• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Renadu

Cartier
Hej
Jag Àr helt ny medlem hÀr, har pÄ ett par tre dagar nÀstan lÀst klart denna hÀrliga trÄd! Vilken nostalgi trip!
Hade en "Enzo" (varför heter det Enzo? Är det bara en referens till filmen det Stora blĂ„ eller? ) titan en gĂ„ng i tiden. Ångrar djupt att jag sĂ„lde den 1994- Började dyka 1988 och köpte klockan 89-90 i Singapore. Hann iaf att dyka runt 2000 dyk med den och göra slut pĂ„ 3-4 orginal armband. Tappade min Enzo i en cenote i Mexico 1993 under grottdykning (armbandet gick i tusen bitar ;) men hittade den igen :)
Kul att det finns sÄ mÄnga Aqualand entusiaster, nu blir man ju grymt sugen pÄ att börja samla!
Hej och vÀlkommen! :)

Just varför klockan kallas för Enzo kan jag inte riktigt svara pÄ, men troligtvis Àr det sÄ som du tror i din frÄgestÀllning. Roligt att höra att din Aqualand fick smaka pÄ riktig dykning, nÄgot som min troligtvis aldrig kommer att fÄ vara med om under min Àgo...
 

Scuba Diver

Breitling
Hej och vÀlkommen! :)

Just varför klockan kallas för Enzo kan jag inte riktigt svara pÄ, men troligtvis Àr det sÄ som du tror i din frÄgestÀllning. Roligt att höra att din Aqualand fick smaka pÄ riktig dykning, nÄgot som min troligtvis aldrig kommer att fÄ vara med om under min Àgo...
Tack skall du ha! :)
Ja det blev en hel del dyk faktiskt, en bra att ha klocka och att den Àr snygg ocksÄ gör ju inget :) Undrar just varför det finns tvÄ svarta versioner av aqualand dels stÄl och dels titan? Och varför orginal armbandet inte tÄl sol och saltvatten...
By the way, heter bÄde den svarta i stÄl och den svarta i titan Enzo? Verkar ju som det eller?
En god vÀn inhandlade en svart i stÄl i USA ca 1993 i tron att det var i en titan. NÀr han kom hem jÀmförde vi klockorna dvs min i titan och hans i stÄl. Vi sÄg rÀtt snart att den var nÄt "fel" med den svarta fÀrgen. De sÄg olika ut den i stÄl mera "glansig". I brist pÄ annat (dykare men amatörer pÄ klockor) sÄ vÀgde vi dem, kÀndes ju redan i handen att den i titan var lÀttare men bÀst att vÀga ÀndÄ tyckte vi :) Ingen av oss funderade ens pÄ att lÀsa pÄ baksidan vad som kunnat stÄ dÀr,ja jösses. Som dykare var klockan mer som ett arbetsredskap Àn nÄgot annat pÄ den tiden. SÄ han anvÀnde den ÀndÄ i sitt arbete som dykinstruktör ÀndÄ. Tror aldrig han köpte nÄn i titan sedan.
Efter att ha lÀst denna trÄd inser jag ju att det finns en massa olika modeller, svÄrt att hÄlla reda pÄ alla tycker jag nog. Köpte mig en Hyper Aqualand i USA och upptÀckte för sent att den var imperial och djupmÀtaren mÀtte i feet. Funka ju bra i Australien men rÀtt jobbigt att rÀkna om till meter hemma. Kan nya Aqualand stÀlla om mellan imperial och metric och Àr det alltid sÄ att jÀmn slutsiffra Àr metric tex CO28 pÄ de gamla?
Vad Àr skillnaden i vikt mellan stÄl och titan? NÄn som vet?
 

Scuba Diver

Breitling
Framplockad ur gömmorna. Köpt ny -98 (har jag för mig) och anvÀnd flitigt innan jag köpte en dykdator. DÀrefter som backup jÀmte datorn.
De senaste 10 Ären har den dock varken sett hav eller ens dagsljus. Nedtryck i en skrivbordslÄda den stackaren. Men med lite omvÄrdnad sÄ kanske..
42D57C41-D37A-4614-A21A-D236F1A2C55A.jpeg
@Bogren. The wheel i bakgrunden, sweet. Det har man inte anvÀnt pÄ ett tag :) Fin klocka!
 

Scuba Diver

Breitling
SÄdÀrja! Nu har jag lÀst alla inlÀgg i denna trÄd och beundrat alla fina klockor som ni har!
MĂ„nga frĂ„gor blir det men undrar om det finns nĂ„n som vet med 100% sĂ€kerhet att Enzo titan bara har haft en enda typ av urtavla? (Är vĂ€l den med vit "pil" med guld "ram"? eller?)


Edit stavfel...
 
