Tisdag - Första djupdyket ner i vintageträsket
För lite mindre än ett år sen tog jag mitt första steg ner i vintageträsket. Visserligen hade jag ju Omegan som jag skrev om igår men detta klivet var större.
Ett par månader tidigare hade jag införskaffat mig min första riktiga klocka, en Rolex GMT-Master II ref. 16710. Då det var (och fortfarande är) tidigt in i min "klockkarriär" visste jag inte riktigt vad det var som jag gick igång på: Nytt? Gammalt? Mögel? Plexi? Safir? Det finns ju så mycket att välja bland!
Efter att få ha klämt lite på easy rider's gamla 5513 samt hans gamla Heuer Autavia kände jag att det skulle vara kul att testa vintage. Men jag ville vara påläst då det kan vara något av en djungel för den oinsatte.
Men för att kunna börja läsa på underlättar det att ha bestämt sig för en modell. Jag var sugen på en 1675 men kände mig inte mogen att släppa min 16710 så jag bestämde mig för att släppa Rolex och satsa på en modell från lillebror Tudor.
Det spenderades åtskilliga timmar på olika forum, dels för att försöka lära sig att bedöma skicket på klockan, sedan för att försöka ta reda på vad som är ett vettigt pris och till sist att försöka hitta en vettig säljare. Det underbara med KS är att det finns så mycket kunniga medlemmar som kan hjälpa till med allt detta. Jag har ställt hundratals frågor till vissa medlemmar och stundtals har jag personligen känt mig väldigt jobbig. Mina frågor har dock alltid besvarats med god ton och jag har lärt mig fantastiskt mycket utav många av er.
Innan vi börjar prata närmare om min klocka så tänkte jag att vi kör en kort genomgång av modellens historia. Det är ganska rörigt så jag reserverar mig för eventuella faktafel. För den som vill grotta ner sig ännu mer i de olika referenserna, klicka här.
Tudor Submariner introducerades första gången 1954 med ref. 7922
Sedan har det tillverkats åtskilliga referenser genom åren fram till ca. 2000
7928 producerades mellan ca. 1960-1968
MK1 med square crown guards
Sedan följde referenserna 7016 samt 7021, den förstnämnda utan datum och den andre med. Dessa tillverkades från ca 1968-69 och var utrustade med ETA-verk till skillnad från de tidigare Subarna. Dessa referenser tillverkades till 1975.
7016/7021 fanns både med "vanlig" tavla samt med den såkallade Snowflake-layouten. Man kunde välja mellan blå och svart tavla.
Uppföljaren till referenserna 7016/7021 var 9401/9411, som tillverkades en kort period mellan 1975-76. Den tredje siffran i referensnumret står för med eller utan datum, där 0 betyder utan datum och 1 med.
Dessa fanns likt föregångarna 7016/7021 med både svart och blå tavla. Dessa referenserna blev sedan ersatta av 94110/94010 mellan tidsperioden 1976-83.
Fram till ca. 1980 har referensen Snowflake tavla samt visare och efter 1980 triangelformade indexmarkeringar vid 12-3-6-9.
Referens 76100 fortsatte med triangelindex och fanns bara med datum, tillverkades från ca. 1984. Ett karakteristiskt drag för 76100 är den s.k. "lollipop"-timvisaren som enbart innehåller lysmassa och inte ser ut som de senare "mercedes"-visarna
Och de sista referenserna blev 79090/ 79190 från 1990-2000
Det finns även väldigt mycket spännande läsning om Tudor Sub's utfärdade åt den franska marinen, Marine Nationale som är väldigt eftertraktade. Men för att inte tappa fokus helt från min klocka så får ni läsa mer om Tudor och MN på denna länk
Min Tudor Snowflake 9411/0
Som bilden och texten ovan avslöjar föll valet på en Tudor Submariner "Snowflake". Referensen är 9411/0 och klockan är tillverkad någon gång mellan 1975-1976.
Referensen delar likt sina äldre bröder boett och krona med samtida Submariners från Rolex. Det som skiljer sig är i huvudsak urverket samt tavlorna.
Urverket som tickar inuti Oysterboetten är ett ETA cal. 2784.
Varför föll valet på just denna? Jag tycker att en Tudor Snowflake är lite roligare än samtida Submariners just för att den är lite egen och udda. Sen är skicket på mitt exemplar fint och det var kärlek vid första ögonkastet.
Boetten är väldigt tjock och fin med tydliga fasningar på bandhornen, eller bevels som det heter på engelska. En annan sak som jag finner charmigt boetten är ganska blank efter många års användning och det var nog ett bra tag sen denna boett mötte en polertrissa.
Sen är även tavla och visare väldigt fint och jämt patinerade till skillnad från många exemplar där ute som har väldigt starkt patinerade index där lumen flagnat och med bubbliga tavlor, en välkänd "defekt". Inget fel på dessa i sig, men inget jag direkt går igång på.
Förutom tavlan har mitt exemplar ett vridningsinlägg som i mina ögon åldrats helt fantastiskt. Det har blekts genom åren och har nu en ljusblå/grå-aktig färg.
Modellen har fått sig en rejäl uppsving på senaste tiden och är väldigt populär, vilket även medför att det är ganska svårt att få tag i vettiga exemplar för vettiga pengar.
Klockan hämtades ganska nyligen ut hos Rob Engström efter att ha genomgått en helservice. Så nu mår klockan tiptop även på insidan.
Foto av botvidsson
Snowflaken är den klocka som jag just nu ägt längst och den kommer få stanna en bra tid framöver.
Imorgon tittar vi närmare på en gyllene klassiker från tillverkaren som börjar på R...
