• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Nerden i mig uppskattar att Citizen ligger i framkant vad gäller teknisk innovation, även om de inte alltid lyckas till hundra procent med det estetiska. Köpte den här udda skapelsen, som ska vara världens första radiokontrollerade analoga klocka: Citizen 7400. Såldes i början på 90-talet och är svåra att få tag på idag, speciellt i nyskick och i denna variant med stållänk. Klockan finns i en guldfärgad variant och en blandad stål- och guldfärgad. Eftertraktade i Asien (Rakuten) och i Tyskland, men helt (?) okända på våra breddgrader.
Citizen 7400.jpg
Djävlar så fräck. Stort ha-begär. Hittar några TT på bukten bara för runt 8-10K.

Guld var rolig. Tyvärr verkar dom täckt spolen då.

schone-Armbanduhr-Citizen-Radio-Controlled-Cal-7400-_57.jpg
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Citizen promaster ny0040. Den kom på gummi, ett sånt som sitter på den till höger (lumetavlan).
Länken har jag köpt senare. Tycker dessa klockor är extremt prisvärda.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då har jag avverkat första dygnet med 0934:an och är väldigt nöjd. Var inga problem att bandet med viklås (deployment buckle) att sitta bra, hade viss oro för det efter att ha läst ett antal trådar på WUS etc.

Lurar dock på en sak som jag hoppas kunna få lite inspel kring av er kunniga med-forumister. Som sagt är är inte Citizens-kortet stämplat/ifyllt, och det är ju detta som skall skickas in för att få tillbaka "warranty card" (cert). Vill ju gärna få fram ett korrekt "warranty card" och antar det bästa är att e-posta Citizen (i Japan) en fråga. Men har kollektivet förslag/råd tas dessa tacksamt emot.

Klockan var enl. säljaren köpt på Ebay, av "iseshima japan", så sent som augusti och i princip oanvänd (sannolikt korrekt med tanke på hur den kom packad till mig). Har tyvärr inte hittat någon "iseshima japan" (Google-träff på Iseshima är ett berg) Ebay-store och inte fått träff på medlem heller (kan nog lägga mer krut på den sökningen ifs).

Nåväl, är som sagt nöjd och allt verkar helt korrekt/"legit" med klockan men jag vill så klart veta så mycket som möjligt om historiken och även helst få fram ett riktigt "warranty card".
Då har du helt enkelt ingen garanti på klockan. Lär ju kvitta dock, tror knappast de går sönder.
 

Sorubim

Audemars
Senast ändrad:

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor

DB15

Panerai
Pledge Member
Fick in en ny Citizen på posten idag :) tanken var att jag ville ha en mer vardaglig beater och inte en knall rosa G-shock som ja har :D
Vad jag har förståt efter lite googlande (kan ha fel) är det någon sorts windsurfings promaster. och skicket va jätte bra för en sån gammal klocka!
20161122_165654.jpg

Tryckte lite på knapparna och helt plötsligt dör klockan! misstänker att batteriet inte höll riktigt när jag tryckte på "light" knappen. Nu hoppas jag att det är batteriet som tagit slut.
Hur som hälst så va gummit på tok för långt.
20161122_171528.jpg

Men den gör sig också bra på nato som tur :)
Har möjligtvis en annan på ingång, så vi får se om den här få stanna. De kanske blir en flipp efter batteri byte och trycktest.
Är det även någon på forumet som vet lite mer om denna Citizen? :)
Tackar för mig!
 

Pdson

Omega
Senast renoverade Citizen/Crystron, de vart mycket jagade efter delar världen över, men till slut i trevlig skick, tyvärr så är de lite dings på vridringen :-(.
Klockan är från 1980, den borde haft Crystron namnen på urtavlan, men Citizen lämnade namnet 1980 så den är nog precis i gränslandet, verket är för övrigt "Crystron" verket. (Glaset i dessa är otroligt tjockt..tacksamt när repor ska poleras bort :) )
citi.jpg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Skulle uppskatta lite hjälp! Min systers man har tappat bort sin klocka som han fått i present av min syster. Det enda jag har att gå på är Citizen eco-drive, boett i silver, vit tavla, svarta index med romerska siffror på 3,6,9,12. Uppskattningsvis 34-36 mm. Han bar den på svart läder. Har försökt bildgoogla men hittar ingen modell som stämmer in på beskrivningen. Hade varit väldigt kul om man lyckas hitta den samma och spara honom nagg från syrran :)


Edit: skulle kunna vara den här:
IMG_0747.jpg
 
Topp