• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Credor owners club

Credor Phoenix GCBP997
Lika trevlig varje gång den åker på 🙂
20231025_104359.jpg

Ramlade över den här ifjol, jag föll direkt för den men jag har inte lyckats hitta så mycket info om den, någon som vet mer? Mina fotoskills är inte så vassa så baksidan kanske inte blev så skarp men där står det bland annat: "080156" och "8L75-0A10" så följer Credor Seikos recept är den väl i så fall från augusti år 2000.
thumbnail_IMG_4045.jpg
thumbnail_IMG_4050.jpg

Ramlade över den här ifjol, jag föll direkt för den men jag har inte lyckats hitta så mycket info om den, någon som vet mer? Mina fotoskills är inte så vassa så baksidan kanske inte blev så skarp men där står det bland annat: "080156" och "8L75-0A10" så följer Credor Seikos recept är den väl i så fall från augusti år 2000.
thumbnail_IMG_4045.jpg
thumbnail_IMG_4050.jpg
Det borde vara ref GCBR997, Credor Phoenix. Kunde nog ses som en lyxigare variant av Seiko Alpinist. Riktigt trevlig!

thumbnail_IMG_4045.jpg
thumbnail_IMG_4050.jpg

Det borde vara ref GCBR997, Credor Phoenix. Kunde nog ses som en lyxigare variant av Seiko Alpinist. Riktigt trevlig!
Ser ut att ha carbontavlan dvs en limiterad version. 50 stycken gjorda tror jag

Ser ut att ha carbontavlan dvs en limiterad version. 50 stycken gjorda tror jag
Enligt det lilla jag vet från förra ägaren så ska det vara det men det finns så lite info om denna att man vet inte vad man ska tro. Såg en Grand Seiko SBGF 021 från samma tid, tidigt -00-tal ungefär, och den urtavlan påminde om denna. Kan det ha hetat Tatami. Osäker på om det är samma teknik men det såg snarlikt ut vid en snabb titt.

thumbnail_IMG_4045.jpg
thumbnail_IMG_4050.jpg
Elefanten i rummet: Ta bättre bilder! Man behöver inte vara proffsfotograf för att ta någorlunda skarpa bilder. Credor Phoenix är fina och det är säkert din också😉

Tycker dress Credor lätt blir för tidstypiska och väldigt Japansk i designen.
Finns en del undantag som tex Eichi.
Man vill ha en tidlös design.

Det är dock lättare att svälja sportmodellernas designspråk IMHO.

Tycker dress Credor lätt blir för tidstypiska och väldigt Japansk i designen.
Finns en del undantag som tex Eichi.
Man vill ha en tidlös design.

Det är dock lättare att svälja sportmodellernas designspråk IMHO.
Håller med, av de olika modeller jag sett är det kanske nittio procent man hänger upp sig på, det ena eller det andra. De har en relativt ny, tror den heter Kuon, med Spring Drive som är elegant och Phoenix som tillverkades i ca tre år vid millennieskiftet som jag postade bilder av ovan, den är också stilig, som att Seiko Baby Alpinist och Rolex Explorer skulle fått barn med kronan som en extra twist, var mitt intryck av den. Kronografen som också tillverkades i Phoenix-familjen är också stilig. Kanske är de bland de Credor som ligger lite närmare Grand Seiko i designspråket och därför också ngt mindre tidstypiska och som känns som att de åldras med störst värdighet.

Senast ändrad:
Efter att ha funderat mycket hit och dit över att ha så pass mycket pengar liggande i en klocka har det ekonomiska argumentet till slut fått mig att lägga ut Phoenixen till försäljning. Det var hiskeligt svårt beslut att ta måste jag erkänna, gillar den skarpt men det här blir väl sista gången jag lägger upp bilder på den. Det var roligt så länge det varade.
thumbnail_IMG_4170.jpg

Tillbaka
Topp