• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Crossfit & relaterad träning.

johpe

Panerai
2-Faktor
Usch, problem med axlarna är riktigt tråkigt!

Tack!
JA, hade känningar där för ngt år sedan.

Nu har jag råkat ut för ngt som fan är ännu tråkigare, typ tennis-armbåge, gör ont i ovansidan på armbågen så fort jag försöker greppa ngt tung samtidigt som man försöker böja eller sträcka ut armen, så rätt många övningar som är kört!!

Någon som haft liknande och har bra tips på hur man får ordning på det på snabbast möjliga sätt??
 

LI0N

Panerai
JA, hade känningar där för ngt år sedan.

Nu har jag råkat ut för ngt som fan är ännu tråkigare, typ tennis-armbåge, gör ont i ovansidan på armbågen så fort jag försöker greppa ngt tung samtidigt som man försöker böja eller sträcka ut armen, så rätt många övningar som är kört!!

Någon som haft liknande och har bra tips på hur man får ordning på det på snabbast möjliga sätt??
Jag hade tennisarmbåge i vintras, värsta jag varit med om! Kunde inte hålla padelracket ens.
Någon månad med lätt träning och någon slags tigerbalsam på så blir det bra.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag hade tennisarmbåge i vintras, värsta jag varit med om! Kunde inte hålla padelracket ens.
Någon månad med lätt träning och någon slags tigerbalsam på så blir det bra.
Ja, så jävla irriterande eftersom man känner säg fräsch i kroppen i övrigt vill man ju träna men det går typ inte. Har försökt med lite lättare rehab träningar med att rotera o böja handleden med en lätt 1-2kg hantel och lite motsvarande med gummiband men oklart om det blir bättre. Också kört med ipren salva o sånt men tycker inte den verkar hjälpa alls...
 

LI0N

Panerai
Ja, så jävla irriterande eftersom man känner säg fräsch i kroppen i övrigt vill man ju träna men det går typ inte. Har försökt med lite lättare rehab träningar med att rotera o böja handleden med en lätt 1-2kg hantel och lite motsvarande med gummiband men oklart om det blir bättre. Också kört med ipren salva o sånt men tycker inte den verkar hjälpa alls...
Jag ska se om jag hittar vilken salva jag använde, den var grym. Brände så hårt så man kände inte av smärtan :D
 

LI0N

Panerai
Jääävligt besviken på min insats...

10 varv igenom på 20 (17) minuter wtf!? Då drar jag ändå 1x20 i pullups och springer 4km på 21 min så förstår fan inte hur det gick såhär skit 😂
Gjorde 3 varv på 2.40 men sen raserade det hårt, blodsmak i munnen, yrsel och nästan spya när jag smällde in snusen efteråt.

Var nog på tiden att man skippade bodybuildingen och börjar köra lite riktig träning!
 

lofgreno

Audemars
Jääävligt besviken på min insats...

10 varv igenom på 20 (17) minuter wtf!? Då drar jag ändå 1x20 i pullups och springer 4km på 21 min så förstår fan inte hur det gick såhär skit 😂
Gjorde 3 varv på 2.40 men sen raserade det hårt, blodsmak i munnen, yrsel och nästan spya när jag smällde in snusen efteråt.

Var nog på tiden att man skippade bodybuildingen och börjar köra lite riktig träning!
Haha, ja den är tung! Blir ju svårare att köra själv också. Och kör du strikta PU så blir det ju också avsevärt mkt tyngre...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tennisarmbåge är en överbelastning på senan som fäster på utsidan vid armbågen och senan som fäster på insidan brukar kallas golfarmbåge.

Oftast får man det av för mycket upprepande belastning och eller för mycket av en belastning kroppen inte är van vid (tex om man börjar med en ny sport).

Som de mesta går det över av sig själv på tid men för att skynda på det och stärka upp senan för att förhindra mer problem i framtiden bör man träna upp den.

Det finns övningar om man googlar och att föredra när det gäller senor är excentriska övningar (där du bara håller emot på vägen ner). Samt att hitta bra stretchövningar då en stel muskel också kan leda till överbelastad sena.
 
Jag hade tennisarmbåge i vintras, värsta jag varit med om! Kunde inte hålla padelracket ens.
Någon månad med lätt träning och någon slags tigerbalsam på så blir det bra.

Ja, så jävla irriterande eftersom man känner säg fräsch i kroppen i övrigt vill man ju träna men det går typ inte. Har försökt med lite lättare rehab träningar med att rotera o böja handleden med en lätt 1-2kg hantel och lite motsvarande med gummiband men oklart om det blir bättre. Också kört med ipren salva o sånt men tycker inte den verkar hjälpa alls...

Började min Crossfit-bana 2009.

Var försiktiga med armbågar och axlar. Axelproblem grundar sig ofta i att man har dålig rörlighet och stelhet medan armbågarna tar stryk av överbelastning. jag har varit paj i snart 5 år. Det enda som hjälpt för mig var en kortisonspruta och total armbågsvila i 3 månader. Först nu har jag börjat köra pullups igen.
 
Topp