• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens Asiatiska klocka-tråden!

I onsdags släppte tullen äntligen på paketet, så nu kan jag äntligen bära min @Psykel :)

IMG_3948.JPG
IMG_3949.JPG
Fy så fin! Inte sett den tavlan förut!

Sitter ett rundat plexi i min. Osäker på om det är original på en klocka från 1980. När är din tillverkad?
Borde vara 87, lite osäker på om det är original på min då den har en invertes datumbubbla. Brukar inte vara allt för vanligt med top hat-stuk på glasen heller, tycker mig se rundade i de allra flesta fall.

57E6789D-598C-4C8A-AE07-95FC1239B5E9.jpeg
1996 blev jag medlurad till en butik på Drottninggatan i Stockholm av en kompis. För att fira studenten skulle vi köpa varsin klocka. Jag hade inte haft något större intresse av klockor innan, men denna ”nyhet” lät ändå fantastisk - en klocka som går exakt men saknar batteri. Seiko Kinetic lät som framtiden 1996 - en hybrid med det bästa av två världar. I fulbutiken (?) step in skaffade vi varsin SKJ. Min vän valde bort länk för att i stället få gummi, jag gjorde likadant. Såg aldrig länken, men hoppas att det inte var ett oyster-look-alike, och fick istället ett halvtaskigt tillskuret gummi monterat. Kinetic-tekniken visade sig inte vara så tillförlitlig ändå och den kondensator som satt istället för batteri visade sig funka si så där. Seiko, som inte gärna ville prata ”batterier”, fick anpassa tekniken. Min klocka hamnade i en låda i en herrans massa år, tills den för ett par år sedan fick sin uppgradering till ett laddbart batteri. Gångresevern är nu galen och att ladda klockan till max med enbart armrörelse är snudd på omöjligt. Fast jag har ”finare” klockor med bättre finish och mer i min stil, är jag glad att denna överlevde. 22 år efter att den förärades det där fulkarvade gummit fick den följa med till Palm Springs, men nu på Nato.

Tillbaka
Topp