• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Äntligen hemma efter en halv vecka på "torken" hos svärmor, har följt tråden med febriga ögon.

Middagen avklarad och rum för egentid och pilla med saker jag gillar. Som en perfekt avslutning så låg ett paket från BOTL i brevlådan med lite godsaker, alltid lika trevligt och roligt!

Det är HDM des dieux om jag förstått det rätt. Räcker förhoppningsvis min semester ut :)
sa4aqy7y.jpg

Äntligen hemma efter en halv vecka på "torken" hos svärmor, har följt tråden med febriga ögon.

Middagen avklarad och rum för egentid och pilla med saker jag gillar. Som en perfekt avslutning så låg ett paket från BOTL i brevlådan med lite godsaker, alltid lika trevligt och roligt!

Det är HDM des dieux om jag förstått det rätt. Räcker förhoppningsvis min semester ut :)
sa4aqy7y.jpg

Vad tycker du om cigarren då?

Vad tycker du om cigarren då?

"Tyvärr " helt I min smak :) Den har en vaniljton som bara är för underbar, mjuk, len och ger mersmak. Den mattas inte av eller ändrar karaktär heller efter 2/3 vilket jag gillar skarpt!

Edit: tyvärr som tyvärr har jag 2 favoriter nu. Denna och Upmann magnum 50 :)

Jag tänkte dela med mig av ett litet projekt som jag fick idé till häromdagen när jag tänkte på humidorer och att jag var i behov av en liten mindre variant här på mitt landställe. Jag hade heller ingen lust att lägga några enorma summor på en box som till stor del kommer stå oanvänd.

Dessa grejer använde jag:
Bomullsrondeller
Linsburk
Cigarill/cigarrbox i cederträ
(Lite kuriosa kring denna box är att den ägdes av en radioamatör utanför Kumla som tydligen rökte ihjäl sig på dessa cigariller)
IMG_5211.JPG

Lådan hittade jag på loppis som enligt tidigare ägare skall vara i cederträ. Denna är som ni ser hyfsat tjock och verkar hålla någorlunda tätt.
IMG_5217.JPG

Jag karvade upp två hål i linsburken:
IMG_5213.JPG

Jag tar fram Bomullsrondelerna
IMG_5214.JPG

Dessa viker jag ihop fint så att de ligger kvar i linsburken, sedan blöter jag dem och skruvar på locken.
IMG_5215.JPG

Och så här ser min "Hobbyhumidor" ut. Jag tänkte borra upp ett litet hål i locket och limma fast en digital hygrometer senare.
IMG_5216.JPG

Funderingar och kommentarer mottages mer än gärna. Tror ni detta kan fungera?

Jag tänkte dela med mig av ett litet projekt som jag fick idé till häromdagen när jag tänkte på humidorer och att jag var i behov av en liten mindre variant här på mitt landställe. Jag hade heller ingen lust att lägga några enorma summor på en box som till stor del kommer stå oanvänd.

Dessa grejer använde jag:
Bomullsrondeller
Linsburk
Cigarill/cigarrbox i cederträ
(Lite kuriosa kring denna box är att den ägdes av en radioamatör utanför Kumla som tydligen rökte ihjäl sig på dessa cigariller)
IMG_5211.JPG

Lådan hittade jag på loppis som enligt tidigare ägare skall vara i cederträ. Denna är som ni ser hyfsat tjock och verkar hålla någorlunda tätt.
IMG_5217.JPG

Jag karvade upp två hål i linsburken:
IMG_5213.JPG

Jag tar fram Bomullsrondelerna
IMG_5214.JPG

Dessa viker jag ihop fint så att de ligger kvar i linsburken, sedan blöter jag dem och skruvar på locken.
IMG_5215.JPG

Och så här ser min "Hobbyhumidor" ut. Jag tänkte borra upp ett litet hål i locket och limma fast en digital hygrometer senare.
IMG_5216.JPG

Funderingar och kommentarer mottages mer än gärna. Tror ni detta kan fungera?
Gillar Macgyverstilen :) Det enda jag tänkte på var om du borrar hål för hygrometern, kan du få det ordentligt tätt sen? Kan en liten analog eller digital som fästs på insidan av locket vara ett alt? Visserligen får du lyfta på locket för att kolla men då är det iaf tätt :)

I övrigt gillar jag projektet och ser fram emot att höra hur det går

Gillar Macgyverstilen :) Det enda jag tänkte på var om du borrar hål för hygrometern, kan du få det ordentligt tätt sen? Kan en liten analog eller digital som fästs på insidan av locket vara ett alt? Visserligen får du lyfta på locket för att kolla men då är det iaf tätt :)

I övrigt gillar jag projektet och ser fram emot att höra hur det går

Jag tänker mig någon form av tätning vid hålet jag gör, annars är väl det enklast att sätta i locket som du säger.

Spontant skulle jag vilja påstå att du inte har något sätt att reglera luftfuktigheten. Enligt min härifrån nyligen inhämtade kunskap är svaret beads.

