• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag budade hem en sådan här! Sjukt dåligt insatt i just Citizen, så osäker på vad denna kallas, men gillar stuket, det flyger bra under radarn i Brasse-land.



lm.jpg
Det är den äldre varianten. Tryck den innan du går i vatten så :)
 

Sorubim

Audemars
Då jag inte kände att jag kunde ta mig råd att köpa det jag helst vill ha just nu p.g.a. andra utgifter (Omega automat) skaffade jag mig en Citizen AW-1360-55E från ur&penn. Den faktiskt riktigt trevlig och jag gillar den mer och mer, skulle gärna vara automat dock! Ja jag har inte ställt i datumet ;)

Tack för ett bra forum!
Välkommen till forumet! Cool klocka. Testa ett grönt eller grått natostrap på den där, känns som att det skulle kunna bli en grym kombo. :)

Btw... Ta in snacket om att "automat är bäst" med en stor näve salt. Det finns bra automatklockor, det finns bra kvartsklockor, det finns bra solcellsdrivna klockor, kineticklockor etc. Alla har sina för- och nackdelar... Och det finns "Pang för pengen" i alla prisklasser.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Citizen Crystron quartz o digitala ur från mitten 70 tal till tidigt 80 tal är trevliga saker, jag har tydligen nåt bisarrt intresse att renovera dessa :), tyvärr så går det i princip åt 2 klockor för att få ihop en komplett, flesta gånger är batteriskador som dödar dem, eller spolar som är slut, och oftast är det fel armband som sitter på, lite nerdig som man är så ska de på rätt armband till rätt klocka...just Crystron är ett intressant Citizen märke som var långt framme när de gäller Quartz,med bla solcells klockorna (längst bak i bild), Crystron hade även M4 (mega) klocka, en extremt exakt Quartz med feltolerens på +- 3 4 sek per år, ovanlig o rejält dyr idag.längst ner till höger på bild har de även smugit sig in tre mekaniska Citizen kronografer , oxå trevliga 70 tals klockor:)
IMG_3319.JPG
Grym samling!!
Guldbullhead skämtar man inte bort. Känns lite som att det sista Burt Reynolds tog av sig innan han fotades på fällen var just den klockan...
Burt-Reynolds-Auction-0012675903621.jpg
 

Pdson

Omega
Grymt. Har också haft ett par Crystrons av samma ref som din blåtavlade i övre högra hörnet. Underskattade klockor man kan få för någon hudralapp. Ett batteri- och glasbyte senare har man en kalasklocka.

Ser att automatarna i nederkant inte är de enda - står väl en tg195a i samlingen också :)?

Stämmer:) , har div andra klockor utanför bild där, bla TG,n, som nästan används dagligen, blandat med speedy o smp.
 

Pdson

Omega
Grym samling!!
Guldbullhead skämtar man inte bort. Känns lite som att det sista Burt Reynolds tog av sig innan han fotades på fällen var just den klockan...
Burt-Reynolds-Auction-0012675903621.jpg

Hahaha så sant!!!:) Den bullheadeb har en rolig historia, många BH är så extremt skruvade o micklade med , jag ville ha en orörd, jag tror de var i Bolivia jag hittade denna, när den väl kom på posten, så var det ett gäng fraktsedlar med , innehållande kopia på körkort o fingeravtryck från varenda finger tror jag, och en massa text om det minsan var TRASiGA klockor i förpackningen o INTE narkotika, jag hade köpt en klocka som var fungerade!!?!?, när jag packar upp så ligger BH där fullt fungerande och en helt slut Seiko chrono, skumt som fan, när jag sen läste vidare så fick de inte expotera fungerande klockor utan enbart skicka dem utomlands för reparation, så han som skickade hade nog tagit en liten risk där.....
 
Senast ändrad:

Pdson

Omega
Veckans Citizen renovering,nån som kan gissa vad de är???, coooool sak tycker jag, (kolla bilden med verket med tips vad de kan vara)... :) ( där syns även en trisst vattenskada..)
IMG_3425.JPG
IMG_3426.JPG
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Veckans Citizen renovering,nån som kan gissa vad de är???, coooool sak tycker jag, (kolla bilden med verket med tips vad de kan vara)... :) ( där syns även en trisst vattenskada..)
IMG_3425.JPG
IMG_3426.JPG
Crystron är väl en quartz verk? Dom tidiga citizen quartz verken . Synd på rosten men det bör inte ha så stor betydelse för funktionen. Borsta rent med en glasfiberborste.
 

Pdson

Omega
Crystron är väl en quartz verk? Dom tidiga citizen quartz verken . Synd på rosten men det bör inte ha så stor betydelse för funktionen. Borsta rent med en glasfiberborste.

Visst är de ett Crystron Quartz, de är de udda verket med minutindikering via en liten lysdiod över 12 markeringen , och nollställning av sek visaren via en tryckknapp, udda skapelse.
 

Case

Panerai
Topp