Senast Àndrad:

Sigurd

Cartier
2DAED943-5A52-4C38-B09D-BCEC38FF12DD.jpeg

2C9DA40B-E990-4D90-A615-E4DF713F4523.jpeg


:eek::eek::eek:!!!
Kaffepengar-Enzo! Detta inlÀgg kanske platsar bÀttre i nÄgon loppisfynd-trÄd men men...
Personen i frĂ„ga vĂ€grade öht att svara pĂ„ mina kontaktförsök och nu Ă€r annonsen Ă€ndrad och Enzo’n bortplockad. NĂ„gon hĂ€r som gjort ett sig ett KAP kanske?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
2DAED943-5A52-4C38-B09D-BCEC38FF12DD.jpeg

2C9DA40B-E990-4D90-A615-E4DF713F4523.jpeg


:eek::eek::eek:!!!
Kaffepengar-Enzo! Detta inlÀgg kanske platsar bÀttre i nÄgon loppisfynd-trÄd men men...
Personen i frĂ„ga vĂ€grade öht att svara pĂ„ mina kontaktförsök och nu Ă€r annonsen Ă€ndrad och Enzo’n bortplockad. NĂ„gon hĂ€r som gjort ett sig ett KAP kanske?
Är ganska sĂ€ker pĂ„ att det dĂ€r inte Ă€r en Enzo. Det Ă€r inte heller sĂ€kert att den ens fungerar eller om det sitter lĂ€ckande batterier i den. Bra pris oavsett men inte nödvĂ€ndigtvis ett kap. :)
 

Sigurd

Cartier
Är ganska sĂ€ker pĂ„ att det dĂ€r inte Ă€r en Enzo. Det Ă€r inte heller sĂ€kert att den ens fungerar eller om det sitter lĂ€ckande batterier i den. Bra pris oavsett men inte nödvĂ€ndigtvis ett kap. :)

Nu Àr inte jag nÄgon som helst expert pÄ Àldre Aqualands, men Àr inte de pvd:ade de som kallas Enzo? De i antingen titan eller rostfritt?
Den i annonsen kan ju vara nÄgon kopia/egenmÄlad variant men svart Àr den ju onekligen. Vad Àr det som gör att du Àr tveksam om just detta?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nu Àr inte jag nÄgon som helst expert pÄ Àldre Aqualands, men Àr inte de pvd:ade de som kallas Enzo? De i antingen titan eller rostfritt?
Den i annonsen kan ju vara nÄgon kopia/egenmÄlad variant men svart Àr den ju onekligen. Vad Àr det som gör att du Àr tveksam om just detta?
Den som Àr den Àkta Enzo Àr vÀl i titan och det Àr inte den dÀr. Det har blivit lite gliding pÄ det dÀr och ibland kallas Àven den i stÄl för Enzo. RÀtta mig gÀrna om jag har fel. :)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
2DAED943-5A52-4C38-B09D-BCEC38FF12DD.jpeg

2C9DA40B-E990-4D90-A615-E4DF713F4523.jpeg


:eek::eek::eek:!!!
Kaffepengar-Enzo! Detta inlÀgg kanske platsar bÀttre i nÄgon loppisfynd-trÄd men men...
Personen i frĂ„ga vĂ€grade öht att svara pĂ„ mina kontaktförsök och nu Ă€r annonsen Ă€ndrad och Enzo’n bortplockad. NĂ„gon hĂ€r som gjort ett sig ett KAP kanske?
Lite deja Vu pÄ denna :) Samma frÄga kom upp ca en vecka efter annonsen kom upp i en annan trÄd. Jag skickade pÄ den samma dag den kom upp eller dagen efter, men fick aldrig nÄgot svar.
 

Sigurd

Cartier
Den som Àr den Àkta Enzo Àr vÀl i titan och det Àr inte den dÀr. Det har blivit lite gliding pÄ det dÀr och ibland kallas Àven den i stÄl för Enzo. RÀtta mig gÀrna om jag har fel. :)

DĂ„ klarnar det nĂ„got. Har tolkat det som att bĂ„de titan och base metal-varianterna flugit under Enzo-benĂ€mningen. SvĂ„rt att med sĂ€kerhet avgöra pĂ„ bilden vilken av dessa det Ă€r dock men den ser ju lite mer ”lackad” ut sĂ„ troligen inte titan.
 

Sigurd

Cartier
Lite deja Vu pÄ denna :) Samma frÄga kom upp ca en vecka efter annonsen kom upp i en annan trÄd. Jag skickade pÄ den samma dag den kom upp eller dagen efter, men fick aldrig nÄgot svar.