Det jag tänker är att på något sätt hitta rätt antal ml destillerat vatten per rondell och laborera med antal cigarrer. Det enklaste är förstås att köpa beads, men det är inte lika roligt ;)

Beads hittar du på kindcigars. Ett alternativ i DIY anda är att fukta bomullstussen med en blandning av propylenglykol och vatten. I takt med att vattnet avdunstar får man fylla på. Propylenglykol dunstar inte så den behöver inte fyllas på. Då får du ett system som stävar efter 65-70% RH. Köp isåfall propylenglykol i medicinkvalitet

/P

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Beads hittar du på kindcigars. Ett alternativ i DIY anda är att fukta bomullstussen med en blandning av propylenglykol och vatten. I takt med att vattnet avdunstar får man fylla på. Propylenglykol dunstar inte så den behöver inte fyllas på. Då får du ett system som stävar efter 65-70% RH. Köp isåfall propylenglykol i medicinkvalitet

/P

Var länge sen jag plockade fram kemilådan, men propylenglykol finns väl bla i spolarvätska?

Om det destillerade vattnet ändå dunstar i lösningen, varför skall du då blanda vattnet med alkoholen? Är det för att avdunstningen sker långsammare eller för humiditeten strävar mot 65-70%?

Efter allt snack om cigarrer blir man ju sugen på att röka, är det någon som tänker puffa ikväll? Och i så fall vadå?

Här kommer en snabbrecension av Ramon Allones Small Club:

Kompakt cigarr som är behaglig, lätt och följsam.

1/3 Smak av tall och vanilj, kompakt med ett ordentligt sugmotstånd.
2/3 Kakao och viss ton av vanilj. Lättar upp i sugmotstånd, utvecklar smaken alltmer och det är nu den upplevs som bäst.
3/3 Blir lite mer oljig i tonen, lite strävare med en mer bränd kakaosmak. Fungerar fortfarande.

Slutplädering:
En cigarr du kan ha som huscigarr då den smakar mycket bra, är enkel, lättkonverserad och okomplicerad, passar utmärkt till rom åt det vaniljiga hållet som tex Zacapa som jag drack till. Prövade äta mörk choklad till och det passade bra, men när jag gick över till mörk apelsinchoklad så gifte sig verkligen smakerna. Jag kommer köpa en låda av dessa för att ha hemma och bjuda på. Mer pang för peng får du nog inte.

Var länge sen jag plockade fram kemilådan, men propylenglykol finns väl bla i spolarvätska?

Om det destillerade vattnet ändå dunstar i lösningen, varför skall du då blanda vattnet med alkoholen? Är det för att avdunstningen sker långsammare eller för humiditeten strävar mot 65-70%?

Spolarvätska är huvudsak isopropanol eller etanol.

Propylenglykol hittar du på Apoteket. Propylenglykolen gör att vattnet trivs lite bättre i bomullstussen därför kommer den sträva mot en annan jämvikt i detta fall 65-70%. Utan propylenglykol strävar fuktsystemet mot 100% RH.

Själv kör jag beads nuförtiden ;)

/ P

Spolarvätska är huvudsak isopropanol eller etanol.

Propylenglykol hittar du på Apoteket. Propylenglykolen gör att vattnet trivs lite bättre i bomullstussen därför kommer den sträva mot en annan jämvikt i detta fall 65-70%. Utan propylenglykol strävar fuktsystemet mot 100% RH.

Själv kör jag beads nuförtiden ;)

/ P

Tack för ett utförligt svar!

Här kommer en snabbrecension av Ramon Allones Small Club:

Kompakt cigarr som är behaglig, lätt och följsam.

1/3 Smak av tall och vanilj, kompakt med ett ordentligt sugmotstånd.
2/3 Kakao och viss ton av vanilj. Lättar upp i sugmotstånd, utvecklar smaken alltmer och det är nu den upplevs som bäst.
3/3 Blir lite mer oljig i tonen, lite strävare med en mer bränd kakaosmak. Fungerar fortfarande.

Slutplädering:
En cigarr du kan ha som huscigarr då den smakar mycket bra, är enkel, lättkonverserad och okomplicerad, passar utmärkt till rom åt det vaniljiga hållet som tex Zacapa som jag drack till. Prövade äta mörk choklad till och det passade bra, men när jag gick över till mörk apelsinchoklad så gifte sig verkligen smakerna. Jag kommer köpa en låda av dessa för att ha hemma och bjuda på. Mer pang för peng får du nog inte.

Jag älskar RASCC, bland det bästa lillgarre man kan röka!

Den berömda fruktkompotten och bageritonerna är RA-karaktär för mig!!

Bageritoner kan jag känna igen, dock kommer jag inte alls åt någon fruktkompott.

Läste någonstans att antalet smaklökar hos oss människor kan skilja otroligt mycket åt, vilket gör att de som har fler smaklökar också kan urskilja nyanser bättre.

Tillbaka
Topp