• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Jag hade ocksÄ problem med att fÄ en Àldre utgÄngen modell servad via Ur och Penns serviceverkstad, de ville inte ta i den dÄ det inte lÀngre fanns reservdelar. Den analoga delen gick inte och den var otÀt. Inte en Aqualand utan en Aquamount. Fick dock nys om att en norrman hade fÄtt sin klocka servad hos den norske ADn för Citizen och efter kontakt med dem sÄ fixade de min klocka ocksÄ. Skicka dem ett mail och hör efter tycker jag, de heter Frithjof E. Rasmussen AS och du hittar dem hÀr: https://feras.no/

Lycka till! Bifogar en dagsfÀrsk bild:
9A1DA660-38AC-41F3-A81A-F1A29C15CEB7.jpeg
Vilken drÀpardinka! :cigar:

Vilken drÀpardinka! :cigar:

Ja den Àr riktigt bra! Hade en instruktör pÄ dykarskolan som hade en sÄdan en gÄng i tiden och efter examen skulle jag belöna mig sjÀlv med en klocka. Hade innan utbildningen tÀnkt mig en SMP men insÄg under utbildningens gÄng att sÄna klockor var det inga riktiga dykare som hade (skolchefen bar dock en). Efter lite jakt sÄ fick jag till slut tag i den hÀr den ger mig mycket glÀdje!

Jag hade ocksÄ problem med att fÄ en Àldre utgÄngen modell servad via Ur och Penns serviceverkstad, de ville inte ta i den dÄ det inte lÀngre fanns reservdelar. Den analoga delen gick inte och den var otÀt. Inte en Aqualand utan en Aquamount. Fick dock nys om att en norrman hade fÄtt sin klocka servad hos den norske ADn för Citizen och efter kontakt med dem sÄ fixade de min klocka ocksÄ. Skicka dem ett mail och hör efter tycker jag, de heter Frithjof E. Rasmussen AS och du hittar dem hÀr: https://feras.no/

Lycka till! Bifogar en dagsfÀrsk bild:
9A1DA660-38AC-41F3-A81A-F1A29C15CEB7.jpeg
Tack och bock för tipset! Ska maila dem ASAP!

Ja den Àr riktigt bra! Hade en instruktör pÄ dykarskolan som hade en sÄdan en gÄng i tiden och efter examen skulle jag belöna mig sjÀlv med en klocka. Hade innan utbildningen tÀnkt mig en SMP men insÄg under utbildningens gÄng att sÄna klockor var det inga riktiga dykare som hade (skolchefen bar dock en). Efter lite jakt sÄ fick jag till slut tag i den hÀr den ger mig mycket glÀdje!

FörstÄr det! DjupmÀtare OCH höjdmÀtare. Hade den haft ett laser-AI ocksÄ sÄ hade det vÀl varit licenskrav pÄ den.

Den Àr verkligen supercool! Det Àr nog första gÄngen jag ser en. Nu vÀntar jag pÄ svar frÄn grannlandet i vÀster. :)

Jag diggar verkligen JP 2004, den som Àr stÄl och guld som semesterdykare. Synd bara att den inte tillverkades med eco drive och safirglas. Vad tror ni om en sÄn version?

SjÀlv föredrar jag Quartz, och en anledning till varför aquan köps om och om igen, sÄ inget för mig :pompus:

Om jag fattat rÀtt sÄ Àr vÀl Eco-drive ett quartzverk med enda undantaget att det drivs av ett integrerat batteri som laddas via ljuskÀlla?
HÄller dock med om att Aquan gör sig bÀst som den Àr vad gÀller det tekniska. Saknar dock den konkava bezeln som CO22:an hade. Gav ett trevligt djup i klockan tycker jag.

Om jag fattat rÀtt sÄ Àr vÀl Eco-drive ett quartzverk med enda undantaget att det drivs av ett integrerat batteri som laddas via ljuskÀlla?
HÄller dock med om att Aquan gör sig bÀst som den Àr vad gÀller det tekniska. Saknar dock den konkava bezeln som CO22:an hade. Gav ett trevligt djup i klockan tycker jag.

Mm ovh att 022 Àr tunnare! Upplevs helt klart annorlunda :) Jo Àr ju same same jag har dock liite svÄrt för solcellernas lyster som ofta blir lite lila pÄ mÄnga av just eco drive aqualand (dock inte alla, tycker inte ecozilla fÄr det) annars Àr ju eco drive smidigt.

Efter lite Google:ande (kanske borde ha börjat dÀr :D) sÄ verkar det som att din förklaring stÀmmer. FrÄn början, iaf pÄ Àldre Seiko-quartz:are, verkar det dock som att lumen placerades dÀr i syfte att agera motvikt pÄ sekundvisaren och dÀrmed minska slitaget pÄ verket.

En annan förklaring Àr ocksÄ att sekundvisarens syfte vid dyk Àr mest att visa att klockan inte har stannat och dÄ Àr en stor rund lumekula nÀra axeln att föredra dÄ det snabbt gÄr att se dess rörelse.
@Sigurd
Din förklaring nummer 2 (syfte vid dyk) kan jag gott tÀnka mig (utan att veta). Bara en snabb titt i mörkret rÀcker ju dÄ :)

Farlig trÄd dehÀr... UpptÀckte Aqualand via denna trÄd,köpte en jp och hade den under hela vÀrnplikten. Otroligt robust, klarade all vÄldsam verksamhet utan nÄgra problem,.UpptÀckte ocksÄ citizen via denna modell,nÀsta inköp blev en vintage quartz i hÀrligt skick oxy heter modellen. Senaste inköpet blev en riktig beater, den legendariska ny0040 i safirblÄ. Gillar verkligen vintage citizen. Men skulle vilja ha en c022 eller Àldre aqualand,nÀsta inköp blir nog en sÄn... Hoppas nÄgon kommer upp pÄ sÀlj! Tack för fin trÄd (ingen som har en bild pÄ aqualand med Àkta marine nationale band?
Aqualander 1.jpg
aqualander 2.jpg

aqualand 3.jpg

Tillbaka
Topp