För lite mindre än ett år sen tog jag mitt första steg ner i vintageträsket. Visserligen hade jag ju Omegan som jag skrev om igår men detta klivet var större.
Ett par månader tidigare hade jag införskaffat mig min första riktiga klocka, en Rolex GMT-Master II ref. 16710. Då det var (och fortfarande är) tidigt in i min "klockkarriär" visste jag inte riktigt vad det var som jag gick igång på: Nytt? Gammalt? Mögel? Plexi? Safir? Det finns ju så mycket att välja bland!
Efter att få ha klämt lite på easy rider's gamla 5513 samt hans gamla Heuer Autavia kände jag att det skulle vara kul att testa vintage. Men jag ville vara påläst då det kan vara något av en djungel för den oinsatte.
Men för att kunna börja läsa på underlättar det att ha bestämt sig för en modell. Jag var sugen på en 1675 men kände mig inte mogen att släppa min 16710 så jag bestämde mig för att släppa Rolex och satsa på en modell från lillebror Tudor.
Det spenderades åtskilliga timmar på olika forum, dels för att försöka lära sig att bedöma skicket på klockan, sedan för att försöka ta reda på vad som är ett vettigt pris och till sist att försöka hitta en vettig säljare. Det underbara med KS är att det finns så mycket kunniga medlemmar som kan hjälpa till med allt detta. Jag har ställt hundratals frågor till vissa medlemmar och stundtals har jag personligen känt mig väldigt jobbig. Mina frågor har dock alltid besvarats med god ton och jag har lärt mig fantastiskt mycket utav många av er.
Innan vi börjar prata närmare om min klocka så tänkte jag att vi kör en kort genomgång av modellens historia. Det är ganska rörigt så jag reserverar mig för eventuella faktafel. För den som vill grotta ner sig ännu mer i de olika referenserna, klicka här.
Tudor Submariner introducerades första gången 1954 med ref. 7922
Sedan har det tillverkats åtskilliga referenser genom åren fram till ca. 2000
7928 producerades mellan ca. 1960-1968
MK1 med square crown guards
Sedan följde referenserna 7016 samt 7021, den förstnämnda utan datum och den andre med. Dessa tillverkades från ca 1968-69 och var utrustade med ETA-verk till skillnad från de tidigare Subarna. Dessa referenser tillverkades till 1975.
7016/7021 fanns både med "vanlig" tavla samt med den såkallade Snowflake-layouten. Man kunde välja mellan blå och svart tavla.
Uppföljaren till referenserna 7016/7021 var 9401/9411, som tillverkades en kort period mellan 1975-76. Den tredje siffran i referensnumret står för med eller utan datum, där 0 betyder utan datum och 1 med.
Dessa fanns likt föregångarna 7016/7021 med både svart och blå tavla. Dessa referenserna blev sedan ersatta av 94110/94010 mellan tidsperioden 1976-83.
Fram till ca. 1980 har referensen Snowflake tavla samt visare och efter 1980 triangelformade indexmarkeringar vid 12-3-6-9.
Referens 76100 fortsatte med triangelindex och fanns bara med datum, tillverkades från ca. 1984. Ett karakteristiskt drag för 76100 är den s.k. "lollipop"-timvisaren som enbart innehåller lysmassa och inte ser ut som de senare "mercedes"-visarna
Och de sista referenserna blev 79090/ 79190 från 1990-2000
Det finns även väldigt mycket spännande läsning om Tudor Sub's utfärdade åt den franska marinen, Marine Nationale som är väldigt eftertraktade. Men för att inte tappa fokus helt från min klocka så får ni läsa mer om Tudor och MN på denna länk
Min Tudor Snowflake 9411/0
Som bilden och texten ovan avslöjar föll valet på en Tudor Submariner "Snowflake". Referensen är 9411/0 och klockan är tillverkad någon gång mellan 1975-1976.
Referensen delar likt sina äldre bröder boett och krona med samtida Submariners från Rolex. Det som skiljer sig är i huvudsak urverket samt tavlorna.
Urverket som tickar inuti Oysterboetten är ett ETA cal. 2784.
Varför föll valet på just denna? Jag tycker att en Tudor Snowflake är lite roligare än samtida Submariners just för att den är lite egen och udda. Sen är skicket på mitt exemplar fint och det var kärlek vid första ögonkastet.
Boetten är väldigt tjock och fin med tydliga fasningar på bandhornen, eller bevels som det heter på engelska. En annan sak som jag finner charmigt boetten är ganska blank efter många års användning och det var nog ett bra tag sen denna boett mötte en polertrissa.
Sen är även tavla och visare väldigt fint och jämt patinerade till skillnad från många exemplar där ute som har väldigt starkt patinerade index där lumen flagnat och med bubbliga tavlor, en välkänd "defekt". Inget fel på dessa i sig, men inget jag direkt går igång på.
Förutom tavlan har mitt exemplar ett vridningsinlägg som i mina ögon åldrats helt fantastiskt. Det har blekts genom åren och har nu en ljusblå/grå-aktig färg.
Modellen har fått sig en rejäl uppsving på senaste tiden och är väldigt populär, vilket även medför att det är ganska svårt att få tag i vettiga exemplar för vettiga pengar.
Klockan hämtades ganska nyligen ut hos Rob Engström efter att ha genomgått en helservice. Så nu mår klockan tiptop även på insidan.
Foto av botvidsson
Snowflaken är den klocka som jag just nu ägt längst och den kommer få stanna en bra tid framöver.
Imorgon tittar vi närmare på en gyllene klassiker från tillverkaren som börjar på R...