• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Såg en fantastiskt identitetsstärkande bild på Comex grundare Henri Delauze med en Certina på armen!
IMG_2767.JPG
IMG_2776.jpg
Rolex var bara jobbklocka, när han var ute och dök på fritiden var det Certina som gällde! :cigar:
IMG_6365.JPG

Har han några belägg för det den där "Aurum"?
Jag har hört att de hade bägge sorterna på Tektite.
Har den där Aurum påstått att det är en viss tavelvariant som användes har han nog kopierat det rakt av från någon källa. Inget jag hade lagt någon vikt vid. Tror hans klocka är vattenskadad och bortglömt i vilket fall. Skräp.

Vet egentligen inte, men antar det :) Tror även att luftfuktighet eventuellt spelar roll eller påskyndar det hela i vissa fall. Någon annan borde kanske veta säkert hur det ligger till... @Per
Om jag inte fattat det fel så har det egentligen rätt lite med sol att göra utan är en kemisk reaktion som beror på kvalitet på färg etc. Men sol kanske kan påskynda/förstärka det. Finns säkert de som vet betydligt mer om det här ämnet :)

Precis. Det är ofta samma typ av tavlor i ungefär samma batch som ofta skiftar färg. Gissningsvis för att färgen är defekt. Att sedan vissa skiftar och andra inte kan man självklart spekulera i. På tex gilt-tavlor så tror jag att lacken kan spela och sedan så kan säkert fukt; ljus mm påverka. Vissa påstår att det ofta är tavlor som varit i värme och som sedan lagts undan mörkt. Vem vet?

Omega-geniet Petros hade en teori om att värmen gör att lumet ger ifrån sig en gas som sedan påverkar tavlan. Enligt honom så kunde det förklara varför vissa tropicals ofta blir brunare på en sida. Dvs om en sida av tavlan stuckit ut under manschetten.

Personligen så säger jag att det är en färgdefekt. På samma sätt som att tex inserts bleks. Det kvittar om de varit i solen utan gamla saker fejdar bara av åldern. Sedan att fler faktorer kan påverka stämmer säkert men jag tror inte på några universiella faktorer som fukt, mörker etc kommer att kunna bevisas. Vissa saker skiftar bara i färg tids nog..

Omega-geniet Petros hade en teori om att värmen gör att lumet ger ifrån sig en gas som sedan påverkar tavlan. Enligt honom så kunde det förklara varför vissa tropicals ofta blir brunare på en sida. Dvs om en sida av tavlan stuckit ut under manschetten.
Intressant! Jag har en klocka, dock ingen "udda mögeldykare", där urtavlan går från svart till "brun". Den är rätt ojämn. Kanske ojämnt exponerad för sol eller ojämnt fuktskadad eller vad det nu beror på :)
Vet inte om man kallar det exakt tropical eller något alls för den delen, dålig på begreppen.
TropicalSeastar.jpg

Intressant! Jag har en klocka, dock ingen "udda mögeldykare", där urtavlan går från svart till "brun". Den är rätt ojämn. Kanske ojämnt exponerad för sol eller ojämnt fuktskadad eller vad det nu beror på :)
Vet inte om man kallar det exakt tropical eller något alls för den delen, dålig på begreppen.
TropicalSeastar.jpg
Vem vet.. Jag hade i detta fall kanske mer gissat på att det är olika tjockt lager färg/lack mot mitten och kanterna jämfört med där det blivit brunt. Jag har dock ingen aning. :)

Fin klocka!

TropicalSeastar.jpg

Vet jag sagt det innan men grym den där! :)

Samma som min då, efter vad jag googlat produserad mellan 1958 och 1964, 1965 kom dom med ETA 247kommer inte ihåg just nu. :sorry: Min har dock inte skruvad krona, så den är 12 Atm. Kul att se en same-same här. Även om din är i bättre skick än min. Får man fråga hur mycket du gav för den?

Samma som min då, efter vad jag googlat produserad mellan 1958 och 1964, 1965 kom dom med ETA 247kommer inte ihåg just nu. :sorry: Min har dock inte skruvad krona, så den är 12 Atm. Kul att se en same-same här. Även om din är i bättre skick än min. Får man fråga hur mycket du gav för den?
Min har inte heller skruvad krona faktiskt. Kul att dom är så tidiga :)

Jäklar vad trevliga klockor! Suget efter en vintage dykare med svart bezel och kupat plexi är enormt nu...
Vad ska man tänka på vid köp av en sådan? Rostfritt istället för kromat, aja baja på relumat? Mer?

Tillbaka
Topp