DĂ„ var jag inte först pĂ„ bollen ;) SĂ„ otroligt irriterande att se att annonsören lĂ€st de meddelanden man skrivit men skitit i att svara. Hur svĂ„rt Ă€r det att skriva ”tyvĂ€rr sĂ„ld” eller ”ej lĂ€ngre till salu”? J*vla blockm*ngo.
 

rogart-63

Patek
DĂ„ var jag inte först pĂ„ bollen ;) SĂ„ otroligt irriterande att se att annonsören lĂ€st de meddelanden man skrivit men skitit i att svara. Hur svĂ„rt Ă€r det att skriva ”tyvĂ€rr sĂ„ld” eller ”ej lĂ€ngre till salu”? J*vla blockm*ngo.
LÄter mer som du Àr arg pÄ dig sjÀlv för att du missa annonsen . Finns vÀl inga skyldigheter att svara om man tagit bort klockan frÄn annonsen eller klockan .
 

Sigurd

Cartier
LÄter mer som du Àr arg pÄ dig sjÀlv för att du missa annonsen . Finns vÀl inga skyldigheter att svara om man tagit bort klockan frÄn annonsen eller klockan .

Jag missade ju inte annonsen. Finns ju inga skyldigheter alls, bara vanligt hyfs. Klart jag (och andra ocksÄ uppenbarligen) skriver och undrar nÀr klockan finns angiven i annonsen och inte efter att den tagits bort.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
DĂ„ klarnar det nĂ„got. Har tolkat det som att bĂ„de titan och base metal-varianterna flugit under Enzo-benĂ€mningen. SvĂ„rt att med sĂ€kerhet avgöra pĂ„ bilden vilken av dessa det Ă€r dock men den ser ju lite mer ”lackad” ut sĂ„ troligen inte titan.
Det Àr lite svÄrt att se men jag tycker inte att pilen pÄ tavlan ser vit ut, det ska den vara om det Àr titanvarianten. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
@MaBr Hur ser pilen ut pÄ den svarta stÄlvariantens urtavla?

HÀr kanske ni kan se hur pilarna ska se ut pÄ de olika varianterna... https://klocksnack.se/threads/citizen-aqualand-olika-modeller-genom-Ären.85620/

Bytte till badbeatern btw...
20190718_131826.jpg

Bra lÀnkat! Som jag har förstÄtt det sÄ har stÄlvarianterna funnits med bÄde vit och guldfÀrgad pil beroende pÄ Är och modell men titanvarianten har dock aldrig funnit med annat Àn vit pil.

Det finns de i titan som har tavla med guldfÀrgad pil men dÀr pÄstÄr de som Àr inbitna att tavlan Àr utbytt, antingen vid service eller sÄ har nÄgot gjort en franken. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bra lÀnkat! Som jag har förstÄtt det sÄ har stÄlvarianterna funnits med bÄde vit och guldfÀrgad pil beroende pÄ Är och modell men titanvarianten har dock aldrig funnit med annat Àn vit pil.

Det finns de i titan som har tavla med guldfÀrgad pil men dÀr pÄstÄr de som Àr inbitna att tavlan Àr utbytt, antingen vid service eller sÄ har nÄgot gjort en franken. :)
Snackar vi enbart svarta Aqualands, sÄ har titanvarianten vit pil omgÀrdad med en guldkant, medan de andra svarta i stÄl har en helt guldfÀrgad pil.

De vanliga helt stÄlfÀrgade har en helt vit pil, medan de vanliga stÄlfÀrgade med gulddetaljer har en helt guldfÀrgad pil.
 
Senast Àndrad:

Sigurd

Cartier
KÀnner nÄgon till om det finns nÄgon teknisk förklaring till varför Citizen lagt lumen pÄ merparten av Aqualand-modellernas sekundvisare pÄ Ànden av visaren och inte pÄ den pilformade spetsen? Det senare Àr iaf i mitt tycke mer logiskt och jag vet inga andra ur dÀr ovanstÄende förekommer.

Med tanke pÄ hur genomtÀnkt och funktionsinriktad en Aqualand ÀndÄ Àr oavsett modell sÄ antar jag att det inte Àr en mÀrklig slump/designmiss.
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
KÀnner nÄgon till om det finns nÄgon teknisk förklaring till varför Citizen lagt lumen pÄ merparten av Aqualand-modellernas sekundvisare pÄ Ànden av visaren och inte pÄ den pilformade spetsen? Det senare Àr iaf i mitt tycke mer logiskt och jag vet inga andra ur dÀr ovanstÄende förekommer.

