• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Calle med C

Panerai
Klockan är i helstål. Bifogar några bilder här. Möjligt att lysmassan på visarna är något nyare än klockan. Dock måste det gjort för väldigt länge sen. För denna klocka har legat orörd i en låda rätt länge. Håller tiden skapligt men en service hade nog varit att föredra. Någon skrev tidigare i tråden att ett ungefärligt värde på klockan kunde vara runt 5000. Det är väl lite i överkant kan jag tänka mig? Eller vad säger expertisen här? Är inte så kunnig på klockor själv men ett kul intresse. Men lite speciell klocka detta kanske. Har funderat på att behålla men även att sälja då jag har för många klockor redan. Fick ett bra (?)bud (3000 kr) av en kompis kompis. Men då jag inte har något hum om klockans värde alls väntar jag med att sälja även om tanken att behålla den finns med.

V4.JPG
V1.JPG
V2.JPG
V3.JPG

Tackar. Den är tuff! Vad mäter den utan kronan? Jag vet faktiskt inte vad den kan tänkas vara värd, men får du bara 3000 kronor skulle jag personligen hellre behålla den.
Visarna är med 100% sannolikhet relumade. Jämför lysmassan. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den var riktigt läcker! Är egentligen ingen större fan av badklockor men jag gillar märket Election så det väger helt klart över i detta fall = avis.
Tack! Denna är ju lite av en ulv i fårakläder, då den passar minst lika bra på en rasslig jubileelänk, och blir då mer som en poorman's Thunderbird/TOG :) Vet inte mycket om märket, men du kanske kan upplysa mig?

20170919_102435.jpg
20170919_203708.jpg
 

Rolfen

Rolex
Tack! Denna är ju lite av en ulv i fårakläder, då den passar minst lika bra på en rasslig jubileelänk, och blir då mer som en poorman's Thunderbird/TOG :) Vet inte mycket om märket, men du kanske kan upplysa mig?

20170919_102435.jpg
20170919_203708.jpg
Vet inte så mycket jag heller om Election (har bara en själv) men jag brukar söka efter dom på eBay/Tradera med jämna mellanrum och har insett att dom har en del modeller jag vill lägga till min samling. Finns en liten Election tråd här på forumet https://klocksnack.se/threads/election-watch-co.47924/
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Du har helt rätt, men vissa tycker Monnin låter dyrare.
Nu har jag dålig koll på dykare i allmänhet och G.Monnin boetter i synnerhet! Var det så att tidiga tavlorna inte var märkta "Swiss Made" även om verk, tavla och visare var "Swiss Made"? Vad jag förstå så producerades boetterna i frankrike av G.Monnin får att några år efter produceras i Schweiz. Stämmer källan här under?

Utkastet är från en artikel från Heuerville:

The legendary Monnin, the first dedicated divers watch from Heuer. The Daddy…
Back in the mid-late 70’s, Heuer received numerous requests at various trade shows for a (moderately) affordable high quality divers watch. Heuer took note, and saw an opportunity – something welcomed during the quartz crisis, when many Swiss watch companies were disappearing down the pan. Heuer too were in trouble, so they decided to dip their toe into the divers market. Not really knowing how they would sell, Heuer outsourced prototype production to G. Monnin in France, saving the expense of tooling up. They quickly realized that they were proving a hit, so production was swiftly moved to Switzerland, and the rest, as they say, is history.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu har jag dålig koll på dykare i allmänhet och G.Monnin boetter i synnerhet! Var det så att tidiga tavlorna inte var märkta "Swiss Made" även om verk, tavla och visare var "Swiss Made"? Vad jag förstå så producerades boetterna i frankrike av G.Monnin får att några år efter produceras i Schweiz. Stämmer källan här under?

Utkastet är från en artikel från Heuerville:

The legendary Monnin, the first dedicated divers watch from Heuer. The Daddy…
Back in the mid-late 70’s, Heuer received numerous requests at various trade shows for a (moderately) affordable high quality divers watch. Heuer took note, and saw an opportunity – something welcomed during the quartz crisis, when many Swiss watch companies were disappearing down the pan. Heuer too were in trouble, so they decided to dip their toe into the divers market. Not really knowing how they would sell, Heuer outsourced prototype production to G. Monnin in France, saving the expense of tooling up. They quickly realized that they were proving a hit, so production was swiftly moved to Switzerland, and the rest, as they say, is history.
Har alltid varit mrpsa som tillverkat boetterna. Monnin monterade bara.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Lade ett snabbt skambud på en ebay-möglis som jag fick. Konstaterar redan när jag tittar noggrannare på bilderna att det måste vara ett franken hop-plock. Får se hur den ser ut i verkligheten, kan ju vara ok iallafall, sunkiga noname 70-talare är ju inga heliga museumobjekt i vilket fall. Lite facepalm känsla dock.
 

Fadershan

Patek
Lade ett snabbt skambud på en ebay-möglis som jag fick. Konstaterar redan när jag tittar noggrannare på bilderna att det måste vara ett franken hop-plock. Får se hur den ser ut i verkligheten, kan ju vara ok iallafall, sunkiga noname 70-talare är ju inga heliga museumobjekt i vilket fall. Lite facepalm känsla dock.
Jajaja det gör jag hela tiden.. Facepalmen är ännu värre när det inte är ett skambud... :D Bild?
 
Topp