Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Citizen's Aqualand...

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av masterkiller, 17 september 2012.

1. KlockTotte

KlockTotte Tantal

Badat och nu väntar man på rätt glöd för att grilla revben :) IMG_20190714_175600.

Arvis, theargonaut, Sistakvarten och 6 andra gillar detta.
  2. Homer likes watches

Homer likes watches Tantal Premium

Nytt canvas från Barton idag :) IMG_20190715_172445.

theargonaut, Sistakvarten, Sorubim och 5 andra gillar detta.
  3. Renadu

Renadu Titan

Från:
    Hälsingland
    Hej och välkommen! :)

Just varför klockan kallas för Enzo kan jag inte riktigt svara på, men troligtvis är det så som du tror i din frågeställning. Roligt att höra att din Aqualand fick smaka på riktig dykning, något som min troligtvis aldrig kommer att få vara med om under min ägo...

Scuba Diver och KlockTotte gillar detta.
  4. Scuba Diver

Scuba Diver Plast

Från:
    Norrköping
    Tack skall du ha! :)
    Ja det blev en hel del dyk faktiskt, en bra att ha klocka och att den är snygg också gör ju inget :) Undrar just varför det finns två svarta versioner av aqualand dels stål och dels titan? Och varför orginal armbandet inte tål sol och saltvatten...
    By the way, heter både den svarta i stål och den svarta i titan Enzo? Verkar ju som det eller?
    En god vän inhandlade en svart i stål i USA ca 1993 i tron att det var i en titan. När han kom hem jämförde vi klockorna dvs min i titan och hans i stål. Vi såg rätt snart att den var nåt "fel" med den svarta färgen. De såg olika ut den i stål mera "glansig". I brist på annat (dykare men amatörer på klockor) så vägde vi dem, kändes ju redan i handen att den i titan var lättare men bäst att väga ändå tyckte vi :) Ingen av oss funderade ens på att läsa på baksidan vad som kunnat stå där,ja jösses. Som dykare var klockan mer som ett arbetsredskap än något annat på den tiden. Så han använde den ändå i sitt arbete som dykinstruktör ändå. Tror aldrig han köpte nån i titan sedan.
    Efter att ha läst denna tråd inser jag ju att det finns en massa olika modeller, svårt att hålla reda på alla tycker jag nog. Köpte mig en Hyper Aqualand i USA och upptäckte för sent att den var imperial och djupmätaren mätte i feet. Funka ju bra i Australien men rätt jobbigt att räkna om till meter hemma. Kan nya Aqualand ställa om mellan imperial och metric och är det alltid så att jämn slutsiffra är metric tex CO28 på de gamla?
    Vad är skillnaden i vikt mellan stål och titan? Nån som vet?

mega, theargonaut och Renadu gillar detta.
  5. Scuba Diver

Scuba Diver Plast

Från:
    Norrköping
    @Bogren. The wheel i bakgrunden, sweet. Det har man inte använt på ett tag :) Fin klocka!

6. Scuba Diver

Scuba Diver Plast

Från:
    Norrköping
    Sådärja! Nu har jag läst alla inlägg i denna tråd och beundrat alla fina klockor som ni har!
    Många frågor blir det men undrar om det finns nån som vet med 100% säkerhet att Enzo titan bara har haft en enda typ av urtavla? (Är väl den med vit "pil" med guld "ram"? eller?)

Edit stavfel...

Senast ändrad: 17 juli 2019
    theargonaut och McNulty gillar detta.
  7. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    2DAED943-5A52-4C38-B09D-BCEC38FF12DD.
    2C9DA40B-E990-4D90-A615-E4DF713F4523.

:eek::eek::eek:!!!
    Kaffepengar-Enzo! Detta inlägg kanske platsar bättre i någon loppisfynd-tråd men men...
    Personen i fråga vägrade öht att svara på mina kontaktförsök och nu är annonsen ändrad och Enzo’n bortplockad. Någon här som gjort ett sig ett KAP kanske?

KlockTotte gillar detta.
  8. MaBr

MaBr Platina Premium

Är ganska säker på att det där inte är en Enzo. Det är inte heller säkert att den ens fungerar eller om det sitter läckande batterier i den. Bra pris oavsett men inte nödvändigtvis ett kap. :)

9. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Nu är inte jag någon som helst expert på äldre Aqualands, men är inte de pvd:ade de som kallas Enzo? De i antingen titan eller rostfritt?
    Den i annonsen kan ju vara någon kopia/egenmålad variant men svart är den ju onekligen. Vad är det som gör att du är tveksam om just detta?

10. MaBr

MaBr Platina Premium

Den som är den äkta Enzo är väl i titan och det är inte den där. Det har blivit lite gliding på det där och ibland kallas även den i stål för Enzo. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

theargonaut, KlockTotte och Sigurd gillar detta.
  11. KlockTotte

KlockTotte Tantal

Lite deja Vu på denna :) Samma fråga kom upp ca en vecka efter annonsen kom upp i en annan tråd. Jag skickade på den samma dag den kom upp eller dagen efter, men fick aldrig något svar.

Sigurd gillar detta.
  12. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Då klarnar det något. Har tolkat det som att både titan och base metal-varianterna flugit under Enzo-benämningen. Svårt att med säkerhet avgöra på bilden vilken av dessa det är dock men den ser ju lite mer ”lackad” ut så troligen inte titan.

13. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Då var jag inte först på bollen ;) Så otroligt irriterande att se att annonsören läst de meddelanden man skrivit men skitit i att svara. Hur svårt är det att skriva ”tyvärr såld” eller ”ej längre till salu”? J*vla blockm*ngo.

KlockTotte gillar detta.
  14. Scuba Diver

Scuba Diver Plast

Från:
    Norrköping
    Brukar det dyka upp Enzo på Blocket ofta?

15. rogart-63

rogart-63 Diamant

Från:
    Vettet
    Låter mer som du är arg på dig själv för att du missa annonsen . Finns väl inga skyldigheter att svara om man tagit bort klockan från annonsen eller klockan .

16. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Jag missade ju inte annonsen. Finns ju inga skyldigheter alls, bara vanligt hyfs. Klart jag (och andra också uppenbarligen) skriver och undrar när klockan finns angiven i annonsen och inte efter att den tagits bort.

17. MaBr

MaBr Platina Premium

Det är lite svårt att se men jag tycker inte att pilen på tavlan ser vit ut, det ska den vara om det är titanvarianten. :)

Scuba Diver, Sigurd och KlockTotte gillar detta.
  18. Scuba Diver

Scuba Diver Plast

Från:
    Norrköping
    @MaBr Hur ser pilen ut på den svarta stålvariantens urtavla?

19. theargonaut

theargonaut Diamant Premium

Från:
    Sthlm
    M.L., McNulty, Anthony och 1 annan gillar detta.
  20. MaBr

MaBr Platina Premium

Bra länkat! Som jag har förstått det så har stålvarianterna funnits med både vit och guldfärgad pil beroende på år och modell men titanvarianten har dock aldrig funnit med annat än vit pil.

Det finns de i titan som har tavla med guldfärgad pil men där påstår de som är inbitna att tavlan är utbytt, antingen vid service eller så har något gjort en franken. :)

21. theargonaut

theargonaut Diamant Premium

Från:
    Sthlm
    Snackar vi enbart svarta Aqualands, så har titanvarianten vit pil omgärdad med en guldkant, medan de andra svarta i stål har en helt guldfärgad pil.

De vanliga helt stålfärgade har en helt vit pil, medan de vanliga stålfärgade med gulddetaljer har en helt guldfärgad pil.

Senast ändrad: 18 juli 2019
    Ploprof, Scuba Diver och MaBr gillar detta.
  22. MaBr

MaBr Platina Premium

Ja, det gäller såklart bara de svarta. Sorry om jag var otydlig. :)

theargonaut gillar detta.
  23. Scuba Diver

Scuba Diver Plast

Från:
    Norrköping
  24. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Känner någon till om det finns någon teknisk förklaring till varför Citizen lagt lumen på merparten av Aqualand-modellernas sekundvisare på änden av visaren och inte på den pilformade spetsen? Det senare är iaf i mitt tycke mer logiskt och jag vet inga andra ur där ovanstående förekommer.

Med tanke på hur genomtänkt och funktionsinriktad en Aqualand ändå är oavsett modell så antar jag att det inte är en märklig slump/designmiss.

25. nissenypon

nissenypon Titan

Snillen spekulerar:
    Om spetsen på sekundvisaren varit lume:ad så skulle den synas sämre om den står mitt för ett index, se bild.
    Den viktigaste visaren är ju minutvisaren för att snabbt se tid sedan nedstigning "cirka fem i halv" på min bild, så att de gjort sekundvisarens lume rund är säkert också med flit så den inte ska förväxlas med minutvisaren.
    Jag har en aqualand 2 om någon undrar varför visarna inte är exakt som vanliga aqualand? 20190721_233655.

26. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Efter lite Google:ande (kanske borde ha börjat där :D) så verkar det som att din förklaring stämmer. Från början, iaf på äldre Seiko-quartz:are, verkar det dock som att lumen placerades där i syfte att agera motvikt på sekundvisaren och därmed minska slitaget på verket.

En annan förklaring är också att sekundvisarens syfte vid dyk är mest att visa att klockan inte har stannat och då är en stor rund lumekula nära axeln att föredra då det snabbt går att se dess rörelse.

theargonaut, nissenypon och Sistakvarten gillar detta.
  27. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Inhandling av brunch. 4/6 semesterveckor i backspegeln.

DA183843-0982-4066-8F70-679C8F817AC3.

KlockTotte, Sistakvarten, McNulty och 2 andra gillar detta.
  28. joh.jonsson

joh.jonsson Brons

Från:
    Uppsala // Visby
  29. Rum Runner

Rum Runner Diamant

Hej igen i tråden! Fick just besked från [email protected]’s servicecenter att den här inte går att laga. Dvs att de inte kan laga den. Den är stendöd efter att det kommit in vatten i den. Är det möjligt att byta urverk i den? Tips mottages tacksamt. :)
    A53AE321-5A76-4EC0-9BF8-837AED5C9697.
    3805C947-1EC1-477F-B56A-59716EA5538C.

30. Sigurd

Sigurd Titan

Från:
    övre medelklassen
    Har för min att C5810 som verket i den heter har slutat produceras. Kanske kan vara värt att få en second opinion hos någon annan urmakare än Ur&Penn även om dessa är AD för Citizen i Sverige.

Annars får man jaga ett NOS C5810 på bukten eller köpa en donatorklocka.

Senast ändrad: 22 juli 2019
    Rum Runner gillar detta.