Med tanke pÄ hur genomtÀnkt och funktionsinriktad en Aqualand ÀndÄ Àr oavsett modell sÄ antar jag att det inte Àr en mÀrklig slump/designmiss.
Snillen spekulerar:
Om spetsen pÄ sekundvisaren varit lume:ad sÄ skulle den synas sÀmre om den stÄr mitt för ett index, se bild.
Den viktigaste visaren Àr ju minutvisaren för att snabbt se tid sedan nedstigning "cirka fem i halv" pÄ min bild, sÄ att de gjort sekundvisarens lume rund Àr sÀkert ocksÄ med flit sÄ den inte ska förvÀxlas med minutvisaren.
Jag har en aqualand 2 om nÄgon undrar varför visarna inte Àr exakt som vanliga aqualand?
20190721_233655.jpg
 

Sigurd

Cartier
Snillen spekulerar:
Om spetsen pÄ sekundvisaren varit lume:ad sÄ skulle den synas sÀmre om den stÄr mitt för ett index, se bild.
Den viktigaste visaren Àr ju minutvisaren för att snabbt se tid sedan nedstigning "cirka fem i halv" pÄ min bild, sÄ att de gjort sekundvisarens lume rund Àr sÀkert ocksÄ med flit sÄ den inte ska förvÀxlas med minutvisaren.
Jag har en aqualand 2 om nÄgon undrar varför visarna inte Àr exakt som vanliga aqualand?
20190721_233655.jpg

Efter lite Google:ande (kanske borde ha börjat dÀr :D) sÄ verkar det som att din förklaring stÀmmer. FrÄn början, iaf pÄ Àldre Seiko-quartz:are, verkar det dock som att lumen placerades dÀr i syfte att agera motvikt pÄ sekundvisaren och dÀrmed minska slitaget pÄ verket.

En annan förklaring Àr ocksÄ att sekundvisarens syfte vid dyk Àr mest att visa att klockan inte har stannat och dÄ Àr en stor rund lumekula nÀra axeln att föredra dÄ det snabbt gÄr att se dess rörelse.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej igen i trĂ„den! Fick just besked frĂ„n Ur@Penn’s servicecenter att den hĂ€r inte gĂ„r att laga. Dvs att de inte kan laga den. Den Ă€r stendöd efter att det kommit in vatten i den. Är det möjligt att byta urverk i den? Tips mottages tacksamt. :)
A53AE321-5A76-4EC0-9BF8-837AED5C9697.jpeg

3805C947-1EC1-477F-B56A-59716EA5538C.jpeg
 

Sigurd

Cartier
Hej igen i trĂ„den! Fick just besked frĂ„n Ur@Penn’s servicecenter att den hĂ€r inte gĂ„r att laga. Dvs att de inte kan laga den. Den Ă€r stendöd efter att det kommit in vatten i den. Är det möjligt att byta urverk i den? Tips mottages tacksamt. :)
A53AE321-5A76-4EC0-9BF8-837AED5C9697.jpeg

3805C947-1EC1-477F-B56A-59716EA5538C.jpeg

Har för min att C5810 som verket i den heter har slutat produceras. Kanske kan vara vÀrt att fÄ en second opinion hos nÄgon annan urmakare Àn Ur&Penn Àven om dessa Àr AD för Citizen i Sverige.

Annars fÄr man jaga ett NOS C5810 pÄ bukten eller köpa en donatorklocka.
 
Senast Àndrad:

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Har för min att C5810 som verket i den heter har slutat produceras. Kanske kan vara vÀrt att fÄ en second opinion hos nÄgon annan urmakare Àr Ur&Penn Àven om dessa Àr AD för Citizen i Sverige.

Annars fÄr man jaga ett NOS C5810 pÄ bukten eller köpa en donatorklocka.
Tack sÄ mycket för ditt kloka svar.
Jag börjar med att leta efter ett nytt urverk.
 

jmalmsjo

Cartier
Hej igen i trĂ„den! Fick just besked frĂ„n Ur@Penn’s servicecenter att den hĂ€r inte gĂ„r att laga. Dvs att de inte kan laga den. Den Ă€r stendöd efter att det kommit in vatten i den. Är det möjligt att byta urverk i den? Tips mottages tacksamt. :)
A53AE321-5A76-4EC0-9BF8-837AED5C9697.jpeg

3805C947-1EC1-477F-B56A-59716EA5538C.jpeg

Jag hade ocksÄ problem med att fÄ en Àldre utgÄngen modell servad via Ur och Penns serviceverkstad, de ville inte ta i den dÄ det inte lÀngre fanns reservdelar. Den analoga delen gick inte och den var otÀt. Inte en Aqualand utan en Aquamount. Fick dock nys om att en norrman hade fÄtt sin klocka servad hos den norske ADn för Citizen och efter kontakt med dem sÄ fixade de min klocka ocksÄ. Skicka dem ett mail och hör efter tycker jag, de heter Frithjof E. Rasmussen AS och du hittar dem hÀr: https://feras.no/

Lycka till! Bifogar en dagsfÀrsk bild:
9A1DA660-38AC-41F3-A81A-F1A29C15CEB7.jpeg
 
Topp