• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Hitta detta på loppis, någon som vet vad det är för länk ?

F250D0E8-EA5E-4781-A9F2-1408A071B24F.jpeg

Tycker också gubbigt är snyggt.

Testade att köpa ett gäng (5-6st) olika från cheapestnatostraps, tycker tyvärr de var hemska. Låg kvalitet, tjocka och inte speciellt snyggt skinn/mocka. Tyckte de såg ok ut på bild men gillar inte hur de såg ut och kändes irl.

Hitta detta på loppis, någon som vet vad det är för länk ?

F250D0E8-EA5E-4781-A9F2-1408A071B24F.jpeg
En egen variant av bonklipp, vet inte om det går att ta reda på tillverkare men jag gissar att den är tillverkad på 40-talet. Lite kul att det står på svenska och säkert är tillverkad av svenskt stål. Tycker gamla länkar som inte kommer från de välkända tillverkarna är lite underskattade, även om jag själv haft svårt att få den här typen av länk att sitta bra på handleden.

Har tyvärr inget tips på rak arm. Beror också helt på vilken stil du vill ha.
På jakt efter avsmalnande (typ18/16 eller 18/14) med vanlig kantsöm. Inte så förtjust i modellerna med ”stygnen”. Lite mattare till sport/bruksur och glansigare finish till mer kostymur. Men får fortsätta jaga :)

På jakt efter avsmalnande (typ18/16 eller 18/14) med vanlig kantsöm. Inte så förtjust i modellerna med ”stygnen”. Lite mattare till sport/bruksur och glansigare finish till mer kostymur. Men får fortsätta jaga :)
Billigast och bäst brukar det vara att köpa gamla band på ebay/tradera. Kräver dock att man plöjer igenom rätt många band innan man hittar rätt.

En egen variant av bonklipp, vet inte om det går att ta reda på tillverkare men jag gissar att den är tillverkad på 40-talet. Lite kul att det står på svenska och säkert är tillverkad av svenskt stål. Tycker gamla länkar som inte kommer från de välkända tillverkarna är lite underskattade, även om jag själv haft svårt att få den här typen av länk att sitta bra på handleden.
Tack, jo svenskt stål, inte lätt att böja till spännet.

Mja, jag skulle inte jämföra med Bonklip. Grejen där är ju att det är justerbart, vilket den här länken inte är. Jag tycker snarare att det är en tråkigare (om än mer lättkortad) variant på raggarlänk.

Mjo, det är sant. Jag tycker ändå att den avgörande faktorn för att vara Bonklip-liknande är den tvådelade konstruktionen. Så där tycker jag att den här länken har mer gemensamt med raggarlänkar. Men det är ju bara min åsikt, som sagt.
Håller med, bamboo är väldigt bekväma och rätt smarta.

Mja, jag skulle inte jämföra med Bonklip. Grejen där är ju att det är justerbart, vilket den här länken inte är. Jag tycker snarare att det är en tråkigare (om än mer lättkortad) variant på raggarlänk.
Det var mer utseendet jag tänkte på. Tycker ändå att den är bättre än raggar (pansarlänk), sett till utseendet. Men som sagt har jag aldrig fått någon av varianterna att sitta bra, till skillnad mot bonklip/bamboo

Mitt "fynd" blev en bra avslutning på sämre dag. Hittade en Raketa Copernicus NOS samt en Vostok hos den lokala urmakaren för några hundralappar.
Kanske knappast ett ekonomiskt fynd då detta inte är några dyrgripar direkt, men ett oväntat fysiskt fynd som för mig höjde dagen rejält.
IMG_20201127_151536.jpg
IMG_20201127_163446_733.jpg
IMG_20201127_160610.jpg

Den där Raketan är ju asball! Ganska unikt utseende ändå, eller är det en "kopia" av nån annan?
Vad jag vet är den designen från Raketa först i sitt slag. Typisk rysk design där de får för sig vissa idéer 😉 Med det sagt så har det kommit varianter senare, men då också från Raketa. Men detta ska vara originalet av den här typen av lite spaceade (pun intended) modell.
Modellens namn ska komma från den ryska matematikern och astronomen Nicolaus Copernicus som placerade solen istället för jorden som mitten av universum.
Så väntar spännt till inatt då allt är i "zenith" 😉

Tillbaka
Topp