• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har precis handlat en Tsuyosa 37mm.
Var tvingade att testa när jag tyckte 40mm bar stort.
IMG_6481.jpeg

En fråga till er som äger en Fujitsubo, vet någon om kronhalsen på dessa klockor är tillverkade i titan eller stål? Är kronhalsen en del av boetten eller är den utbytbar? Har läst att kombon skruvad krona och boett i titan gör att gängorna blir dåliga eftersom Ti är mjukare än stål. Hur försiktig man än är. Vissa klockor i titan har kronhalsen tillverkad i stål för att förhindra detta. Är så sjukt sugen på en Fujitsubo, men vill inte ha en klocka med "kort" livslängd. Är ingen flipper, vill äga den resten av livet!
Ha en fin helg!

Hej !
Jag har äntligen kommit över ett exemplar av denna tuffa kompis. BN0116-51L.
För den verkade bara finnas på den Engelska marknaden. Men nu hittade jag den i en webbshop.
Super Titanium, eco-drive, 300m, skruvkrona och monoblock med kraftigt självlysande siffror och visare. Ca 41 mm och passar på min arm perfekt. Fanns både på Kevlar och Super Titanium länk som jag valde.
Jag har precis fått den och laddat upp den i solljus så att den nu har en gångreserv på ca 6 månader. Nu har jag stoppat undan min Explorer för att långtesta den här klockan i vardagen med jakt fiske snöskoteråkning och skogsarbete.
Är det någon som själv har testat något nyare exemplar av klockan som ju har några år på nacken som modell. Men den verkar vara ganska ovanlig och har gått lite under radarn tycker jag.
Vore kul att höra Era erfarenheter av klockan

Bilagor

• IMG_7244.jpeg
    IMG_7244.jpeg
    586.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_7245.jpeg
    IMG_7245.jpeg
    325.6 KB · Visningar: 5
Hej !
Jag har äntligen kommit över ett exemplar av denna tuffa kompis. BN0116-51L.
För den verkade bara finnas på den Engelska marknaden. Men nu hittade jag den i en webbshop.
Super Titanium, eco-drive, 300m, skruvkrona och monoblock med kraftigt självlysande siffror och visare. Ca 41 mm och passar på min arm perfekt. Fanns både på Kevlar och Super Titanium länk som jag valde.
Jag har precis fått den och laddat upp den i solljus så att den nu har en gångreserv på ca 6 månader. Nu har jag stoppat undan min Explorer för att långtesta den här klockan i vardagen med jakt fiske snöskoteråkning och skogsarbete.
Är det någon som själv har testat något nyare exemplar av klockan som ju har några år på nacken som modell. Men den verkar vara ganska ovanlig och har gått lite under radarn tycker jag.
Vore kul att höra Era erfarenheter av klockan

Jag tycker den är ball, och har ibland funderat på den.

Specsen och funktionen, Excellence!

Typsnittet lite väl rationellt på siffrorna för mig. Skulle behöva se en irl.

Senast ändrad:
Jag tycker den är ball, och har ibland funderat på den.

Specsen och funktionen, Excellence!

Typsnittet lite väl rationellt på siffrorna för mig. Skulle behöva se en irl.
Har haft den på armen nu i en vecka och den bara finns där så som jag vill ha det.
Det rationella med siffrorna och den självlysande nattfunktionen är också perfekt för mig och nått som jag saknat på min ”vardags klocka” de senaste 10 åren.
Min Rolex Explorer bara fanns där på armen och gjorde inget direkt väsen av sig om man inte träffade en klocknörd. Men på natten fanns den inte där när jag ville slänga en blick på den. För luminensen hade tagit slut.
Den funktionen uppfyller den nya klockan rejält

Bilagor

• IMG_7374.jpeg
    IMG_7374.jpeg
    224.1 KB · Visningar: 2
Jag tycker spontant den skulle vara bättre i 38mm istället för 41mm. Jag tycker också att det djupt försänkta datumfönstret som knappt går att läsa blir helt fel mot den extremt lättlästa tavlan. Vad har du för tankar?
Jag föredrar denna
IMG_0199.jpeg
Jag håller med om att datumet är svårt att avläsa men det går och är inget viktigt för mig. Den modellen Du refererar till har väl bara vattenskydd 5 ATM. Ingen riktig Ray Mears alltså. Men den klockan Du visar upp var ett alternativ gör mig, men när jag kollade så var funktionen Radiokontolled funktionell endast i Japan. Möjligen i södra europa.
Då valde jag min Promaster Super Titanium eco-drive med monocase och 300 m för sin otroliga prestanda och enkelhet med perfekt dial för att avläsa i mörker

Jag håller med om att datumet är svårt att avläsa men det går och är inget viktigt för mig. Den modellen Du refererar till har väl bara vattenskydd 5 ATM. Ingen riktig Ray Mears alltså. Men den klockan Du visar upp var ett alternativ gör mig, men när jag kollade så var funktionen Radiokontolled funktionell endast i Japan. Möjligen i södra europa.
Då valde jag min Promaster Super Titanium eco-drive med monocase och 300 m för sin otroliga prestanda och enkelhet med perfekt dial för att avläsa i mörker
För mig själv känns den perfekt med 41 mm och min Explorer har 36 mm och kändes nästan för liten.
Vikten gör att den försvinner på armen och jag bär mina klockor ” fel” vända inåt på handleden så därför är det viktigt att kronan är skyddad och att det inte sticker ut något annat.
Inget som lyser upp i mörker när man bär klockan felvänd. Blivit en vanesak med åren. Men ett medvetet val. Fungerar bäst för mig helt enkelt.

Du får läsa noggrannare och använda bättre källor. PMD56 har 20ATM. Radiosynk utanför eventuell räckvidd är ett minne blott nu då det finns appar.

Tillbaka
Topp