecka innan rökning så att de kan vänja sig vid den temp och fuktighet i just din humidor för optimal smak.

Kan skjuta till lite extra info för intresserade. NC/new world/icke-kubaner är generellt gjorda med lagrad tobak, därav att de inte förändras så mycket av lagring.
Däremot är det sunt att låta dom ligga till sig nån vecka innan rökning så att de kan vänja sig vid den temp och fuktighet i just din humidor för optimal smak.
Klok input 🙏🏻

När man har överlevt ända till tisdag får man unna sig lite med en god cigarr, Negroni och Bond-roman nummer nio.
Fun fact: Negroni är en av många cocktails Bond dricker i böckernas värld. Han avnjuter en i Risico från novellsamlingen For Your Eyes Only.
Skål!
IMG_8875.jpeg

Jag har själv ingen egen erfarenhet av lagring och mer systematisk utvärdering av cigarrer från Nicaragua (alltså att man för noggranna anteckningar vid respektive tillfälle), men jag köpte fem sex lådor för ett tag som jag tänkt ska få ligga ngt år eller mer innan jag börjar prova dem. Min förhoppning, enbart baserad på att ha läst en del, är de bör kunna utvecklas en del över tid. Jag tror dock som du, att iom att de redan är lagrade innan de säljs så utvecklas de mindre än om de hade varit olagrade direkt från fabriken.

IMG_1230.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp